BREAKING NEWS

HOT!! GAMBAR NAJIB DENGAN SULTAN SULU TERSEBAR..


Setelah penglibatan Anwar dan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dibabitkan dengan kejadian pencerobohan di Lahad Datu Sabah oleh pihak perisikan Filipina serta media antarabangsa, penyokong-penyokong Pakatan mula menyebarkan fitnah kononnya Najib Razak mempunyai hubungan rapat dengan Sultan Sulu.

Sekeping gambar telah disebarkan didalam blog-blog pro Pakatan yang menunjukkan Najib duduk bersama seorang lelaki yang mereka dakwa sebagi Jamalul Kiram III. Mereka juga mendakwa bahawa gambar tersebut membuktikan yang Najib terbabit didalam insiden pencerobohan di Sabah untuk menangguhkan Pilihanraya Umum ke13.

Malangnya, setelah diteliti, gambar lelaki yang duduk bergambar dengan Najib tersebut bukanlah Sultan Sulu, Jamalul Kiram III. Tetapi lelaki berkenaan merupakan Pengerusi Moro Islamic Liberation Front (MILF) iaitu Al Haj Murad.


Gambar tersebut diambil ketika Najib dan Malaysia menjadi orang tengah mendamaikan pertelingkahan diantara BangsaMoro dan juga kerajaan Filipina pada 16 Oktober 2012. (sumber)

Ini sekaligus menunjukkan bahawa Anwar dan Pakatan Rakyat kini amat terdesak sehingga terpaksa menggunakan fitnah bagi mengelak dikaitkan dengan kemasukan penceroboh Sulu di Lahad Datu.

Walau bagai manapun, tak mungkin pihak perisik Filipina dan juga media antarabangsa bodoh dan mampu diupah oleh Umno bagi mendedahkan kegiatan jahat Anwar di luar negara. Jika benarlah Anwar merasakan dirinya difitnah didalam isu di Sabah ini, sila saman pihak media asing dan juga perisikan Filipina sendiri.

Apa gunanya melalut dan meraban mahu saman Utusan dan juga TV3? Adakah Anwar sengaja mahu menutup mulut pihak media didalam negara ini supaya kejahatannya diluar negara tidak disebarkan kepada pengetahuan rakyat?

21 ulasan :

  1. kenapa pembangkang sikit2 nak fitnah?
    diaorg xtaw ke hukum fitnah? atau buat2 x tau?
    cukup2 kan la fitnah tu..kalu xtau tu diam je @ selidik betol2..paling last serah kat Allah

    Polis n askar mati sbb nak pertahankan negara..patut siasat saper dalang
    wujudkan balik ISA!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju!!! ISA x patut dihapuskan. Sbb dgn adanya ISA, petualang bangsat x berani nak bt havoc.

      Padam
  2. harap tuan dapat ulas semula ketidak sekepalaan antara MILF (yang menandatangani perjanjian) dan MNLF (yang menyerang malaysia)

    BalasPadam
  3. Itulah pencacai PR - low class habis. Tau nak fitnahkan orang saja. Nak buat macam mana - hari-hari dah kena sontot kat Nuar Berahi....otak depa yang dulunya kat kepala lutut le ni dah ada kat kepala juboq!!!!

    BalasPadam
  4. Padah telah mengundang bila ISA dimansuhkan. Dimasa-masa akan datang tak tau apa akan jadi pada negara ini jika petualang negara tidak dihapuskan segera. Kata orang tua-tua "Biar pengkhianat mati seorang dari beribu-ribu rakyat mati".

    BalasPadam
  5. Itulah pencacai Pakatan. Bongok sangat ke ape.. Sultan Sulu dgn pengerusi MILF pon x tau beza? Macamana diaorg boleh sokong PR? Taksub sgt.

    BalasPadam
  6. MILF merupakan satu kumpulan pecahan dari MNLF yang diketuai oleh arwah Hashim Salamat, yang mengistiharkan mereka sebagai New leadership selepas tidah bersetuju dengan perjanjian damai MNLF dengan Kerajaan FIlipina tahun 1976. Hashim telah dipecat oleh Nur Misuari pada tahun 1977 dan mereka meneruskan perjuangan untuk menubuhkan Daulah Islamiyah di kepulauan Selatan FIlipina dan pemerintahan Bangsamoro. Manakala MNLF meneruskan pelan damai dengan Kerajaan Filipina, yang mana telah bersetuju dengan pelan Semi-Automonous region. Tahun 1996, ditubuhkan ARMM (Autonomous Region of Muslim Mindanao) selepas perjanjian damai yang diusahakan oleh Indonesia dan Nur Misuari dipilih sebagai Gabenor ARMM. Nur Misuari walaubagaimana pun gagal menjalankan tugasnya dengan baik, hanya menetap di sebuah apartmen mewah di manila dan menikah dengan isteri muda. Beliau menjadi alpa dengan "kuasa" dan kedudukan baru beliau. Dengan itu beliau mendapat bantahan dari ramai penduduk Muslim di Mindanao. Melihat keadaan begitu, Kerajaan Filipina telah memecat Misuari dan beliau menacarkan pemberontakan sekali lagi. Selepas kalah dalam beberapa siri pemberontakan beliau telah lari ke Malaysia (Sabah) dan ditangkap oleh pihak berkuasa Malaysia dan dihantar pulang ke Filipina pada tahun 2001. Dari situ beliau marah dan berdendam dengan Malaysia.

    MILF kekal sebagai kumpulan bersenjata yang paling kuat di Selatan Filipina. Selepas beberapa tahun berjuang, atas mediasi Kerajaan Malaysia melalui International Monitoring Team (IMT) MILF dan Kerajaan Filipina (GRP) akhirnya bersetuju untuk berdamai pada tahun 2012 dengan menandatangani Bangsamoro Framework Agreement (BFA). Di antara isu isu yang menjadi tunjak perbincangan adalah mengenai autonomi di Mindanao dan kepulauan sekitarnya (kita panggil South Philippines - SP), ancestral domain, hak hak terhadap hasil bumi, dan juga mengenai Islam. Nur Misuari bagaimana pun tidak mengiktiraf BFA tersebut dan mula menggerakkan pasukan penentang. Nota kaki: Sultan Sulu tidak pernah disebut di mana-mana pun kerana mereka bukan lagi golongan yang berpengaruh di SP.

    Saya tidak mahu membuat apa-apa spekulasi mengenai dakwaan penglibatan pembangkang Malaysia dalam kes di Lahad Datu sekarang, tapi saya percaya ada campur tangan Nur Misuari dan konco-konconya. Kumpulan bersenjata di Filipina ada 4, MNLF, MILF, New Peoples Army - NPA (Komunis) dan Abu Sayyaf. Sultan Sulu tidak pernah ada dilaporkan mempunyai kumpulan atau dilatih menggunakan senjata api. Saya tidak yakin MILF terlibat di Sulu kerana mereka terhutang budi dengan Malaysia. Saya tadak yakin NPA terlibat kerana penceroboh merupakan orang Muslim dan NPA tidak berpusat di SP. Saya juga tidak yakin dengan Abu Sayyaf kerana ini bukan "nature" kegiatan mereka. Fikir-fikirkan lah.

    -no name-

    BalasPadam
  7. Muka tak serupa pun dengan jamilul kiram. Jamilul kiram muka dia ala-ala Aziz Sattar sikit. Ini siapa pulak

    Orang PR rabun ke bodoh, muke dia lain la

    BalasPadam
  8. media filipina mb.com.ph tulis PM Malaysia telah janjikan penempatan pada pada puak Sulu di Sabah? jadi puak ni xsabar2 nak tuntut janji ditepati. dia sebut terang2 tu nama Dato Najib Razak. PM xnak saman ker?

    BalasPadam
  9. Depa yang tuduh tu menunjukkan otak dah berlendir kena liwat dengan Nuar. yang datang tu wakil MILF. MILF yang berkerjasama menjayakan perdamaian. Bukan MNLF puak Nur Musuari yang degil dan keras kepala masih tuntut Sabah. Sebab tu bukan semua orang suluk setuju dengan pencerobohan ni. Komenla dengan ilmu dan pengetahuan bukan kerana parti. kalau kita meletakkan ilmu tempat tinggi kita jadi manusia jika kita ikut sentimen, lebih kurang haiwanla.Kalau haiwan bini kawanpun dia sapu. Sori kasar sikit pasai dah geram sangat

    BalasPadam
  10. Media proPR bukannya tak kenal MILF dgn apakentah kiram tu. Tapi disebabkan hati busuk nak jugak buat fitnah jadinya gambar sesapa saja rakyat filipina dgn DS Najib, dibuat cerita palsu. Agaknya kalau Jericho Gonzales amik gambar dgn DS Najib pun dikatakan keturunan kiram.

    BalasPadam
  11. Gambar Hj Murad wakil MILF dengan PM tu gitu sharp, dalam color pulak, diorang ni tak boleh beza dengan raja kiram yang 15 tahun lebih tua dan mata kanan yang cacat sebelah.

    Kalu gambar Raja Toron dgn chinadoll tu boleh gak excuse buat-buat tak kenal sebab blur dan dalam itam putih, tapi expert Korea kata 99.9% sah video Raja Toron.

    BalasPadam
  12. kalo sokong PR mmg la BODOH. sebab BODOH la sokong PR

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko ckp lebih la. Ko sokong UMNO curi lembu sbb tu ko bodoh mcm lembu. Klu ko cerdik, ko tak sokong umno curi lembu.

      Padam
  13. u cakap lagi i saman...akekekekeke

    BalasPadam
  14. U dah ckp,i saman skrg

    BalasPadam
  15. i saman u..jan heret i pulak dengan ape yang terjadi kat sabah..i cuma terfikir skunk cara nak rampas putrajaya dari pak najib..hahahahaha al juburi hahhahahahhahaaaaaa

    BalasPadam
  16. Apa nak dihiraukan penyokong2 pembangkang semua terencat akal,dah jadi penyokong bangang, cuba perhatikan betul betul muka melayu yang sokong pembankang. Anak anak pun aleh aleh terencat akal,mana tidak nya depan belakang TIBAI. Kiram muka macam kaki syabu, yang dengan Najib gemok, alahai terencat punya melayu - Sultan Tibai

    BalasPadam
  17. U ulang i liwat u...kuikuikui

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online