BREAKING NEWS

Gua setuju amah Indon dibayar RM 700..

Dari semalam lagi gua dengar kekecohan pasal gaji minimum pembantu rumah Indon ni beb.. Ramai yang marah bila dengar syarat baru kalau nak ambik maid Indon..

Semalam.., Ketua Pengarah Bahagian Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr Reyna Usman yang mengatakan seorang amah hanya menjalankan satu tugas dan dibayar minimum RM700.

Sebenarnya, gua tak termasuk dalam golongan orang yang mampu gajikan pembantu rumah.. Gaji gua nak makan pun tak cukup, tambah pulak nak ambik orang gaji.. Dah hilang akal ke apa?

Tapi, gua sebenarnya setuju kalau terpaksa bayar RM700 sebulan untuk orang gaji Indon ni.. Setuju dengan syarat lah beb.., bukan setuju membuta tuli cam tu je..

Korang kena sedar, pihak Indonesia ada hak untuk tetapkan gaji macam tu kepada pengambilan tenaga kerja dorang.., tapi rakyat Malaysia kena tahu hak kita jugak sebagai majikan...

Selama ni, amah diberikan tempat tinggal percuma, makan minum percuma, perubatan percuma dan juga pengangkutan percuma.. Ada juga yang dibawa melancong secara percuma oleh majikan dorang..

Lepas ni, kalau kita terpaksa membayar harga tinggi untuk satu khidmat amah Indon tu, apa kata semua benda percuma yang pernah kita bagi tu, dikenakan bayaran setimpal.. Bernas tak idea gua tu?

Lagi satu.., kita juga boleh tetapkan macam mana pembantu rumah yang kita nak.. Contohnya, gua hanya mahukan pembantu rumah yang cun dan seksi macam Nikita Willy.., baru gua akan bayar RM700.. Contoh je lah yee...

So.., pada pandangan gua, biarlah pihak kerajaan Indonesia tu nak tetapkan berapa harga gaji tenaga kerja dorang.. Akhirnya semua terletak kepada kehendak kita juga sebagai majikan..

Kalau kita tak puas hati.., boikot je amah dari Indonesia.. Banyak lagi amah dari Filipina, Kemboja dan Myanmar.. Dorang semua tu pun 'boleh tahan' jugak beb... Hehehehehe...

5 ulasan :

  1. AMAH, MALAYSIA DAN JIRAN
    http://www.thetinystone.blogspot.com/2012/03/amah-malaysia-dan-jiran.html

    BalasPadam
  2. kalau amah mcm tertera di atas.. RM1000 per month aku sanggup beb. wow i like.

    BalasPadam
  3. betoi2...aku sokong..aku nk order 6 org amah filipin ni...

    BalasPadam
  4. makan minum semua kita kira juga cukup bulan tolak gaji diaorang

    BalasPadam
  5. dapat amah macam Cornelia Agatha, berbaloi jugak bayar RM700 sebulan untuk buat 1 kerja sahaja. Terbaekk! :)

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online