BREAKING NEWS

Interview : Adam Adli marah bila digelar BODOH..,



*Kat bawah ni adalah temuramah wartawan dengan Adam Adli pasal punca sebenar dia turunkan bendera Najib.

Mamat tu secara terbuka mengaku dia hanya nak cari perhatian dan juga marah bila dilabelkan bodoh oleh rakyat Malaysia..

Korang baca sendiri interview di bawah ni.. Bagi gua, tidak syak lagi budak mahasiswa sekor ni memang terbukti BODOH!!



Apa niat dan motif sebenar Adam menurunkan bendera Perdana Menteri?

Adam: Pada hari itu, matlamat kami berkumpul adalah untuk mengembalikan kebebasan berakademik kepada pelajar universiti dan seluruh dunia akademia. Bagi saya isunya bukan terletak kepada bendera itu diturunkan tetapi apakah bendera yang dinaikkan, iaitu bendera ‘Kebebasan Akademik’. Media tidak fokus kepada bendera ini.

Jadi mesej yang saya cuba sampaikan adalah kami tuntut kebebasan akademik untuk semua mahasiswa. Kenapa bendera Datuk Seri Najib Tun Razak yang saya pilih, ia kerana bendera Najib terletak di tiang yang paling tepi sekali dan paling mudah untuk dicapai.

Usaha untuk kebebasan akademik ini sudah berlanjutan sejak lama dahulu. Seperti diumumkan Najib baru-baru ini yang mahu meminda Akta Universiti Kolej Universiti (Auku) Perkara 15, dengan harapan selepas itu pelajar boleh menyertai gerakan politik tetapi tidak boleh bergerak aktif dengan memegang jawatan-jawatan. Jadi untuk apa pindaan ini dilakukan? Adakah mahasiswa ini hanyalah kuli kepada parti-parti politik? Bagi saya itu satu penghinaan kepada pelajar.

Bukan maksud saya mahu semua pelajar menyertai parti politik dengan pindaan ini, pemimpin atas tidak nampak apa yang pelajar mahukan sebenarnya. Apa yang pelajar mahukan adalah berpolitik dengan tidak semestinya menyertai parti politik. Ia mestilah haluan mahasiswa sendiri dengan boleh mengkritik mana-mana kepimpinan dan dasar serta menerangkan kepada orang ramai tentang isu-isu yang mahasiswa bawakan. Jadi itulah dinamakan berpolitik tanpa perlu berpartisipasi.


Adakah tindakan Adam ini secara individual atau dipengaruhi oleh mana-mana pihak?

ADAM: Pada waktu itu, keadaan mahasiswa yang hadir menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah di PWTC sebenarnya muram. Ia kerana keadaan terlalu terkawal tanpa ada kekecohan. Bermula dari bangunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) lagi, kami berada di situ dalam tempoh yang agak lama, jadi kami bosan kerana tidak nampak kesan dari memorandum yang kami serahkan.

Setibanya di PWTC, kami harapkan ada pegawai yang menunggu, tapi tiada. Cuma Saifuddin sahaja bersetuju berjumpa dengan kami. Bila kami menyerahkan memorandum, semua pelajar mendengar ucapan daripada Saifuddin. Bagi saya ia tidak boleh jadi. Sebelum itu pelajar bersungguh-sungguh melaungkan kebebasan akademik tetapi apabila menteri datang terus jadi sama dengan pelajar lain. Nampak sahaja menteri, terus salam dan ambil gambar, bagi saya ini bukan cara sebenarnya. Jadi saya ambil bendera dan terus menurunkan bendera Najib digantikan dengan bendera Kebebasan Akademik.

Apabila pelajar lain nampak apa yang saya lakukan, barulah mereka merasakan ‘kemenangan’ bukan hanya jumpa menteri sudah rasa menang. Saya mahu perasaan kemenangan ini boleh dirasai oleh semua pelajar yang hadir pada hari itu.


Ramai yang mempertikaikan tindakan Adam ini sebagai provokasi kepada Umno kerana melakukannya di PWTC, adakah tindakan itu matang bagi Adam?

ADAM: Bagi saya ia matang bagi orang yang memahami isu dan menerima keadaan bahawa mahasiswa sekarang ditekan. Malah bagi saya, banyak lagi tindakan yang jauh lebih tidak matang yang dilakukan pihak-pihak lain seperti menyerahkan kek berupa tahi dan sebagainya kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng baru-baru ini. Adakah bagi mereka tindakan ini matang?


Bagaimana pula dengan kehadiran seorang ahli politik ketika kamu menyerahkan memorandum ini?

ADAM: Mengenai kehadiran ahli politik itu, saya tidak tahu kerana kami tidak pernah menjemput mana-mana ahli politik. Malah dalam Twitter, kami dengan keras menghalau dan memberi amaran supaya mana-mana ahli politik tidak hadir dalam demonstrasi kami pada hari itu. Kami bertegas program ini adalah milik mahasiswa seratus peratus, tiada pengaruh parti politik.

Kami mahu serius, kami turun berdemonstrasi ini bukan kerana terpengaruh dengan mana-mana parti politik, kami datang dengan matlamat yang jelas, iaitu membebaskan dunia akademik.


Adakah Adam sedar mengenai kesan yang bakal dihadapi dari tindakan menurunkan bendera ini?

ADAM: Saya sudah fikir semasak-masaknya, saya bukan orang bodoh. Dalam blog, Facebook dan Twitter ramai yang mengatakan tindakan saya ini bodoh, bangang dan sebagainya tapi saya ingin tanya semula, siapa yang bangang? Siapa yang bodoh?

Adakah mereka sedar tindakan turun naik bendera ini tidak pernah menjadi kesalahan mana-mana tempat dalam dunia ini? jadi saya tahu perkara yang salah dan betul. Jika tindakan itu dikira jenayah, sudah tentu saya teragak-agak untuk melakukannya. Ini adalah satu bentuk ekspresi saya. Sebab itu saya percaya mereka yang mengugut saya ini tidak tahu apa-apa langsung mengenai diri saya.

Kenapa pemimpin-pemimpin parti mengeluarkan ugutan kepada saya? Bagi saya sebabnya adalah kerana undang-undang menetapkan saya tidak bersalah. Mereka tahu tidak boleh mengambil sebarang tindakan undang-undang terhadap saya, sebab itu mereka keluarkan ugutan.


Adakah Adam risau dengan sebarang tindakan yang mungkin Universiti Perguruan Sultan Idris (Upsi) kenakan selepas ini?

ADAM: Memang sebelum buat saya risau, tetapi selepas melakukannya saya tidak lagi risau. Apa yang saya risau selepas tindakan menurunkan bendera hanyalah mengenai keselamatan saya. Saya tahu jika saya mahu belajar, saya boleh belajar di mana-mana sahaja. Bagi saya tidak perlu duduk dalam kampus untuk belajar. Saya tidak risau jika dibuang oleh universiti kerana ini jalan yang saya pilih.


Bagaimana pula penerimaan mak dan ayah Adam dengan apa yang telah berlaku?

ADAM: Ayah adalah orang pertama tahu perkara ini. Ayah bertanya tentang keadaan saya. Saya beritahu ayah, saya selamat dan berterima kasih dengan kawan-kawan yang membantu saya, tanpa mereka saya tidak tahu apa yang akan terjadi pada diri saya. Apabila saya bercakap dengan mak, mak kata jangan risau dan merestui perjuangan saya.

Sehingga hari ini saya masih berterusan berkomunikasi dengan keluarga saya dan memberitahu keadaan saya masih selamat. Saya pernah bertanya mak dan ayah tentang tindakan yang saya lakukan, adakah ia betul atau salah? Ayah kata, “sejak dari dulu lagi ayah yakin dengan apa yang kamu buat dan jangan patah balik, teruskan.”

Mak pula kata, “mak sokong kamu.” Saya amat kagum dengan ayah dan mak saya.

Mereka kata, jika mahu berjuang, maka berjuanglah menuntut kebenaran. Ayah dan mak saya bukanlah orang politik, dakwaan-dakwaan yang mengatakan mak saya penyokong kuat pembangkang adalah tidak benar sama sekali. Mak saya hanyalah seorang suri rumah. Sebagai mak dia tahu apa yang saya buat ini betul atau salah. Mak saya juga kata jangan takut kepada manusia, takut hanya pada ALLAH. Tiada patah balik bagi saya.

Apa yang saya tidak boleh terima apabila imej keluarga saya difitnah dengan pelbagai dakwaan. Orang yang membuat fitnah ini patut malu pada diri sendiri, mungkin mereka ini dengki kerana tidak mempunyai mak ayah yang menyokong seperti saya.


Apa tindakan Adam selepas ini sekiranya dikenakan tindakan oleh pihak Upsi?

ADAM: Untuk menggantung saya, pihak universiti perlu bicarakan saya. Untuk memanggil saya, perlu pastikan dulu keselamatan saya terjamin. Rakan-rakan Upsi saya ada hubungi, mereka berkata pihak Upsi ada mencari saya, mereka menyarankan saya jangan balik dahulu ke Upsi kerana ada pihak lain mencari saya. Saya juga difahamkan hotel-hotel sekitar Upsi tiba-tiba penuh ketika ini.


Apa yang Adam harapkan daripada tindakan turun bendera ini?

ADAM: Apa yang saya harapkan adalah sedikit perhatian daripada isyarat kepada orang yang masih belum sedar bahawa kepincangan yang berlaku dalam negara sudah teramat teruk. Cukuplah saya mahu menunjuk ekspresi saya dan tidak menyangka ia menjadi mainan media.

Selepas mendapat perhatian media, saya mula berfikir untuk pertahan atau mahu selamat. Untuk keselamatan saya bertawakal.


Adakah Adam mengharapkan tindakan ini bakal menjadi inspirasi kepada mahasiswa lain yang mungkin bertindak lebih agresif?

ADAM: Ini mesej jelas daripada saya, sekarang masanya mahasiswa tidak perlu gentar lagi kerana sebagai mahasiswa kami boleh melihat sendiri penindasan yang berlaku. Kenapa mahasiswa harus gentar bila berhadapan dengan orang-orang yang diundi oleh kita sendiri? Orang-orang ini harus bekerja untuk kita. Jangan sesekali takut, jika tidak betul kami akan tegur, tidak kira dari sebelah manapun.

Saya tidak menggalakkan mahasiswa lain bertindak agresif tetapi apa yang saya harap supaya mahasiswa lain jadi lebih kreatif.


Apa pandangan Adam tentang Auku?

ADAM: Sebelum adanya Auku, universiti-universiti kita hebat dengan mahasiswa yang cukup baik. Contohnya seperti Universiti Malaya (UM) yang diiktiraf sebagai antara universiti terbaik dunia pada ketika itu. Malah mereka boleh capai pencapaian ini ketika pelajar tiada apa yang kita ada pada hari ini, mereka sudah buktikan.

Jadi soalnya kenapa perlu Auku? Adakah kebebasan undang-undang sedia ada masih tidak cukup? Bagi saya dan majoriti mahasiswa lain, dengan pemansuhan Auku, maka fungsi autonomi universiti dan pelajar akan dikembalikan ke tempat asal. Dunia akademia adalah tunjang kepada negara, mereka ini adalah kuasa ketiga. Kita tidak boleh halang kuasa ini.

Dahulu, pelajar mengadakan demonstrasi demi kepentingan rakyat, contohnya seperti isu Baling pada tahun 70an dulu, tetapi sekarang pelajar berdemonstrasi menuntut hak pelajar sendiri kerana kami tidak boleh membantu diri sendiri, bagaimana mahu tolong masyarakat lain? Ia menghalang fungsi sebenar mahasiswa.


Siapa idola Adam?

ADAM: Antara idola saya adalah John Lennon dan Cornelia Sorabji.


Apakah mesej Adam kepada yang memberi ugutan?

ADAM: Saya ingin memberitahu kepada mereka ini, bukan semua perkara seperti yang kita sangkakan. Ingin saya tegaskan di sini, bukan semua orang yang tidak berpuas hati kepada kerajaan mesti menjadi alat pembangkang, perlu jadi pencacai Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak sama sekali.

Tindakan saya itu tidak biadab, saya tidak pernah ancam keselamatan sesiapa pun, malah keselamatan saya yang terancam. Jika ada yang mengatakan tindakan saya turunkan bendera ini salah, maka dakwalah saya di mahkamah. Saya bersedia menghadapinya, tapi bukan dengan cara ugutan begini.


Jadi adakah Adam tetap dengan pendirian untuk tidak minta maaf kepada Perdana Menteri?

ADAM: Saya tidak akan minta maaf. Selepas perkara ini berlarutan sehingga ke tahap ini, tiba-tiba pula saya didesak untuk minta maaf. Bagaimana pula dengan rakan-rakan saya? Saya tidak mahu rakan-rakan saya jatuh semangat sekiranya saya minta maaf.

Bukan maksud saya selama-lamanya tidak meminta maaf, tidak. Pada satu tahap nanti saya perlu juga minta maaf kepada beberapa orang berikutan tindakan saya ini. - SH

44 ulasan :

  1. ATA, Adam tak Adil. Kau memang BODOH. Terima lah hakikat ini. Kamu memang Bodoh. Kamu mcm Salam Rushdi pada kami umat Islam. Balik tanya ibu kamu, kamu mungkin anak haram sebab tu di beri nama Adam untuk redakan perasaan perbuatan terkutuk ibu kamu. Kami benci kamu, BENCI....In Malaysia, you have no place, get lost. Balik turunkan kain mak kau atau kakak kau. Buat secara beradab, tengok apa kata bapak kau. Sial punya budak. You have cross the line boy, cross the line....

    BalasPadam
  2. KO MEMANG BODOH DAN BANGANG..KALAU NAK BERPOLITIK JANGAN BERPOLITIK LAA JANGAN BABITKAN MAHASISWA LAIN YANG NAK BELAJAR..TAK LIBAT DENGAN PARTI POLITIK KEPALA HOTAK KO..YANG DUDUK DISEBELAH KO SIBEBAL BARD TU APE...PIIIREEEHHH MANGKOK..DAH MEMANG KO BODOHH PUN..TAK SEDAR DIRI YANG PENGHIDUPAN KO SEBAGAI PELAJAR PUN IHSAN DARIPADA PEMERINTAH..

    BalasPadam
  3. Adam,

    Ko tak bodoh.. Budak bodoh tak buat keje macam tu.. Budak bodoh mungkin tak pandai pun nak main2 bendera sapa2... Lagipun, budak yang bodoh amat senang diajar.. Ko tak gitu..

    Ko hanya sekadar biol dan kurang ajar..

    BalasPadam
  4. Dari - http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelia_Sorabji

    Dicatatkan -
    Early in her career, Sorabji had supported the campaign for Indian Independence, ... By the late 1920s, however, Sorabji had adopted a staunch anti-nationalist attitude; believing that nationalism violated the beliefs, customs, and traditions of the country’s Hindu ‘orthodox’.[4]

    Adakah Adam Adali ni juga anti-nationalist ?

    BalasPadam
  5. ok la..kalau ko tak mengaku bodoh..
    takpela..tapi betul ke ko tak bodoh? kalau naik turun bendera tak salah di mana2 kawasan di dunia, apasal ko turunkan bendera orang lain? apasal ko tak bawa tiang bendera ko sendiri baghal? apasal tak naikkan bendera ko tu kat upsi je?

    orang bodoh je suka buat tindakan provokasi mcm ko tau tak? masih tak nampak lagi kat manan kebodohan ko?

    lagi satu, ko memang KURANG AJAR. makbapak ko tak pernah didik ko cukup2 kot? pantang orang2 melayu ada anak yang kurang ajar.

    last sekali, betul ke ko gay??? bertaubatla cepat!

    BalasPadam
  6. Kebebasan akademik kepala honggek ko. Dah kasi peluang study tu, dptkan la result elok. Xcukup ber-akademik lg ke mangkok, ckp jela terang2 x cukup nak ber-POLITIK. Okla aku xpggl ko BODOH la k. Aku panggil ko MORON..stupid shit..

    BalasPadam
  7. haha... kite ni student je kat malaysia ni...
    sepatutnye kte jd je pak sanggup kerajaan...
    nganga je mulut ape yg kerajaan nak bagi...
    buat demontrasi camni nnt susah r kerajaan nak bg suap duit kat student...
    melopong je r...
    aspirasi je bijak... terima je ape yg kerajaan nk bg...
    x soh r ngade2 nak lawan kerajaan nih....
    biar r AUKU tu berkuasa... x kire r bebas @ x janji krajaan bg duit kat kite...
    lantak r kerajaan tu ketawa sesame sndri ckp mahasiswa bodoh... x pandai nk berdikari...

    BalasPadam
  8. haha... kite ni student je kat malaysia ni...
    sepatutnye kte jd je pak sanggup kerajaan...
    nganga je mulut ape yg kerajaan nak bagi...
    buat demontrasi camni nnt susah r kerajaan nak bg suap duit kat student...
    melopong je r...
    aspirasi je bijak... terima je ape yg kerajaan nk bg...
    x soh r ngade2 nak lawan kerajaan nih....
    biar r AUKU tu berkuasa... x kire r bebas @ x janji krajaan bg duit kat kite...
    lantak r kerajaan tu ketawa sesame sndri ckp mahasiswa bodoh... x pandai nk berdikari...

    BalasPadam
  9. 'Saya sudah fikir semasak-masaknya, saya bukan orang bodoh. Dalam blog, Facebook dan Twitter ramai yang mengatakan tindakan saya ini bodoh, bangang dan sebagainya tapi saya ingin tanya semula, siapa yang bangang? Siapa yang bodoh?'

    Adam, you've admitted you've thought carefully before committing the rude deed of taking dowm PM's flag, so why do you whine so much when people call you names and send you threats.... you should have expected such reactions. If I go to your house and replace your dad's photo on the wall with my dad's photo I'm sure you and all your siblings would object right? That's what you have done little boy, you've violated other people's right on their own turf! And because you've failed to understand what you've done, it is apt that you be labeled as STUPID and IDIOTIC. You have made your bed thus you should lie on it. Terima ajelah. Let me answer your question :Yang bodoh tu YOU ADAM ADLI. Please don't become a teacher... you will tarnish the meaning of the word and shame the profession.

    BalasPadam
  10. tak bodoh...kurang ajar je

    BalasPadam
  11. idola patut ikut cara Rasulullah diletakkan no 1.

    BalasPadam
  12. IDOLA DIA ENTAH SAPE2...

    MENGAPA TAK JADIKAN RASULLULLAH SAW ITU IDOLA KAMU?

    BalasPadam
  13. alahai bodohnya kau, memang bodohpun, bodoh bodoh, Masuk UPSI pun kerana kuota melayu, berlajar susah nak capai 2.5. hisss berlajar bagi habis dulu, jgn jadi bodoh dan semakin bodoh Adam. bodoh piang

    BalasPadam
  14. Bagus.. hang berenti sekolah, masuk politik. Jadi cikgu pun xbest sbb gaji kecik tp keja susah. Lagipun xnak la nanti hang dok burukkan Kerajaan kat budak sekolah.

    Esok2 pulak klau hang hidup susah, xdak keja sbb xpass sekolah jgn nak susahkan orang len. Mntk tolong dgn Tian Chua ok. Lagipun mak bapak hang support hang..biaqla diorg tanggung hang smpai mati..

    BalasPadam
  15. sebenarnya ranking universiti takda kaitan dgn auku pun, cara times higher pun meletakkan pintu gol utk pengiktirafan pun bukannya betul, disebabkan dia yg diterima sbg standard international terpaksa diterima, tp berapa banyak lg universiti yg mampu melahirkan modal insan utk negara taknank masuk penilaian times ni, jadi perkara ni takda kaitan dgn auku.

    Yg dok bising pasal auku adalah org/pelajar yg bidangnya tak mencabar sangat sbb deme ni minat dgn poltitik, checkla balik pointer student2 yg dok bising ni pasal auku, almost below than 3.5, yg pointer rendah ni juga boleh contribute pd kejatuhan ranking, sbb universiti menghabiskan masa utk mendidik student yg bodoh, dan jika ramai yg student yg bodoh mcm ni menybbkan kebarangkalian melahirkan pelajar yg tak mampu menyumbangkan keintelektualan spt the best research,utk index dunia jauh sekali. Maka inilah antara sbb ranking jatuh, bukannya kerana speakers corner dok bertempik freedom2 boleh menaikkan ranking.

    Universiti dan auku dipersalah walhal pelajar yg masuk atas pendemokrasian pendidikan disekolah lagi menybbkan ramai yg average and low mentality berlambak kat universiti, mereka ni yg suka pd tempik hore termasuk gila lubangdepan dn belakang masa belajar, bukannya nak sempurnakan/jadikan umat yg cemerlang.

    BalasPadam
  16. Adam Adli...Adam Adli...satu lagi perkakasan Al Juburi...tak usah lah nak nafikan, gambar-gambar dah tersebar meluas dalam internet...

    Kalau matlamat nak sampaikan memorandum pada si Pudin tu dah tercapai, kenapa perlu tarik perhatian orang lain dengan menurunkan bendera tersebut? Bukankah itu satu bentuk provokasi? menghasut orang lain supaya berlaku agresif? kenapa bendera itu dipilih? kerana ia di tepi sekali...rasa-rasa macam ada tak kena je dengan jawapan si Adam ni...

    Tahniah juga pada Al-Juburi kerana telah berjaya mewarisi sifat pembohong kau tu pada orang lain. 16 Sept mana? Jam Omega mana? Dulu dalam sidang akhbar kata tak kenal Saiful, keluar CCTV, ternganga dan mengaku kenal tapi dia ejen UMNO? Lepas tu, keluar video seks, kata tak kena Datuk Eskay, keluar gambar dgn Datuk Eskay dalam internet, terdiam....

    Satu lagi, "kita tak benarkan ahli politik terlibat dalam demonstrasi yang dianjurkan"...kenapa tak halau si Tian Chua dan Lateefa Koya tu dari awal?

    Dan juga, rasa bosan duduk depan SUHAKAM pasal tak de orang layan, kenapa gi PWTC? apa motif ke sana? nak cakap dengan bangunan PWTC ke? jangan buat lawak lah...

    Aku rasa berdasarkan interview ini, banyak maklumat polis dan UPSI boleh dapat. Antaranya,

    1) Memang Adam lah yang menurunkan bendera tersebut. Kenapa? disebabkan memorandum dah diserahkan dan semua orang dah tertumpu pada ucapan si Pudin. Jadi untuk lakukan perkara luar biasa, turunkan bendera PM. Di sini ada unsur-unsur provokasi dan hasutan.

    2) Berdemo di depan SUHAKAM, lepas tu kata bosan kerana tak de orang layan, bergerak ke PWTC...apa motif ke sana?

    Al Juburi adalah Bapak Pembohong di Malaysia...selamat mengikut jejak langkah wahai Adam Adli...

    BalasPadam
  17. AKU TERGELAK BILA SI BANGANG DAN BODOH NI BERKATA ..IDOLA DIA ADALAH JOHN LENON .. HAHAHA APA PUNYA BANGANG MANUSIA SEKOR NI..
    DAH LAH BODOH .. BENGAP ... BANGANG .. BAHALOL.. TOLOL..

    BalasPadam
  18. aku wakil mahasiswa UM,,sokong dengan Adam...negara kita negara demokrasi,,umur da besar,hak kita ntok bersuara,,jangan nak betolkan kerajaan je,,sebab pe???sebab die bg bantuan???dari mane duit 2 kerajaan dapat???duit mak bapak kita gak bayar cukai...hak kita sebagai rakyat malaysia nak bersuara sebagai rakyat negara demokrasi,,xsalah pon dye trunkn bendera gambar pm kite, xtermaktub dalam lembaga undang2 pon..

    BalasPadam
  19. Komen aku satu jer kat ko ......jgn jadi melayu islam bangsat untuk menyelamatkan org lain.....Dan ko mesti ingat segala tindakan ko akan memberi kesan kpd diri ko Dan keluarga ko......jgn salahkan org lain sblum melihat diri sendiri....fuc...u

    BalasPadam
  20. Wahai Adam Adli,

    Contrary to your opinion, you are stupid. Bodoh. Memang baghal.

    Jadi mesej yang saya cuba sampaikan adalah kami tuntut kebebasan akademik untuk semua mahasiswa.

    Kau tuntut kebebasan akademik. Tapi korang bukan nak berakademik. Korang nak berpolitik!

    Kalau betul korang nak kebebasan berpolitik, korang akan perjuangkan hak2 untuk masuk dewan kuliah tanpa sekatan, untuk masuk lab sesuka hati, untuk buat research tanpa henti dan untuk membuat academic review bagai dunia nak kiamat.

    Perbezaan yang asas camnih pun kau takleh nak kenal, ada hati kau kata kau bukan bodoh? Bodoh kau!

    Lagi satu, kau kata mahukan perubahan. Tetapi yang membuat perubahan ni kerajaan. Kau pergi demo kat pejabat parti politik tuh kenapa? You cannot even tell who is your own target. Bodoh kau!

    Tambah lagi. Daripada kata2 kau, kau ingat kau boleh ekspresi sesuka hati, walaupun kau turunkan bendera? Bendera ni panji-panji, lambang perjuangan. Kau turunkan panji2 aku, kau hina aku dan semua orang yang menyokong DS Najib. Kau hina perjuangan aku kau kata tak salah? Kau ni bukan setakat bodoh nih. Masa kecik2 Mak kau bagi makan tuba ke?

    Tambah LAGI. Kau kata mahasiswa boleh lihat sendiri penindasan yang berlaku? Penindasan apa? Ooo.. kerajaan pimpinan BN tindas kamu dengan membina universiti dan kolej supaya kamu boleh belajar, dapatkan ijazah dan cari makan yer? Kerajaan BN tindas kamu dengan membolehkan kamu mengisi dada dengan ilmu? Ini yang kau kata tidak bodoh???

    AKU TAMBAH LAGI. Kau tanya kenapa perlu AUKU? Kerajaan dah berbelanja berbilion2 tubuhkan universiti, AUKU tuh untuk memastikan pelajar2 baghal cam kau nih tidak terpesong daripada tujuan asal masuk uni, iaitu BELAJAR.

    Nak aku tambah camne lagi? Nak aku tunjuk bagaimana plak? Ini baru aku baca interview ko sekali harung nih. Nak aku cari point2 lain?

    Adam Adli, mungkin kamu mempunya mental capacity yang sama dengan tokoh2 ilmuan. Namun, pilihan kamu untuk membutakan mata dan hati secara terpilih (selective blindness and deafness) sehingga melanggar rationality menyebabkan aku membuat kesimpulan yang ADAM ADLI BODOH TAHAP TUNGGUL KAYU.

    Have a good day.

    BalasPadam
  21. ntahlah mamat ni aku nak letak tahap pemikiran kat mana. Aku boleh anggap tak matang tapi pura2 bijak.

    Kau cakap undang-undang tak boleh amik tindakan ko turunkan bendera??? Tapi ko fikir tak undang-undang boleh diambil terhadap niat ko menurunkan bendera. Provokasi dan Hasutan.. ada akta beb. Yelah ko cakap ko dah capai matlamat untuk serahkan memorandum. Kalau ni temuramah betul apa yang ko cakap.. kat situ ada terpampar niat ko agar suasana sedikit panas.

    Orang lain masuk jugak Universiti.. tujuan utama untuk belajar. Banyak lagi keje akademik nak buat dan fikir bro..

    Bayangkan adik perempuan ko sedang tingkatan dua.. tiba-tiba naik bendera sebab protes nak kawin. Logik ke?? Yelah dia kata dia dah baligh. Lu nak kata apa?? Sambil belajar sambil layan suami.. pahala pun dapat. Amacam?? Aku pun tak setuju bro cara macam tu.
    Time belajar tu belajar la sungguh2. Esok dapat peluang berpolitik, politik la sungguh2.

    Kalau aku salah cakap.. aku minta maaf. chow

    BalasPadam
  22. sebenarnya aku rasa dia dah takut kena hentak depa nie dalam media jer berani berdegar-degar tapi bila kena kejut sikit terkencing bhai... wohahhaha...

    BalasPadam
  23. JOHN LENON? Cornelia Sorabji?

    apehal tak sebut terus ANWAR atau AMBIGA? kanker ko mesra sangat dengan anwar tu? siap bergambar mesra berpelukan dan bertwitter lagi! (twitter yang nampaklah, sms atau calling2 tak tahulah)

    BIJAK SANGATLAH KO ADAM ADLI!

    JOHN LENNON GAY & HOMO, dan Cornelia Sorabji maju guna otak, ko takder otak, dungu, dangkal, bodoh, bahlul, bebal!... karang aku maki penuh 3 buku....

    BalasPadam
  24. oppss.. ralat...

    Kalau betul korang nak kebebasan BERAKADEMIK...

    sorry..

    BalasPadam
  25. John Lenon mati kena tembak... Kau pun nak ikut jejak yang sama ke? Kebebasan Akedemik??? Apa kerajaan sekat ke subjek apa kau nak belajar? Makin bodoh budak ni. baik buang la... Pergi join SAMMpah... Sebab semua yang bodoh2 ada kat dalam tu.

    BalasPadam
  26. PERJUANGAN KABUR, PENJELASAN PUN KABUR, DIA SENDIRI KELIRU DGN TINDAKANYA GAYA BERBICARA PUN MASIH MIRIP PELAJAR SEKOLAH MENENGAH.. MMG SAMPAH BUDAK NI, KALAU DIBACA WAWANCARA DARI ATAS KEBAWAH SEMUA MENGAMBARKAN KEBODOHAN PEMIKIRANNYA.

    Tak boleh mintak maaf takut kawan kecewa, suasana tak meriah kalau tak turun bendera, mak bapak aku tak kisah.. Woi apa yg ko melalut ni labu? Takda prinsip perjuangan ke? Ko ni BODOH tau tak?

    Debabom

    BalasPadam
  27. Kalau 40 orang kata sini kata kau bangang, bodoh, bahlol ..... memang sah.. kau memang macam tu..

    Kesimpulannya .... bebudak yang ikut apa yang kau buat tu pasti mentalitinya sikit bawah pada kau ...

    BalasPadam
  28. adli

    tak payah la nak kata engko tak bodoh, aku rasa ko tak bodoh.... tapi in camera tu, tindakan ko tu mmg lah bodoh sgt2

    tak payah la lu dalih mcm2.....

    lets upsi make judgement on u

    lets police report make the charges on u

    yg paling aku dan kami2 ni sedih, lu sekolah pakai duit rakyat..... cgpa univ pon takat 2.50 je.....dr sini pon kami tahu lu main2 kt univ...ramai commenters ni graduated dr universities a lot of higher cgpa are higher than yours, and graduated from universities a lot prestigious in malaysia n overseas than upsi itselves......

    bro...lu minta maaf je...

    lu tetap salah

    forgiveness is the best medicine

    focus on studies

    change to major in laws at other universities that used your owned money....

    good luck

    bye

    BalasPadam
  29. kebebasan akedemik? tak taulah aku kalau dgn cara berdemo bole melahirkan resercher2 hebat dan naika rating U.

    BalasPadam
  30. Nah, ayat yg mengantoikan diri sendiri. Saja nak cetus kekecohan.

    'Pada waktu itu, keadaan mahasiswa yang hadir menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah di PWTC sebenarnya muram. Ia kerana keadaan terlalu terkawal tanpa ada kekecohan.'

    Nampak, dia muram and sedih sebab takde kekecohan. Saje la tu nak bg kecoh.

    BalasPadam
  31. ADAM.

    KAU TAK BODOH

    TAPI MAK BAPAK DAN KAU BANGGANG, BODOH, HARAHJADAH.


    KAU CAKAP KAU TAK BERPOLITIK, TAPI ADE SEEKOR ANAK BABI KAT UTUBE SEBIJI MUKA BABI CELAKA KAU TU..

    KAU TAK BODOH ,SEBAB KAU ANJING PEMAKAN TAHI ANU WAR JU BURR.

    MUNGKIN MAKBAPAK KAU PUN SAMA SPESIS ANU WAR..

    BalasPadam
  32. RAMAINYA YANG KATA KAU MEMANG BODOH..

    MAKA INSYA ALLAH KAU MEMANG AKAN JADI BODOH. AMIIIN

    ITULAH AKIBATNYA JIKA KURANG AJAR.

    BalasPadam
  33. kau memang bodoh pun... singkatDakal! budak lagi.. budak U!kalau kau cerdik sikit, naik jer gambar kau tak payah usik orang punya! tapi kau naikkan gambar kou tu pun salah... tak ada permit! DBKL boleh saman! jgn ingat takleh saman! kalau kau naikkan gambar kou tanpa permit pun boleh disaman.... jangan excited sangat nak jadi pemimpin! jadi cikgu, bimbing anak murid kita jadi yang terbaik itu dikira besar dah sumbangan kita kepada negara.. tak payah tunggu masuk politik!

    BalasPadam
  34. Adam kata apa yang berlaku kepada LGE di Pulau Pinang adalah perbuatan tak matang. Jadi apa yang Adam buat memasuki rumah orang dan membuat perkara yang tak baik di rumah orang tu matang ke? Adam! Adam

    BalasPadam
  35. KESIMPULANYA - ADAM kau memang BODOH!

    Kau memang tiada PRINSIP.

    Kalau kau seorang yang berjiwa besar kau akan katakan TIDAK waluapun dunia akan mengatakan YA.

    Tak perlu nak menjaga hati kawan-kawan, Mak, bapa maupun BOYfriend.

    Kau ni sebiji, klon Haji Anwar.

    Apa saja alasan yang kau beri kepada wartawan mencerminkan kau seorang yang tidak layak untuk menjadi seorang GURU yang berhemah kepada anak bangsa.

    BalasPadam
  36. Adam Adli ,
    Betapa tak matangnya tindakan dan kata-kata kamu tu. Adakah kamu rasa diri dah cukup hebat hanya dgn menjadi mahasiswa....malulah sikit awak tu umur pun baru setahun jagung, belajar tak habis lagi berani pula nak macam-macam. Nak ckp mcm2 itu ini semua org tak betul dah brp byk sumbangan kamu dah beri????kepada keluarga? masyarakat? agama dan negara?
    Lagi satu kpd org seangkatan dgn adam adli bising pasal kerajaan dpt duit cukai pun drpd mak bapak dia tu...nak ckp sikit ,,,dgr ni.....kalau setakat mak bapak ngko yg bayar cukai bukannya ngko jgn nak bising-bising......aku yang bayar cukai dah bertahun pun tak lalu nak bising2 mcm ngkolah .
    Dah diberi kesempatan dan kenudahan utk belajar tu belajarlah betul2.....jgn sibuk nak berpolitik

    BalasPadam
  37. muke cam budak slalu ponteng kelas je.. dengan rambut panjang kusut masai, baju tak bergosok (ntah2 berbau x basuh 2 minggu, mate merah mcm tgh stim ice. klu budak kolej aku mmg aku dh ketam2 rambut tu, pastu aku suh kutip sampah keliling longkang bengkel aku. ni muke mmg pesen pemalas punye budak. sok ko dh kene buang UPSI meh cni daftar kolej aku kat selandar Melaka. tau la camne aku nk 'sekolah'kan ko balik

    BalasPadam
  38. saya teringin nak tau penulis blog ni punye idola.. :) spe eh wahai MPP? boleh SHARE sikit? kami semua nak tau.. teringin giler nk tau.. please3x Kalau boleh, saya nak tau jugak pengKOMEN2 di atas punya idola.. so, sambil komen, silalah tuliskan idola anda tu sape.. kalau ada yang baru nak terfikir-fikir idola dia sapa, maknanya, selama ni dia tak ada idola lah.. OK :D so, ONE LAST REQUEST TO MPP - SIAPAKAH IDOLA ANDA? Ce citer skit. Time kasih.. Siapa yang rasa idola dia Rasulullah, ha, tulisla.. :)

    BalasPadam
  39. KALAU DH BODOH TU, BODOH LA.....

    BalasPadam
  40. rosak malaysia kalau dpt orang bodoh macam adam adli nie... blajar xabis nk berpolitik plak.. buat malu je wei... knp? pointer dh hebat sgt nak msuk politik? oh ye.. lupa.. ko dh pandai sgt... sbb tu kne gantung pn xhairan... tau plak marah bila org pgl ko bodoh tapi ko buat jgk kje bodoh... bodoh dan kuang ajar.. plz la wei.. jgn la rosak pemikiran org lain dgn pemikiran bodoh ko yg tak kemana tu... skang ko watpe? kje ofis yang mewah dgn idea bodoh ko tu? tahniah ye...... :)

    BalasPadam
  41. adam adli---> sampah masyarakat terkenal.. :) minat dia? dia orang pandai taw!

    BalasPadam
  42. Sape adam adli ni eh? Xknal pon

    BalasPadam
  43. ..bila adam nak balik upsi tg malim..aku rindu....
    jgn kau rasa aman di tg malim nanti adam..hahahaha..aku tunggu ko..rumah sewa ko...dan budak2 bodoh ko tu..
    nak jabat tangan..ehehe

    BalasPadam
  44. ..bila adam nak balik upsi tg malim..aku rindu....
    jgn kau rasa aman di tg malim nanti adam..hahahaha..aku tunggu ko..rumah sewa ko...dan budak2 bodoh ko tu..
    nak jabat tangan..ehehe

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online