BREAKING NEWS

DAP tipu duit Tabung Amanah Perumahan Bumiputera di Penang???


Sapa tak kenal dengan broker tanah kaki tiu nombor satu di Penang ni beb.. Dia punya tipu sampaikan boleh beli Banglo Mewah dengan harga murah walaupun tanpa swimming pool..

Sejak ah beng ni memerintah dengan geng-geng DAPigs tu semua.., jangan kan kata tanah negeri.., laut pun dorang gadai untuk memenuhkan poket masing-masing.

Kali ni ada pulak info yang kata puak-puak ni dah seleweng duit Tabung Amanah Perumahan Bumiputera di Penang.. Dahsyat beb.. Duit tabung tu sepatutnya digunakan untuk jaga kebajikan bumiputera didalam pembelian rumah.., bukannya untuk mengkayakan kroni.

Tapi itulah jadi bila ambik penyamun untuk jaga tabung duit. Dia akan songlap sikit demi sedikit sampai satu habuk pun tak tinggal tauu..

Untuk makluman korang.., Tabung Amanah Perumahan Bumiputra adalah tabung dari hasil kutipan diskaun bumiputra bagi hartanah bumiputra yang perlu dilepaskan apabila tiada pembeli bumiputra....!!!

Persoalannya;

1.Mengapa wang sebanyak 52.9 juta dari tabung digunakan untuk membina 320 unit rumah tetapi harga jualan masih RM72500 untuk bumiputra?  

Bukankah sepatutnya bumiputra menikmati harga yang lebih murah kerana ianya dibina menggunakan Tabung Hartanah Bumiputra?

2.Jika 52.9 juta diambil untuk membina 320 unit rumah untuk bumiputra yakni RM165,312.50(52.9/320) + RM72500(harga jualan) maka harga seunit rumah untuk bumiputra adalah RM237,812.50 untuk keluasan 700 ft2 iaitu RM 340/ft2 jauh lebih mahal dari harga rumah 300K bagi keluasan 900ft2 yakni RM333/ft2 .....

Adakah pembeli bumiputra ditipu oleh kerajaan negeri apabila perlu membayar 340/ft2 untuk 700 ft2 berbanding 333/ft2 untuk 900 ft2?

4. Adakah kerajaan Negeri menyimpang dari tujuan asal Tabung dengan menyalahgunakan Tabung Amanah perumahan bumiputra untuk cross subsidise unit2 lain?

5.Tabung Amanah akan sentiasa meningkat dari tahun ke tahun, kerajaan negeri sepatutnya menjual rumah kepada bumiputra dengan lebih murah dan tidak sepatutnya mengambil balik keseluruhan harga jualan untuk dimasukkan semula ke tabung (72500x320=RM23.2 juta)...

Bukankah kerajaan negeri sepatutnya menyediakan 320 unit rumah bumiputera yang lebih murah apabila guna duit dari Tabung Amanah Perumahan Bumiputera tu? Kenapa harga rumah makin mahal dan tak turun langsung di Penang?

Ini nampak sangat menipunya.. Duit tabung dorang ambik, tapi harga rumah tak berubah. Memang cilaka lah puak-puak DAPigs ni semua.. Harta rakyat pun dorang nak songlap. Tu pun ada yang masih percaya!!

Rujukan ===>>  http://cm.penang.gov.my/index.php/darimejaketuamenteri/1563-majlis-pecah-tanah-skim-perumahan-awam-dan-mampu-milik-di-jalan-sp-chelliah

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online