BREAKING NEWS

Laporan RCI kantoikan Pakatan fitnah Sabah.



Akhirnya rancangan jahat pihak pembangkang untuk mempolitikkan isu Pendatang Tanpa Izin (PATI) di Sabah ternyata tidak kesampaian. Ini berikutan dari keputusan yang dikeluarkan oleh pihak Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) mengenai isu berkenaan.

Kenyataan yang dibentangkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Ramsa sebentar tadi menyatakan bahawa jumlah sebenar mereka yang mendapat status warganegara di Sabah sejak tahun 1963 ialah 68'703 ribu orang. Manakala jumlah kad pengenalan yang dikeluarkan pula adalah berjumlah 67'675 ribu kerana ada diantara mereka yang masih belum mencukupi umur 12 tahun semasa mendapat status kewarganegaraan.

Ini amat ketara berbeza dengan dakwaan oleh Pakatan Pembangkang yang menyatakan bahawa 830'000 ribu rakyat asing dapat kewarganegaraan di Sabah.

Sebelum ini, Anwar Ibrahim serta beberapa pemimpin Pakatan Rakyat telah menuduh kerajaan BN melaksanakan Projek IC bagi memasukkan pendatang Asing sebagai rakyat Malaysia untuk memenangi pilihanraya Umum.

Anwar telah menuduh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir, Tun Abdullah Ahmad Badawi serta Perdana menteri DS Najib Razak terlibat dengan projek IC berkenaan. Bagaimanapun, Tun Mahathir telah menafikan perkara berkenaan dan mendakwa Anwar hanya tahu memfitnah sedangkan jika benar projek sedemikian wujud, mengapa Anwar tidak mengambil tindakan.

Amat menghairankan lagi, pengeluaran kad pengenalan di Sabah yang berjumlah 68 ribu tersebut dikira dari tahun 1963 lagi, bukannya hanya pada tahun 1993 - 1998 sahaja. Ianya dibuat 20 tahun lebih awal daripada tarikh Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri.

Yang menariknya, keputusan RCI menjelaskan bahawa dari 211 saksi yang dipanggil memberikan keterangan mengenai dakwaan kononnya wujud Projek IC itu, tiada seorang pun diantara mereka mengaitkan Tun Mahathir mengarahkan projek berkenaan ditubuhkan termasuklah Anwar Ibrahim sendiri.

RCI juga memutuskan bahawa tiada aarahan rasmi dari pihak kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Barisan Nasional untuk mewujudkan Projek IC seperti yang didakwa oleh Pakatan Pembangkang dan tuduhan berkenaan adalah tidak berasas sama sekali.

Walaupun demikian, "projek IC" memang wujud tetapi ia adalah istilah yang digunakan oleh sindiket haram yang menjual IC palsu kepada pendatang Filipina, Indonesia, Pakistan dan India bagi mengaut keuntungan segera.

Setakat hari ini, seramai 94 orang ejen sindiket telah ditangkap termasuklah 23 kakitangan Jabatan Pendaftaran Negara yang bersubahat dengan penjualan kad pengenalan palsu tersebut. Kesemua mereka ditahan dibawah I.S.A kerana dianggap mengancam keselamatan negara.

4 ulasan :

  1. Kebenaran sudah lama ''mati''

    BalasPadam
  2. Biji pelir kamu hilang sebelah. Kamu tahu apa?. Makan minum semua berlandaskan dosa. Kamu bukan orang Sabah, laporan RCI ni layak buat kertas bungkus nasi lemak saja. Sebut saja RCI, tapi laporan tidak bernilai satu sen pun. RCI umpama anjing tak bertaring, salak saja kuat. Datang tuannya, sergah saja dah diam.

    BalasPadam
  3. Projek IC memang ada tapi mengaitkan Tun M sebagai dalang utamanya adalah satu kebohongan dan sengaja diada2kan ..

    banyak sindiket haram menjadikan projek ic sebagai bisnes , pendapatan lumayan !
    projek IC sudah bermula sejak zaman Tun Mustafa , zaman USNO dahulu , pendatang haram filipina dilayan bagai putera raja , akhirnya tak terkawal dan mereka semakin 'membiak' maka jadilah seperti apa berlaku kini ..

    BalasPadam
  4. ini lah pembohongan pr bagi mengelirykan rakyat

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online