BREAKING NEWS

KAUM CINA AKAN LARI KELUAR NEGARA JIKA BN TERUS MEMERINTAH.


Kuala Lumpur, 06 Mei. Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Teresa Kok Suh Sim semalam mendakwa bahawa Barisan Nasional serta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi punca kesusahan masyarakat cina didalam negara ini.

Beliau mendakwa segala dasar yang dibawakan oleh BN yang kononnya telah berjaya membantu kejayaan masyarakat Cina di negara ini adalah tidak benar.

Beliau menyifatkan bahawa kerajaan BN dan Datuk Seri Najib sengaja mengabaikan masyarakat cina di negara ini kerana segala dasar yang dibuat oleh kerajaan adalah sama sekali tidak membantu masyarakat cina. Beliau juga berkata kerajaan BN serta Datuk Seri Najib tidak berlaku adil terhadap masyarakat cina dalam pentadbirannya.

Adun Seputih itu mendakwa kerajaan BN menjadi pernyebab pendidikan kaum cina di negara ini semakin mundur kerana peruntukkan yang disalurkan tidak adil. Beliau juga mendakwa kekurangan sekolah cina dan juga kekurangan tenaga pengajar menyebabkan masyarakat cina di negara ini ketinggalan serta susah untuk mendapatkan pelajaran yang sempurna. Beliau berkata perkara ini sepatutnya ditangani oleh kerajaan BN sejak dahulu lagi.

“Najib seharusnya tahu, bahawa hingga ke saat ini, banyak masalah yang telah lama dihadapi dalam pendidikan masyarakat Cina tidak diselesaikan.

“Dengan peruntukan tidak adil, kekurangan sekolah dan guru-guru. Isu ini sudah lama dihadapi sekolah-sekolah rendah Cina serta sudah berulang kali dibangkitkan pimpinan pembangkang, kumpulan dan komuniti Cina. Namun tidak diselesaikan kerajaan walaupun sudah memegang kuasa selama beberapa dekad,” katanya dalam satu kenyataan.

Teresa yang pernah beberapa kali ditahan dibawah Akta Hasutan juga mendakwa isu tersebut menjadi punca masyarakat cina semakin hari semakin ramai yang mengambil keputusan untuk berhijrah ke luar negara bagi mendapatkan pendidikan yang lebih sempurna.

“Bukan lagi satu rahsia bahawa faktor utama yang menyebabkan aliran keluar begitu ramai masyarakat Cina ke luar negara adalah berpunca dari kebimbangan mereka tentang kekurangan peluang pendidikan adil di institusi pengajian tinggi. -UtaraNews.com

26 ulasan :

  1. I hate this BITCH!!!

    Bitch, kalau tak cukup sekolah cina.......... MASUK SEKOLAH KEBANGSAAN!!!! Apasal anti Melayu tak sudah sudah? Kenapa nak tinggal di MALAYsia tetapi nak mengCINAkan MALAYsia????

    BalasPadam
  2. Kaum cina susah?? Siapakah org yg paling kaya di Malaysia?... Dasar x tahu di untung. Diberi betis nakkan paha...

    BalasPadam
  3. bagussss.biar cina semua keluar dari Malaysia...dah nama pun malay-sia(Tanah melayu)

    BalasPadam
  4. Lu tau hanya komen pasal it kaum cina saja ah? Lu mewakili rakyat Malaysia atau lakyat cina saja???

    Eh, itu masalah lu punya kawan PKR election ta lak komen ah????

    BITCH!!

    BalasPadam
  5. Ya, pergi la keluar negara. Lu orang cari la sekolah cina yang lebih bagus di Australia, USA & UK....

    BalasPadam
  6. Silakan berambus

    BalasPadam
  7. Elok lah kalau nak berambus keluar dari negara ini , kamu cina beng mana ada sifat sayangkan kaum lain, menindas kaum lain khas nya melayu dengan pelbagai cara dan alasan , asalkan matlamat tercapai

    BalasPadam
  8. Di alu-alukan utk keluar dr Msia......

    BalasPadam
  9. Cina sekarang pegang 70% ekonomi malaysia. Malayu hanya 17%. Ingat depa nak keluar. ? Kalau betul, alhamdulillah.
    Kurang sikit masalah. Hudud pun tiada masalah lagi.
    Nak tanya. Bila cina nak berambus?

    BalasPadam
  10. Org melayu sejak lama bersedia dgn kemungkinan yg digambarkan oleh DAP.Bersyukur sangat2 kalau ramainya org Cina keluar.Inikan Tanah Melayu...Bijak sungguh DAP mencetuskan idea provokasi utk menakutkan MCA yg ternyata tidak pernah cerdik..

    BalasPadam
  11. Tolong berambus! Bila dah berambus, kemudian ditindas di negara lain, baru padan muka. KDN jangan kasi kerakyatan balik!
    Malaysia akan aman dan makmur bila apek apek dan keluarga RACIST mereka semua dah berambus!!

    BalasPadam
  12. Pi berambus semua....keluar dari Malaysia...lagi bagus..DAPIGS

    BalasPadam
  13. bila masanya ditindas...??? nampak sgt buta mata tu... kalau ditindas xdenya diorg kaya raya di Malaysia ni...

    BalasPadam
  14. Xde masalah org cina nak g mane2 negara pasal org cina ramai yg kaya. Dipersilakan keluar dari bumi malaya..

    BalasPadam
  15. Bagus la...boleh gi tinggal kat london...

    BalasPadam
  16. Kalau semua cina berambus pun ada aku kisah??

    BalasPadam
  17. Bokeh belah lah. Lagi cepat lagi bagus.

    BalasPadam
  18. Lu tau ka.. jiran waa hutang bank manyak woo... business mula2 ok wooo... bila biz sula drop... dia lali luar negala wooo.... nanti satu hali mesti balik malaysia wooo....

    BalasPadam
  19. Kaum Cina akan lari keluar negara jika BN memerintah !!! biar benar ini ... kalau gitu aku tidak sabar-sabar nak ambil-alih kaum Cina yang lari keluar negara ... kilang-kilang, factory-factory, gedung-gedung jadi milik Melayu .... hahaha

    BalasPadam
  20. bagus lah kalau nak berambus keluar...lagi satu kalau cinabeng ni dah berambus, tolong bagitau rakyat Msia ya kalau kat negara baru tu korang boleh buat sekolah cina, baca suratkhabar cina dan buat parti cina yer...diorg sema nak dengar sangat ni...

    BalasPadam
  21. Semua orang Melayu akan sokong kalau lebih ramai lagi CINA lari ke luar negara terutamanya pengkhianat negara TERESA KOK SUEY SUM

    BalasPadam
  22. Maka tiadalah lg babi d Malaysia.

    BalasPadam
  23. Eloklah keluar kerana kaum cina hanya mementingkan bangsa cina dan tak mahu hidup bermasyarakat.Bangsa cina memusnahkan dirinya sendiri.......Bagi aku memang sudah lama bencikan bangsa cina ni.Sikap merika semakin menjadi jadi kebelakangan ini.

    BalasPadam
  24. perempuan ini ibarat kan anjing betina yang tak berbaju.sebab semua kata katanya tak bertapis dan tak berfakta.

    BalasPadam
  25. Btl2..dkt universiti berlambak2 topek2 je stdy.tu kata tk cukup lg pendidikan..nak berambus.berambus..bangsa2 ne prluang keje lg byk dri org melayu.tu pun tk bersyukur lg.mana2 tmpt.utamakan kaun mk..bukan pandai mana pun..tp still ambk mk..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online