BREAKING NEWS

ASRI KATA TAK SALAH ORANG MELAYU BELA ANJING.


Bekas mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tidak salah bagi umat Islam untuk menjaga atau mempunyai anjing sendiri.

“Malah, ia akan diberi ganjaran dalam Islam untuk menjaga anjing. Dalam sebuah hadis, seorang pelacur diampunkan oleh Allah kerana dia memberi air kepada anjing,” kata beliau.

“Terdapat juga kisah sekumpulan remaja yang memberontak terhadap kerajaan dan terpaksa melarikan diri ke sebuah gua, di mana mereka tinggal untuk jangka masa yang panjang. Belia-belia ini telah disertai seekor anjing. Oleh itu, anjing itu tidak selalu menjadi konotasi yang buruk. Mereka bukan musuh kita, ” katanya lagi.

Mohd Asri mengulas video yang menunjukkan seorang wanita Islam dan tiga anjing beliau dengan latar takbir raya.

Video yang dibuat tiga tahun lalu oleh Maznah Mohd Yusof, 38, yang juga dikenali sebagai Chetz, muncul baru-baru ini di Facebook dan menimbulkan bantahan di kalangan umat Islam. Video yang berdurasi 1:44 saat, menggambarkan beliau dengan Baju Melayu hitam mengambil wudhuk sebelum menyediakan kuih raya untuk anjing-anjing itu.

Ia menyiarkan perkataan ‘Raikanlah Aidilfitri Bersama-sama, Tanpa mengira spesis, warna, Asal usul’ dengan menampilkan tiga ekor anjing.

Dr Asri, mempersoalkan sebab wanita itu membuat video tersebut.

“Terdapat juga ayat di dalam sebuah hadis menyatakan bahawa umat Islam tidak dibenarkan membawa masuk anjing ke dalam rumah. Anda boleh memiliki satu ruang untuknya, tetapi perlu untuk meninggalkan anjing-anjing di dalam kawasan itu,” katanya.

“Dalam masyarakat kita mempunyai konotasi yang buruk, mengapa perlu meneruskan perkara-perkara ini (anjing-anjing dengan Hari Raya)? Saya tidak faham mengapa dia lakukan itu. Anjing dianggap sebagai haiwan yang hina,” katanya lagi.

Mohd Asri berkata, anjing juga dianggap sebagai haiwan hina dalam budaya Barat, walaupun mereka sering dikenali sebagai “teman terbaik manusia”.

“Jika saya memanggil anda anjing, itu satu penghinaan. Anjing itu adalah simbol penghinaan,” kata beliau lagi.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah pun diarahkan untuk mengambil tindakan ke atas video YouTube tersebut yang didakwa menghina Islam. – FMT


p/s: Tak salah membela anjing...tapi bila dah terkena najisnya(bukan sahaja tahi malah anggotanya yang basah) WAJIB samak....kalau tak samak, kita sentiasa berada dalam kekotoran dan tak sah segala amal ibadah kita....bila tak sah maka seolah2 kita tidak melaksanakannya..

10 ulasan :

  1. haram kalau tujuan pelihara sebagai haiwan peliharaan (pet), dibolehkan pelihara jika ia sebagai penjaga harta atau untuk berburu.

    bagi perempuan dalam video itu, dia pelihara dan siap bawa masuk dalam rumah. malaikat Rahmat tidak akan masuk kedalam rumah jika ada anjing.

    BalasPadam
  2. Virus kafir harbi testing orang melayu Islam masih hidup ke belum.Jangan tukar nama Ah jib gor itu Nama CINAbeng.

    BalasPadam
  3. Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya"
    (Al-Maaidah 5:4)

    BalasPadam
  4. Pompuan tomboy yg dah terpesong, tak sedar Islam melarang pompuan berpakaian seperti lelaki, dan sebaliknya. Puak beginilah digemari oleh Anwar! woof, woof!

    BalasPadam
  5. @Tanpa Nama

    Dalam hadis yang berkenaan Rasulullah bersabda hanya pahala berkurangan 1 qirath sehari. Hanya pahala yang berkurangan bukannya bertambah dosa. Ini bermakna bukannya Haram sebab ianya TIDAK berdosa. Seperti mencuri ianya berdosa sebab bukannya di tolak/ dikurangkan pahala jika mencuri. Maka mencuri itu haram.

    Juga Malaikat Rahmat tak masuk ke rumah bukannya satu dosa pun cuma rahmat berkurangan. Ini juga bermakna ianya bukannya haram.

    Membela anjing selain dari memburu bukannya haram mutlak seperti mencuri tetapi harus bersyarat yang mana jika kita sangguplah untuk membawanya dan senantiasa mensucikan diri dan mempunyai ruang khas. Ianya sukar dan kos yang tinggi tetapi tidaklah membawa kepada jatuhnya HARAM membela anjing pada asanya.

    Bagi wanita tersebut pada saya telah jatuh hukum haram (tidak lagi harus) bukan sebab membela anjing itu haram mutlak pada asalnya tetapi tak cukup syarat. Hendak bermanja dengan anjing bermanjalah tetapi pastikan ada ruang khas dan pakaian khas. Bukan sahaja diri perlu disucikan tetapi juga baju dan seluar (nampaknya wanita tersebut gemar memakai seluar :P), rambut (lebih molek memakai tudung ketika bermain dengan anjing supaya tak sukar membersihkan rambut) , segala peralatan yang terkena anjing lantai etc. Juga wanita tersebut harus di beritahu agar melakukan amalan-amalan dengan lebih tekun lagi supaya dapat cover pahala yang hilang. Sukar untuk membela anjing tetapi jika sanggup buatlah. Kerana membela anjing sebagai haiwan kemanjaan bukannya haram mutlak tetapi sangat sukar. Jika wanita tersebut merasakan ianya berbaloi di persilakan.

    Masalah anjing ialah masalah persepsi dan di gunakan dalam konotasi yang tak betul. Kalau di ikutkan minat main bola pakai seluar pendek lagi haram dari membela anjing sebab nampak aurat tapi orang tak kisah pun. Atau pun membeli kereta dengan duit pinjaman bak beriba. Dalam hal ini saya bersetuju dengan DR. MAZA. Segala ganjaran adalah milik Allah swt dengan rahmatnya.

    Wallahualam. Terimakasih.

    P/S rasanya wanita tersebut semacam kesunyian dan memerlukan perhatian dan beliau mendapatkannya dari anjing-anjing. (alangkah bagusnya dan mulia sifat anjing ini kerana memberikan kasih sayang dalam fitrah haiwannya kepada Tuannya) Dalam sifatnya dari gambar saya rasa agak sukar beliau untuk menerima perhatian dari gender yang berlawanan. Maka jika dengan membela anjing boleh mengelakkan beliau dari melakukan perkara yang mungkar maka haruslah beliau membela anjing-anjing tersebut. Semoga Allah merahmati beliau (walaupun Malaikat Rahmat tak mahu masuk ke rumahnya)

    BalasPadam
  6. Aku ingat baik ostad ni gi beraya dengan perempuan tu dan anjing-anjingnya. Baru aku terima pendapat ostad ni. Kalau tak ostad ni gi beraya kat kandang babi pun tak apa. Beraya bagi makan kat babi.

    BalasPadam
  7. Kalau lawyer perempuan ni pun lathefah koya, kita boleh agaklah dia dari kumpulan mana....,

    BalasPadam
  8. Dia lebih tahu. Tapi mungkin tak berapa arif dengan sensitiviti orang Melayu. Walaupun tidak haram, orang Melayu rasa jijik dengan anjing. Samalah dengan arnab dan biawak pasir (dhab) walaupun halal dimakan tapi tak ramai Melayu yang lalu memakannya.

    BalasPadam
  9. Ada yang berpendapat anjing itu satu simbol penghinaan. Ini tidak betul secara umum. Ada kuala ya anjing digunakan dengan konotasi yang positif di barat. Sebagai contoh, "he works like a dog" bermakna rajin dan setia bekerja. "He is loyal like a dog" bermakna in adalah seorang yang taat dan menurut perintah. Anjing di a gap sebagai "man's best friend" iaitu teman manusia yang terbaik. Pemeliharaan anjing tidak diharamkan dalam Al Quran. Dalam surah Al Khafi pemuda2 yang tidur dalam gua ditemani anjing. Apakah malikat rahmat tidak masuk? Jangan anggap apa yang kita tidak suka atau rasa sensitif itu semestinya sesuatu yang salah atau tidak baik - mungkin pemikiran dan persepsi kita yang kurang bijak.
    http://jahamy.blogspot.com/2013/08/the-quran-dogs-and-lady.html

    Salam dan Allah yang lebih mengetahui.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online