BREAKING NEWS

KOREK HIDUNG DAN KOREK TELINGA TAK BATAL PUASA... ~ DR ASRI


Tweet yang dibuat bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkaitan dengan beberapa perkara yang tidak membatalkan puasa, yang masih mengelirukan masyarakat pada hari ini.

“Kumur, korek hidung atau telinga, titik ubat mata n sapu ubat semua itu IDAK mmbatalkan puasa.” tweet Dr Asri.

Ramai yang berpegang kepada “tak boleh nak korek hidung atau korek telinga” sebelum ini kerana mendapat didikan dulu-dulu mengatakan perkara sedemikian membatalkan puasa.

Apa yang disebut Dr Asri berkitan pecahan kepada perkara-perkara yang membatalkan puasa iaitu “memasukkan sesuatu ke dalam rongga”. Tweet yang dibuat Dr Asri adalah berpandukan kepada hadis berikut;

…berlebih-lebihlah dalam memasukkan air ke dalam hidung (memasukkan secara sepenuhnya) kecuali ketika berpuasa. (Hadis Riwayat Abud Daud, no. 2366, at-Tirmidzi, no. 788, an-Nasa’e, no. 87)

Ini bermaksud bahawa memasukkan air ke dalam hidung ketika berpuasa adalah dibolehkan sama ada sengaja atau tidak, cuma janganlah berlebih-lebihan iaitu cukup sekadar membersihkan kotoran.



p/s: Wallahua’lam… Nanti kita minta penerangan lebih terperinci dari Dr Asri ye.. Kalau Azhar Idrus nak jelaskan lebih lanjut pun boleh jugak.. Hihihihi...

10 ulasan :

  1. Selama ni aku pun tak berani korek hidung. Dah dia kata macam tu ok lah...sementara tu apa kata kita bantu syarikat bumiputera perkasakan perniagaannya. Layari www.rahmatQMG.com/?id=anamaskda untuk info lanjut.

    Selamat berpuasa kepada semua penyokong UMNO dan BN di mana saja mereka berada.

    BalasPadam
  2. kalau masuk rongga pepek memang sah batal pose kekekekeke

    BalasPadam
  3. Aku tak pandaila bab2 agama, dari apa yg tau " kumur2 / titis ubat dimata,telinga hidung / rasa masakan dihujung lidah / masuk air bersihkan hidung macam wuduk“ memang "Tak Batal" puasa.

    "Memasukkan sesuatu ke dalam rongga” adalah Batal Puasa seperti korek hidung dan telinga pada pandangan aku menggunakan jari untuk korek hidung dan telinga. Boleh juga gunakan objek utk menggorek hidung dan telinga. Kalau ini dikatakan tak batal, maka ada org mempertikaikan sama jugak dgn korek lubang pantat dan lubang jubor pun tak batal. Apa bezanya?. Org pompuan boleh cakap "pantat aku gatal kat dalam so aku korek lah" "aku korek2 bersih kat dalam aje bukan kenyang pun". Kalau jari pun boleh masuk, apa bezanya kalau ada yg gunakan objek utk menggorek? Pakai dildo pun boleh korek, bukan kenyang pun.
    Sebab itu memasukkan sesuatu ke dalam rongga membatalkan puasa. Korek setakat luaran memang boleh tapi sikit aje. Tapi kalau kata Tak Batal Puasa korek hidung sahaja, ada yg korek dalam, ada yg korek sikit, pemahaman org, korek hidung dalam atau sikit tak batal puasa!!

    Sesiapa yg ada kesempatan tolong tanyakan ustaz2 tentang contoh2 yg saya bagi kat atas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni sape nak pertikaikan dia? Ustaz aku yg orang biasa takde kepentingan politik pun ckp tak batal.

      Padam
  4. UAI dah jelaskan lama dah..cuba cari kat youtube. Kamu jer yg anti dia pasal melaksana sunah Rasulullah SAW

    BalasPadam
  5. Dia tu WAHABI..semua orang dah tau dah. Fatwa ikut hukum akal dia. Azhar Idrus pun sama la. Adalah lebih baik bertanyakan hukum agama kepada guru-guru pondok yang tidak ada kepentingan politik. Lepas ni, kalau ada sapa-sapa yang melenting bila say kata macam tu..tak kisahlah!!! janji saya dengan ALLAH dah lepas..benda yang batil kena bagitau...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko memang pandai,pandai menuduh org itu ini,guru2 pondok pun takde tuduh org mcm kau yg Bodoh tapi Sombong

      Padam
  6. @Norhisham Raja Abdul Rahim - Sebagai rujukan:
    Saya baca banyak mengenai Korek hidung tidak batalkan puasa di internet
    beserta dengan hadis sekali, contohnya di alhakam.net tetapi didalam soal
    jawab agama di Jakim ni kata batal...tolong explain... http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/22360

    BalasPadam
  7. cuba tuan tuan baca betul2 jangan baca buku sekerat jer. batal puasa jika memasukkan sesuatu kedalam rongga badan kalau dari atas sampai ke halkum kalau dari bawah sampai ke perut, so u all semua korek hidung sampai halkum ke? apa beza korek luaran atau dalam? namanya korek juga kan .asalkan tidak sampai ke halkum.

    BalasPadam
  8. Bagi aku,dr maza tu kan orang berilmu..jgn la cakap bnde bukan2 psal die..mne kau tahu die wahabi? Walhal die pkar dlam bidang hadis lagi..die sndiri sruh kite buat amal sprti ahlu sunnah..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online