BREAKING NEWS

CINA TAK HORMAT MELAYU PASAL MELAYU MAKAN RASUAH???


Bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan menyifatkan golongan muda masyarakat Cina tidak menghormati orang Melayu kerana mereka menerima rasuah, sambil menggesa Putrajaya supaya serius memerangi isu rasuah sekiranya mahu menghentikan sentimen tersebut berlarutan.

Musa dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia berkata apabila orang Melayu terlibat dalam rasuah, masyarakat Cina akan melihatnya sebagai satu bentuk pengkhianatan kerana menjual hak kepada orang lain.

"Generasi muda Cina membenci rasuah.
"Apabila orang Melayu rasuah, mereka mengganggap seperti menjual hak kepada orang lain dan akibatnya mereka tidak menghormati orang Melayu," kata Musa yang dipetik berkata dalam Utusan Malaysia di "Forum Rakyat:Melayu Islam Bersatu?" hujung minggu lalu.

Isu rasuah merupakan perkara pokok yang sentiasa menjadi permasalahan dalam pentadbiran kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN), kedudukan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia (CPI) menurun untuk beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun kedudukan Malaysia bertambah baik pada tahun 2012 menjadi negara ke-54 di dunia, indeks antarabangsa masih meletakkan Malaysia di bawah negara-negara Afrika seperti Rwanda (50) dan Botswana (30).

Baru-baru ini, seorang wanita Cina telah ditahan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM kerana dikhuatiri telah menghina DYMM SPB Yang DiPertuan Agong di laman Facebook-nya.

Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan juga boleh didakwa dibawah Akta Hasutan 1948.

Keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini juga turut dikaitkan dengan sokongan peningkatan sokongan pengundi Cina kepada pembangkang Pakatan Rakyat (PR) sehingga menyebabkan Barisan Nasional (BN) walaupun berjaya kekal sebagai kerajaan pusat, hanya memperoleh 133 kerusi Parlimen berbanding 140 pada Pilihan Raya 2008 lalu.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga secara terbuka telah menyalahkan masyarakat Cina apabila menyifatkan keputusan PRU13 sebagai "Tsunami Cina" sejurus selepas berakhir pilihan raya.



p/s: Cina tak kuat rasuah ke beb? Tuhan dorang sendiri pun dorang rasuah, lagi mau cakap apa.. PUIII!!!!

4 ulasan :

  1. betul pun apa yang dikata Tan Sri kata..cina tu lantak ler dia nak rasuah..lagipun dah dorang tu kafir..kita ni melayu yang sah sah islam..buat apa nak terima rasuah ? kalau kuat iman, cina kafir taburlah berapa jutapun, takkan terima juga..

    yang penting kita orang melayu perlu berubah..jangan ulangi perangai buruk..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,

    Iklankan apa saja barangan yang anda ingin jual atau iklankan perniagaan anda di laman web www.produkmuslim.info

    Terima kasih

    BalasPadam
  3. Realitinya tukang bagi rasuah yg paling banyak adalah org2 cina dan penerimanya adalah org2 Melayu terutamanya pegawai kerajaan yg punya kuasa, oleh itu kerajaan perlu bertegas terhadap kakitangan ini, terus buang mereka ini kerja dan ambil mereka yg benar2 ikhlas utk bekerja, kerana akhirnya yg mendapat nama buruk adalah kerajaan yg memerintah. Kebanyakan kakitangan kerajaan yg kaki rasuah ini jugalah yg suka memburuk2kan kerajaan yg memerintah. Sebenarnya disektor swasta yg dimonopoli oleh oleh org2 cina inilah yg kuat merasuah. mereka semua ini ada budget ut buat rasuah. Yg penting kakitangan kerajaan atau mereka2 yg ada kuasa elakkan utk terima rasuah, mereka yg beri perlulah ditangkap dan dibawa kemuka pengadilan supaya mereka semua tengok di media masa, baru ada kesedaran bukan tengok ikut persepsi shj

    BalasPadam
  4. hassan tak berani kutuk bangsa mata sepet pun walau sepatah kata..hum

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online