BREAKING NEWS

KIRAM III CABAR POLIS MALAYSIA BUKTIKAN MAYAT 52 TENTERA SULU.


Keluarga Kiram percaya kematian “tentera”nya cuma 10 dan bukan 52 seperti didakwa oleh pihak berkuasa Malaysia, kata jurucakap keluarganya Abraham Idjirani, dan mengatakan ia adalah propaganda untuk menunjukkan kemenangan.

Idjirani berkata, keluarganya mahu Putrajaya membenarkan wartawan luar, terutamanya dari Filipina, untuk memasuki zon konflik di Lahad Datu, bagi mengesahkan jumlah kematian.

“Kamu mesti benarkan media tempatan dan luar negara ke zon konflik untuk mengesahkan jumlah kematian. Jika tidak, ia masih boleh diperdebatkan,” katanya yang dipetik dari akhbar The Philippine Star semalam.

Idjirani, yang bercakap bagi pihak Sultan Jamalul Kiram III, yang mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu, mengesahkan hanya 10 dari “tentera Di Raja” Sulu terbunuh dalam serangan dari pihak Malaysia sejak Jumaat dua minggu lalu.

Dalam siaran ABS-CBN semalam, jurucakap Jabatan Luar Negara Filipina (DFA) Raul Hernandez berkata kerajaan masih cuba mengesahkan jumlah kematian warga Filipina di Sabah, dan mereka hanya bergantung dari maklumat yang diberikan oleh Putrajaya.

Agbimuddin yang mendakwa dirinya sebagai putera raja Sultan Sulu, mengetuai sekumpulan bersenjata berjumlah 200 orang ke Sabah, dan berada di negeri timur Malaysia itu sejak 9 Februari.

Penceroboh tersebut berhadapan dengan pasukan keselamatan Malaysia Jumaat dua minggu lepas, selepas tiga minggu perbincangan gagal, dan pertempuran dilaporkan menyaksikan ramai penceroboh Sulu mati, sementara lapan anggota keselamatan Malaysia terkorban.

Malaysia melancarkan serangan secara bersepadu pada pagi Selasa, termasuk serangan udara yang menyaksikan bom dan artileri berat menghujani Kampung Tanduo dimana penceroboh itu berlindung.

Pada Khamis, pihak berkuasa Malaysia mengatakan kematian penceroboh Sulu berjumlah 52, dengan 32 orang terkorban berikutan serangan udara pada Selasa lalu.

Tetapi Idjirani pada semalam berkata pihak Sulu bertempur sekali sahaja, pada hari Jumaat lalu, dimana hanya sepuluh sahaja kematian, dakwanya.

“Kami memanggilnya Pembunuhan Beramai-Ramai 1 Mac,” katanya yang dipetik dari siaran ABS-CBN News.

Memetik dari Agbimuddin, Idjirani berkata 235 tentera Sulu, setakat ini 10 kematian, 10 ditahan dan empat cedera. Agbimuddin kali terakhir dihubungi oleh keluarganya di Filipina pada 2.30 petang semalam, menurut laporan dari Phillipine Daily Inquirer, dan berkata beliau dan tenteranya masih hidup dan dalam pelarian, tetapi menghadapi kelaparan.

Akhbar itu melaporkan Agbimuddin dan tenteranya berkumpul semula dan berjaya melepasi serangan bertubi-tubi pasukan keselamatan Malaysia, yang menuju mereka di kawasan berbukit.

“Mereka terus bergerak, bukan dengan bot atau sebarang pengangkutan, tetapi dengan berjalan kaki. Mereka menderita akibat kelaparan,” kata Idjirani lagi.

Sepupu Agbimuddin Jacel Kiram mengatakan serangan dari pasukan keselamatan Malaysia sebagai “keganasan maksima”, berbanding permintaan Manila untuk “toleransi maksima” sebelum serangan Selasa lalu.

Bagaimanapun, “puteri diraja” Sulu berkata arahan gencatan senjata dari Sultan masih berlangsung dan tentera di Sabah dinasihatkan untuk terus bertahan.

“Arahan kepada mereka adalah sentiasa untuk bertahan, hanya bersedia untuk sebarang serangan. Cuma bertahan, jangan serang,” katanya lagi.

Malaysia menolak permintaan keluarga Kiram untuk gencatan senjata pada Khamis, sebaliknya menuntut penceroboh itu meletakkan senjata dan menyerah tanpa syarat.- TMI

12 ulasan :

  1. Antar mayat p umah kiram gila x sedar diri ni. Pastu suh famili pengganas tu cam seniri keluarga derang

    aj

    BalasPadam
  2. Eleh tiram.... Sudah la kau!..

    BalasPadam
  3. Pedulikan pak kiram tu ...... orang orang suruhan dia yang bunuh anggota anggota keselamatan kita dengan kejam tak disentuh pun ...... GO TO HELL. Sultan lantikan sendiri .... senang nya nak jadi raja.
    Paling penting sekarang, kita nak kembalikan keamanan dan terus makmur.

    BalasPadam
  4. Jijan Mali....10 Mac 2013 10:09 PG

    Woi Sultan Lanun, apa kebenda kita orang nak kena dengar ko punya arahan??? Ko tu kan bapak lanun. Kan aku dah cakap kalau askar Malaysia jumpa lanun2 ko kat sini, depa akan tembak macammana kami tembak anjing gila. Kalau ko cakap yang mampos kat pihak ko baru 10 orang yang ko mintak gencatan senjata tu apa hal????

    Kalau nak spin cerita tu pun, aku cadangkan ko menuntut dulu ilmu spin cerita dari raja spin kat sini - Nuaq Berahi Al-Juburi Wal-Liwati Al-Bureti - alaaahh...kawan ko tu yang dah liwat orang ko dengan si lanun Misuari tu depan, belakang, atas, bawah....kahkahkah.

    BalasPadam
  5. Byk la kau punya arahan.....nak media filipina msuk utk buat pengesahan jumlah kematian konon...polis kita kau bunuh sekejam2nya...pastu nak tuduh kjaan lak yg zalim...memang otak tahap binatang dia org ni...padan bagi mampus semua penceroboh tu...buat malu agama Islam aje...

    BalasPadam
  6. Kiram ni Islam ke? Dah putar belit cmni mnipu durjana sume..haih..
    Kne mngucap banyak , bertaubat

    BalasPadam
  7. skrg nih cuma melayu BANGSAT yg kafir, pengkianat2 dan dalang2 sahaja yg sanggup mnyokong tindakan kejam pengganas2 kiram di sabah.

    BalasPadam
  8. sultan kiram kunun..syaitan babi kiram al burit la ko si tua kutuk

    BalasPadam
  9. datang korek sendiri la

    BalasPadam
  10. JANGAN LAYAN. INI SEMUA TAKTIK. DAH BIASA DENGAR MASA US NAK TANGKAP OSAMA. KITA TAK PERLUKAN PENGESAHAN MEREKA. PASTIKAN NYAWA PERWIRA YANG GUGUR TERBALAS. LETIHKAN MEREKA DENGAN BOMBARDMENT 48JAM TANPA HENTI. LEPAS TU SWEEP THE AREA SAMPAI BERSIH DARI BANJINGAN KIRAM.

    BalasPadam
  11. Bertaubatlah sebelum kiamat

    BalasPadam
  12. Ini taktik nak ceroboh Malaysia,jangan mudah terpedaya...diarang terdesak sama dengan pembelit busuk puteri tiram

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online