BREAKING NEWS

KISAH BENAR!! Ahli PAS minum Air Kaki Hadi Awang.

Seorang pemimpin muda PAS, Ustaz Mohd Nor Hamzah yang juga Ketua Pemuda PAS Terengganu ada cerita tentang kegilaan penyokong PAS yang suka minum air kolah Masjid Rusila di DUN Rhu Rendang, Marang.

Sejak lebih 30 tahun lalu, air kolah Masjid Rusila ‘milik’ Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang atau Ayah Chik dikatakan ‘ada berkat’ yang mampu menjadi penawar.

Sebab itulah, pada setiap kuliah pagi Jumaat di Masjid Rusila, penyokong PAS yang berada jauh membawa botol dan bekas untuk diisi air dari kolah tersebut dan dibawa pulang ke rumah.

Seorang penyokong PAS berusia 73 tahun, yang mahu dikenali sebagai Haji Majid dari Kampung Batangan, Marang menceritakan, perkara itu benar-benar berlaku, bukan cerita rekaan.

Kata Haji Majid, Ayah Chik seorang ustaz atau tok guru yang disegani dan dihormati. Maklumlah, belajar agama tinggi dari Mesir dan banyak ilmu dikongsi dengan masyarakat.

Bekas penyokong tegar Ahli Parlimen Marang itu memberitahu, dia sanggup kayuh basikal setiap minggu untuk bertemu dan menatap muka Haji Hadi. Adakalanya di tidur di Masjid Rusila dan Qiamullai di masjid itu.

Dipendekkan cerita, satu malam dia ke Masjid Rusila. Perjalanan dari Kampung Batangan dengan menaiki basikal. Peristiwa yang berlaku sekitar pertengahan 80-an.

Tiba di Masjid itu, Haji Majid menuju ke kolah untuk mengambil air sembahyang. Sekitar pukul 3 pagi.

Tiada perkataan lagi yang boleh diberitahu selain terkejut. Atau ‘terkejut beruk’ melihat Haji Hadi sedang mandi di dalam kolah berkenaan. Cukup lama Haji Majid tunggu berhampiran kolah itu, dia adalah Ayah Chik, bukan orang lain.

Bagi orang PAS, ini cerita jenaka, tapi bagi Haji Majid, itu kali terakhir dia menjejak kaki di Masjid Rusila.

Kolah yang digunakan penyokong PAS untuk ambil air sembahyang, digunakan sebagai air solat hajat, untuk minum. Tetapi, digunakan oleh Tok Guru untuk berendam!

Sudah berapa ramai yang tertipu, minum air kaki Haji Hadi? Ustaz Mohd Nor dan Ustaz Ridhwan pasti sudah minum ‘air keramat’ dari kolah atau kolam berkenaan. - TerengganuToday.com

11 ulasan :

  1. Itu bukan dah kira air kaki, air jubo pun pun masuk sekali. Patut lah puak2 PAS taksub giler kepada Hadi.

    BalasPadam
  2. Yang gatal sangat minum air kolah tu buat apa?

    BalasPadam
  3. Bukan setakat air kaki kalau da smp tahap berendam tu, patut la taksub sgt penyokong paspispus hahaha. Uwekkk

    aj

    BalasPadam
  4. Sanggup sumpah ke perkara ini benar benar berlaku?
    Hadi mau tak bersumpah dia tak pernah berendam dalam air kolah yang jamaah gunakan buat ambil wudhu??

    BalasPadam
  5. Admin bangang.. kalau tak nampak boleh jadi fitnah.. bertaubat la..

    BalasPadam
  6. Apa???????????????? NASIB BAIK AKU BUKAN DALAM GOLONGAN GENG TU..... Alhamdulillah....

    BalasPadam
  7. ...cerita ini pernah saya dengar semasa bertugas di Terengganu pada tahun 1984 - 1993...pada masa itu memang ramai orang Terengganu yg tinggal sekitar Marang sangat taksub giler kepada Ayah Chik. Setiap hari Jumaat, kuliah yg diadakan di Masjid Rusilla penuh dgn penyokong PAS hingga memenuhi tanah lapang sekitar masjid. Suasana seperti pasar pagi kerana ramai orang berniaga disekitar kawasan itu, seperti suasana di Dataran Ilmu, Kota Bharu pada setiap pagi Jumaat.

    BalasPadam
  8. Admin bngang ke ko yg bangang?itulah,caye sgt dgn benda tahyul rekaan pas...undilah PAS jika nk masuk syorga

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas tu macam agama pulak.Kalau orang tu minum arak kaki sontot undi pas terus masuk surga.tolong jangan pesong akidah orang sampai x dapat nak bezakan agama dengan parti politik bodoh betul org ni

      Padam
  9. Silap ari bulan dy kencing dlam kolah tu..alahai minum air kengcing le macai2 tu..patot le mengong selamanya

    BalasPadam
  10. Kalau nk mujarab lagi, bia Ustaz Anuar Brahim berendam 1x dalam kolah tu. Jangan kata penyakit, terus dapat tiket ker syurga..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online