BREAKING NEWS

Indon tuduh PDRM Zalim dan Kejam terhadap pendatang..

Menteri Transmigrasi dan Tenaga Kerja Indonesia, Muhaimin Iskandar, mengatakan bahawa 95 orang tenaga kerja Indonesia (TKI) yang ditangkap Polisi Diraja Malaysia saat ini disekap dan diberikan makan kertas.

”Mereka ditangkap karena masuk Malaysia secara ilegal,” kata Muhaimin di sela-sela membuka kegiatan peningkatan dan perlindungan TKI di Kupang, Jumat, 7 Desember 2012.

Menurut Muhaimin, ke 95 TKI tersebut merupakan bagian dari 105 orang tenaga kerja ilegal yang ditangkap polisi Malaysia. Mereka ditangkap di Bandar Baru Klang, Selangor, Minggu, 2 Desember 2012.

Para TKI tersebut berasal dari Jawa tiga orang, 91 asal NTT, serta seorang agen dari Indonesia. Mereka secara bertahap diseberangkan ke Malaysia melalui Batam pada 26 hingga 28 November 2012.

Adapun 10 orang lainnya adalah tenaga kerja ilegal dari Filipina, yakni 6 orang, dan Kamboja sebanyak 4 orang.

Pada saat ditangkap, mereka tidak memiliki dokumen lengkap. Mereka masuk ke Malaysia

hanya menggunakan paspor. Bahkan, di antara TKI ada yang masih di bawah umur. Sebanyak 16 orang berusia 17 tahun, empat orang baru berumur 16 tahun, empat orang berusia 15 tahun, dan seorang baru berumur 14 tahun.

Muhaimin masih mengecek kebenaran keterlibatan Perusahaan Pengerah Tenaga Kerja Indonesia Swasta (PPTKIS) yang juga turut ditangkap di Malaysia. "Kami akan tindak tegas jika benar ada anggota PPTKIS yang terlibat,” ujarnya.

Muhaimin menyesalkan tindakan aparat Kepolisian Malaysia yang melakukan tindakan yang tidak manusiawi terhadap TKI tersebut. Masalah tersebut akan menjadi bagian dari agenda pembicaraan dengan pemerintah Malaysia saat berkunjung ke Negeri Jiran itu bersama Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dalam waktu dekat.

5 ulasan :

  1. Yang korang masuk Malaysia tanpa kebenaran samalah macam pencuri masuk rumah orang. Jadi korang yang lebih biadap.

    Kalau nak dilayan baik masuklah Malaysia sebagai tetamu bukannya pencuri.

    BalasPadam
  2. Menteri muhaimin mungkin tekong PATI ... (mrdn)

    BalasPadam
  3. Nak kerja tmpat org buat la cara elok.negara ni ada undang2.bkn main ikut suka mak bapak korang je.dah kena tangkap mcm2 plk tuduhan x berasas.

    BalasPadam
  4. kalau aku masuk negara korang secara haram... korang (indon) nk bg aku makan KFC ke?

    BalasPadam
  5. indon pnd main taik ja...byak ckp plak..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online