BREAKING NEWS

Maafkan lah saya.., saya janji tak buat lagi.. - Muhammad Ammar


Kita kena akui perbuatan minta maaf selepas buat setiap kesalahan tu adalah perbuatan yang bagus.. Tambah-tambah pulak jika permohonan maaf tu dilakukan dengan penuh ikhlas..

Tapi dalam kes pelajar yang tunjuk bontot dan pijak gambar Perdana Menteri baru-baru ni, betul ke permohonan maaf dorang tu ikhlas beb?

Pada pandangan peribadi gua, permohonan maaf yang pencacai-pencacai Anwar tu buat selepas tunjuk bontot dan pijak gambar Najib hanyalah sekadar untuk menyelamatkan diri sendiri..

Ye lah kann.., bila satu negara dah marah, tambah pulak beratus report Polis yang dibuat ke atas dorang.., of course lah perasaan takut mula menyelubungi diri..

Polis pulak dah mula siasat dan kemungkinan besar hukuman yang bakal ditanggung membuatkan pencacai-pencacai Anwar tu mula tak senang duduk beb..

Jalan yang paling mudah.., mintak maaf je lahh.. Ikhlas atau tak, itu belakang kira beb.. Tujuan dorang cuma nak selamatkan diri dari dikenakan hukuman je..

Sebenarnya ada benda yang boleh diselesaikan dengan mintak maaf.., tapi dalam kes-kes berat dan melampau, gua rasa tiada maaf bagimu beb..

Kalau macam tu punya senang dimaafkan, tak gunalah ada mahkamah.., tak gunalah ada pihak berkuasa macam Polis dan KDN..

Sebagai contoh, lepas ni perompak dan perogol hanya perlu mintak maaf je atas jenayah yang dorang lakukan.. Semuanya sekadar untuk lepaskan diri.. Boleh ke macam tu beb?

So.., maaf tu maaf jugak.., tapi hukuman tetap kena terima.. Rakyat Malaysia bukannya bodoh untuk terima permohonan maaf dari individu yang memalukan negara!!

5 ulasan :

  1. Seorang yang terpelajar seharusnya menggunakan minda untuk bertindak bukannya sekadar naik angin bertindak melalu lalu minta maaf...hati dah terluka.....bang ooiiiii......malah memalukan sebuah negara dikaca mata dunia.....dengan cara yang tidak bersopan itu....

    BalasPadam
  2. Kami fahan org muda darah panas & semua nk org dgr Pendapat anda sahaja....tapi anda kene ingat kita hidup kene menghormati pendapat org lain...TAK SEMUA ORG MALAYSIA SUKA KEGANASAN & POLITIK MELAMPAU!!!!!!!!!!!!!!!jangan smpi kami yg diam selama ini SEMBELIH TENgKoK Pencacai2 yg Tak guna ini!!!!!

    BalasPadam
  3. tapi sebelum jadi pengarah filem ..kena berlakun porno dgn si anwar peliwat dan penzina no 1 negara..

    BalasPadam
  4. Mai aku sepak muka mak bapak dan tok nenek kau, pastu mintak maaf....boleh???? Bongokkkk!!!!

    BalasPadam
  5. Inilah satu kelemahan yang perlu di baiki samada di pihak pemerintah atau penyokong2 nya. Kita kena main peranan yang bijak untuk menarik sokongan. Jika kita menghukum, adakah ianya akan meningkatkan jumlah sokongan sedia ada sekarang? Jangan lah bersikap seperti ini. Ianya bukan kesalahan jenayah. Ianya persilihan ideologi. Ruang yang perlu diberikan untuk mereka berganjak drpd ideologi adalah permuafakatan. Jika kita menghukum. Bukan shj yang di hukum, malah mereka2 yang menyokong pembangkang saya yakin akan bertambah. Trust me on this. Lebih kurang 10 tahun yang lepas di kawasan saya sememangnya kawasan Umno. Pas pada waktu itu adalah sgt kerdil dan saya kenal beberapa orang drpd mereka. Ada suatu masa saya terdengar mereka bercakap cakap tentang orang Umno. Nak tahu apa leader mereka cakap, "kita jangan kutuk dan jauhi mereka, kita perlukan sokongan mereka dan berkawanlah dengan mereka agar mereka faham kita". Nah 10 tahun telah berlalu, sememangnya apa yang dibualkan mereka bukannya omong kosong, Pas sememangnya berkembang sihat dikawasan aku. Adakah anda fikir jika akan berkembang jika dia menganggap penyokong Umno itu sebagai musuh? Anda tahu jawapannya. Pas berkembang bukan hanya melalui ketua2 mereka, tetapi juga melalui teknik berkhemah penyokong2 mereka (w/pun tidak semua). This is reality, terpulanglah kpd anda untuk menafsir. Kalau pemerintah menganggap mereka2 ini sebagai musuh yang harus di hukum, maka at the end of the day, sedikit demi sedikit mereka akan kehilangan sokongan. Sebab itu, seperti yang aku tulis sebelum ini didalam tulisan yang lain, pada waktu2 kritikal sekarang ini, satu kesilapan pihak pemerintah adalah merupakan 10 kekuatan percuma yang diperolehi pihak pembangkang, that is the key. Sebenarnya jika pemerintah bijak bermain peranan, inilah waktu yang paling baik untuk counter. Keluarkan dlm surat khabar bhw PM telah memaafkan pelajar tersebut adalah lebih “menggegarkan” daripada berita pelajar tersebut telah dibuang Kolej. Rakyat sudah tidak hairan dengan berita2 menghukum ni. Even, pada pandangan saya, berita itu akan menjadi lebih baik daripada berita PM bagi duit bonus kepada Felda. Apa yang rakyat perlukan adalah kemurahan hati, bukan kemurahan duit, sbb rakyat tahu duit yang diberikan kerajaan itu sememangnya datang daripada titik peluh mereka sendiri iaitu cukai. Moral of the story, kita janganlah angkuh semasa kita mempunyai ramai penyokong dan berkuasa. Salam…

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online