BREAKING NEWS

Kisah blogger miskin, Nora Danish dan Maya Karin...


Suatu hari ketika blogger miskin sedang update blog, dia berasa lapar dan terus keluar membeli makanan. Setibanya dia dirumah, blogger itu kehilangan laptopnya kerana di ambil orang.

Lalu dia menangis dan berdoa, sehingga seorang Pendeta Tua muncul dan seraya bertanya.., “Mengapa kamu menangis?”

Si blogger sambil teresak-esak menceritakan bahawa laptop tersebut adalah sumber mata pencariannya untuk menulis. Dan ia telah di curi orang ketika dia keluar membeli makanan..

Lalu Pendeta tu seketika mnghilang dan muncul kembali membawa laptop emas.

“Apakah ini laptopmu?”tanya sang Pendeta..

“Bukan.... ” jawab blogger itu.

Lalu Pendeta tu menghilang lagi dan muncul kembali membawa laptop perak.

“Apakah ini laptop mu?” tanya sang Pendeta lagi.
“Bukan saya punya laptop tu Pendeta...” blogger itu tetap mnggelengkan kepalanya.

Setelah menghilang kembali dalam beberapa minit, Pendeta tu datang lagi dan kali ini membawa laptop buruk dan lusuh jenama cap ayam.., tapi masih boleh berfungsi..

“Apakah ini laptopmu?”

“Ya Pendeta, memang benar ini laptop saya”. jawab blogger miskin tu sambil tersenyum senang.

Lalu sang Pendeta Tua berkata, "kamu ni terbukti orang yang jujur, kerana itu.., aku akan memberikan ketiga-tiga laptop ini untukmu sebagai upah kejujuranmu” .

Blogger miskin tersebut itu sangat bersyukur dan sangat gembira...

Beberapa hari kemudian, ketika blogger miskin tu sedang update blog dan check facebook, dia mendapati aweknya sudah berlaku curang dan secara senyap-senyap kahwin dengan lelaki lain tanpa pengetahuan sang blogger miskin.

Lagi sekali si blogger miskin menangis dan berdoa kepada Tuhan tentang nasib malangnya..

Kemudian, seperti yang dijangka.., Pendeta Tua hari tu pun muncul.

”Mengapa kamu menangis lagi? Dapat laptop emas dan perak pun tak cukup lagi ke?” tanya Pendeta..

“Kekasih saya yang satu-satunya sangat saya cintai telah curang dengan orang lain di facebook, dan mereka sudah menikah dan meninggalkan saya.., sebab itulah saya berasa sangat sedih Pendeta.."

Macam biasa.., orang Tua tu pun menghilang dan muncul kembali dengan membawa Maya Karin..

“Apakah kamu mahu menerima Maya Karin ni sebagai pengganti kekasihmu?”

Dengan pantas sang blogger miskin itu pun angguk kepala sambil ternganga mulut tengok Maya Karin... “Ya Pendeta..., aku mahu.., aku mahuu”.

Lalu Pendeta Tua amat marah dan berkata “Ternyata kamu dah mula rakus serta tamak haloba.. Kemana perginya kejujuranmu semasa kehilangan laptop dulu? Apakah kamu tidak ingin kekasih mu yang sangat kamu cintai dulu kembali kepadamu? "

Blogger miskin itu dengan takut dan gementar pun berkata..

“Pendeta yang bijaksana.., seandainya saya tadi menjawab tidak, tuan akan kembali dengan membawa Nora Danish.. Dan kalau masa tu pun saya menjawab tidak, Pendeta mesti akan kembali membawa kekasih saya yang asli."

"Dan masa tu jika saya menjawab ya dan mengakui pompuan yang last tu adalah kekasih saya, mesti tuan Pendeta akan memberikan ketiganya untuk menjadi isteri saya.."

"Tuan Pendeta kena faham.., saya ini cuma blogger miskin…!!! Tak mungkin saya boleh membahagiakan tiga orang isteri sekaligus..."

"So.., dapat Maya Karin pun oklahh... Saya akan membahagiakan dia semampu saya walaupun saya miskin."

"Lainlah kalau macam Anuwar tu, bukan saja bini.., Chinadoll dan jantan jambu pun dia simpan.." kata blogger miskin tersebut.

Pendeta tua kehilangan kata-kata.. Sambil menghilang.., dalam hatinya berkata-kata.. " Susah betul berurusan dengan blogger ni.., semua nak di'spin'nya..


p/s: Moral of the story.., rezeki jangan ditolak.., dan jangan suka ambil hak orang lain... Maya Karin mesti setuju dengan gua...

10 ulasan :

  1. Penuh dengan moral. Anwar Ibrahim kena ambil ikhtibar dari alkisah blogger miskin ini.

    BalasPadam
  2. Nak spin tu pun biar dgn fakta.
    Jangan spin dgn photoshop yg org boleh cari yg ori.

    Bila spin biarlah utk kebaikan semua dan tak bodek.

    BalasPadam
  3. Gua ambik Nora danish yek bro sebab lu dapat maya karin hehehe

    BalasPadam
  4. cam harem kehkehkeh...

    BalasPadam
  5. Biar gua teka siapakah gerangannya Pendeta tua tu...Pok Nick kan..kan... Atau pun Kapala puSing kan..kan.. Or maybe Lim KeSiang...Alamak...! Entah tah Nuar tak.....Aduyai puun...pening2!!

    BalasPadam
  6. Terharu baca kisah blogger miskin ni..

    BalasPadam
  7. Gua suka cerita lu. Ada tawa, sedih dan jujur pada diri. Tapi paling mahal, part Maya Karin. Kalu ko suka, katakan suka jangan malu-malu bro.
    Tak salah memasang impian, manalah tahu jadi kenyataan Sentiasa mendoakan yang terbaik buat dirimu bro!

    BalasPadam
  8. hohoo,,tol2 tamak,,,cm kisah kapak jtoh dlm sungai,,,

    BalasPadam
  9. cehhhhhhhhhhhhhhhh cilakak sungguh kamu ya...maya karin jugak ko nak buat cerita....


    "So.., dapat Maya Karin pun oklahh... Saya akan membahagiakan dia semampu saya walaupun saya miskin."

    ayat ini yang aku tak tahan nie...

    putus link pun aku sanggup nie... gerammmmmmmmmm nya akuuuu...awatlah aku tak baca dulu..kalu tak minggu lepas jumpa hang...aku tangkap cukur kepala hang kasi botak..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online