BREAKING NEWS

Wanita ini dihukum rotan 100 kali kerana dirogol 5 lelaki..

Gambar ni tak ada kena mengena dengan cerita dibawah..

Gua tertarik dengan cerita yang berlaku di Saudi ni.. Ia mengenai seorang gadis yang dihukum sebat 100 rotan dan penjara setahun diatas kesalahan berzina dan cubaan menggugurkan kandungan.

Yang menjadi polemiknya ialah, gadis berkenaan mendakwa dia telah dirogol oleh 5 lelaki sewaktu dia menumpang sebuah kenderaan untuk pulang ke rumah.

Pemandu berkenaan telah membawanya ke sebuah rumah tumpangan dan gadis tersebut telah dirogol oleh lelaki itu bersama empat orang kawannya.

Gua berpendapat, kesalahan gadis tersebut hanyalah menerima pelawaan lelaki bukan muhrim untuk dihantar pulang. Malangnya, dia menjadi mangsa rogol..

Gua tak berniat nak pertikaikan apa-apa.., dan gua tak naklah pertikaikan undang-undang yang diamalkan di Saudi..

Cuma gua terfikir.., kalaulah perkara ni terjadi di Malaysia, tentu lain pulak jalan penyelesaian dan hukumannya.. Sebab tu lah ada pepatah berkata.., "lain padang, lain belalangnya.."

Masalahnya cuma satu.., perkara ni bukan berlaku pada belalang.. =)


JEDDAH – A 23-year-old unmarried woman was awarded one-year prison term and 100 lashes for committing adultery and trying to abort the resultant fetus.

The District Court in Jeddah pronounced the verdict on Saturday after the girl confessed that she had a forced sexual intercourse with a man who had offered her a ride.

The man, the girl confessed, took her to a rest house, east of Jeddah, where he and four of friends assaulted her all night long.

The girl claimed that she became pregnant soon after and went to King Fahd Hospital for Armed Forces in an attempt to carry out an abortion. She was eight weeks’ pregnant then, the hospital confirmed.

According to the ruling, the woman will be sent to a jail outside Jeddah to spend her time and will be lashed after delivery of her baby who will take the mother’s last name. -Saudigazette

6 ulasan :

  1. I reserve my comment on this matter you right..difference green difference grasshopper....aku cakap aje...mat salleh kekawan aku satu masa dulu pernah tanya bab2 macam ni..tapi aku tak pernah jawab...sbb aku tak ariff..actually depa pun agak confuse pasal islam ni...kat malaysia pun macam fahaman ada..tapi kat uk aku depa baca buka pendakwah yusof islam atau cat steven....dalam malaysia ni pelbagai format ada...nik aziz ada org kata dia pengikut 'ahli punah wallpukah' sama macam ayah pin...mungkin jugak sebb puak2 dia dah anggap dia nabi...

    BalasPadam
  2. teringat kata2 Tun M...keutumaan islam adalah keadilan, adil itu menjadi tunggak utama dalam perlaksanaan undang-undang islam...itu sebab Tun M menolak hudud 'Pas'

    kenapa? sebab tiada istilah keadilan dalam hudud ciptaan Pas....dalam kes yang disebut, kita sebagai orang biasa pun menjadi hairan kenapa sains forensik tak digunapakai selain saksi...inilah yang dikatakan saksi: yakni 4 orang rakan pemangsa sama-sama melakukan akikah..hahaahahaha.

    ..opsss aku bukan menghina, tapi inilah jenis wahabbi yang tak pakai otak, Allah swt mengembangkan ilmu pada manusia suapaya mencari,mempelajari dan mengamalkan ilmu menggunakan otak, bukannya menggunakan kepala lutut...

    BalasPadam
  3. Disinilah perlunya kita sebagai manusia berfikir secara bijaksana dengan menggunakan akal yang diberikan Allah.

    Kita tidak nafikan bahawa setiap perbuatan zina memerlukan 4 orang saksi. Tetapi apakah dengan perbezaan masa zaman nabi dahulu dengan zaman sekarang masih tetap sama keadaanya. Bukankah ada peruntukan yang membolehkan kita menggunakan "pembuktian lain - karinah" dalam Islam?.

    Apakah mungkin 4 orang saksi tersebut bermaksud 4 orang pakar DNA bagi mengesahkan air mani atau sebagainya.

    Atau 4 orang pakar yang mengkaji dan menyiasat situasi yang berlaku hingga membawa kejadian persetubuhan haram tersebut samada ianya rogol atau zina atau liwat.

    Kita jangan hanya mencari keadilan untuk lelaki sahaja. Bagaimana jika ianya berlaku terhadap ibu kita, adik perempuan kita atau anak perempuan kita atau cucu perempuan kita. Dalam kes liwat pula, mungkin terhadap kita sendiri, atau keluarga lelaki kita.

    Mengapa dizaman nabi dahulu tidak ada tersebut pun saranan pergi mengerjakan haji dengan menaiki kapal terbang atau kenderaaan berenjin namun fatwa membenarkan umat Islam pergi ke mekah menunaikan haji menggunakan kapal terbang atau kenderaan berenjin.

    Tetapi bila sampai ke masalah untuk mempastikan perbuatan rogol, zina dan liwat kita langsung menolak menggunakan cara baru seperti pembuktian DNA. Ianya juga merupakan satu ilmu Allah yang diberikan kepada manusia untuk dimunafaatkan.

    Kita mungkin tidak merasa apa-apa tekanan jika berlaku kepada orang lain sehinggalah ianya terjadi kepada keluarga kita.

    Bayangkan yang menerima hukuman sebat 100 kali tersebut adalah anak perempuan kita yang dirogol oleh 5 lelaki. Bukti untk membabitkan 5 lelaki perogol ada dalam darah janin atau bayi melalui ujian DNA. Adakah kita mahu perogol dilepaskan manakala anak kita menerima seksa bertali arus. Siksa dirogol, siksa mengandung 9 bulan, seksa bersalin, seksa menjaga anak dan seksa menanggung malu dituduh sedemikian.

    Kita tidak boleh bersikap hipokrit selamanya. Tanya diri sendiri adakah kita boleh menerimanya dengan bersahaja.

    Jika diri sendiri tidak boleh menerimanya maka begitulah juga perasaan orang lain lebih-lebih lagi yang menjadi mangsa rogol dan liwat.

    BalasPadam
  4. kalau sini senang aje hukum ny
    Kalau kroni tok guru semua betul dan halal dan masuk syorga
    Kalau bukan kroni semua salah dan haram dan masuk nraka

    Ada komen dari PAS silakan

    BalasPadam
  5. bukti qarinah mesti diambil kira mcm kata ustaz kazim.

    dna air mani dan video mesti diambil kira bukan mcm hj hadi kata video besi.

    BalasPadam
  6. "hj hadi hudud" apa tau, yg dia tau hanya satu, hudud. sikit2 bercakap mata berkilat ...

    kalau besi berkarat memang lumrah, tapi otak dia lebih teruk dari besi, sbb boleh berkarat ...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online