BREAKING NEWS

Tokong diDAHULUKAN.., Masjid diKETEPIKAN...


Di Kelantan, terdapat lebih kurang 1.5 juta orang penduduk.. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%..

Jumlah penduduk Siam di Kelantan pula seramai 13,000 orang yang mendiami 30 kampung. Apa yang gua tahu.., penduduk Siam tinggal di kampung-kampung di daerah Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Tanah Merah, Pasir Mas dan Kota Bharu.

Tapi satu perkara menarik yang patut korang tau ialah.., di Kelantan terdapat patung Buddha tidur yang kedua terbesar di dunia.. Selain tu ada jugak patung Buddha duduk yang kedua terbesar di Asia Selatan.

Semua tu dibina dibawah pentadbiran Pok Nik... Hebat tak Kerajaan PAS Kelantan..?

Yang jadi peliknya.., tak ada satu pun Masjid yang dibina oleh kerajaan PAS sejak dorang memerintah selama 20 tahun lebih di negeri tu.. Huhuhuhu.. Kerajaan PAS ni kerajaan siam atau Isle?

Satu-satunya masjid yang dibina kerajaan PAS yang gua tau ialah di Rantau Panjang.. Yang bestnya.., Masjid tu masih lagi terbengkalai sejak tiga tahun lepas biarpun duit peruntukan RM 1 juta dah diluluskan... Ajaib tak?

Jadi..., korang mesti heran.., kenapa Nik Aziz yang mendabik dada kononnya pejuang Islam tapi tak nak buat Masjid... Gua ada jawapan untuk kehairanan korang..


Pada tahun 2008.., Nik Aziz sendiri mengaku bahawa PAS tidak membina masjid sepanjang 18 tahun pemerintahannya di Kelantan.

Dia kata.., kerajaan negeri hanya membina masjid sekiranya penduduk menyediakan tapak atau membinanya terlebih dahulu.

"Kalau beri, kita tak beri semua (peruntukan), kita beri yang padan (mampu) dengan kita saja. Demo (rakyat) buat dulu masjid, beli tanah dulu baru kita beri (peruntukan)," katanya ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Gaal di Kampung Telosan di Pasir Putih.

So.., gua harap kepada sesapa yang ada kengkawan dikalangan penganut PAS tu.., ceritakanlah kat dorang bahawa masjid yang dorang beribadat di Kelantan sekarang ni adalah hasil usaha UMNO/BN..

Tempat sujud dan Mimbar tempat dorang hentam kerajaan selama ni di masjid Kelantan tu pun adalah hasil jerit perih UMNO/BN...

Kalau nak rasa hasil usaha PAS.., bolehlah "sujud" di Tokong Siam Slepping Buddha atau Sitting Budha yee.. Itu je lah yang PAS boleh berbangga punn....

6 ulasan :

  1. kalau diorang dah rampas dan jadi AJK jangan harap le diorang nak mengaku masjid tu BN yang buat, tambah lagi kalau dah cat warna hijau, diorang akan kata pas yang buat.

    BalasPadam
  2. ~~Serambi Mekah ke SErambi Tokong ??

    BalasPadam
  3. biasala...nak jaga kepentingan minoriti konon..memalukan!!!

    BalasPadam
  4. saya atas pagar tetapi x suka bila agama di permainkan..saya sering ke kelantan dan terengganu dan kelantan atas urusan kerja..saya akui di Terengganu banyak masjid..sehingga terlalu banyak sampai sehingga ada masjid yang terpaksa hanya membuka lampu 2 barisan hadapan berdekatan mimbar pada waktu mlm kerana makmum yang dtang solat hanya suku saf di belakang makmum walhal masjid itu sangat besar sehingga mempunyai dewan utk seminar??saya sedih..berbeza di kelantan..masjidnye ader. tidak sedikit sekadar memadai utuk keperluan..setiap kali solat fardhu..makmumnya ramai..meriah..
    so..tepuk hati.tanya iman..masjid banyak kerana mahu beri tender pada kontraktor..atau masjid sekadar memadai tetapi makmumnya ramai mengimarahkan masjid..

    BalasPadam
  5. Cuba baca balik sejarang pembinaan patung ni? time pemerintahan umno atau pas? jangan main2 suka2 je tulis. fikir-fikirkanlah..

    BalasPadam
  6. amboi sedapnye ko menaip..dh xpakai otak dh???apesal ko sedap2 kutuk pemimpin kami yer?kami boleh hormat pemimpim bn/umno..nape ko xbleh..sblm buat artikel bt kajian dl..jgn membabi buta..sakit hati je aku baca sbb aku org kelantan!!!

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online