BREAKING NEWS

PANAS !!! Exco Agama Penang mengaku larangan baca Quran kerana puak kafir..


Dah teruk kena hentam dengan umat Islam seluruh negara, terus tukar statement yee...? Baik punya konar nampaknya Exco Agama ni dalam isu larangan baca Quran sebelum subuh di Penang..

Hari tu dia kata larangan baca Quran diFATWAkan sebab ia menyalahi syarak.., dan surat arahan melarang bacaan Quran sebelum subuh dikeluarkan untuk semua masjid didalam negeri..

Sekarang ni bila rakyat bising.., dia sudah tukar kata yang tu hanyalah surat pemberitahuan.. Kononnya larangan baca Quran tu untuk jaga sensitiviti masyarakat berbilang kaum yang nak tido waktu subuh...

Kan dah terbukti bahawa bacaan Quran sebelum subuh terpaksa di"HARAM"kan di Penang sebab nak jaga hati puak-puak kafir laknatullah DAP...

So sekarang ni kafir lagi berkuasa terhadap Islam yang jadi agama rasmi di Malaysia lah.. Lepas ni kalau kafir tak boleh tido pasal AZAN.., kena perlahankan jugak lahh..?

Memang betul lah Exco Agama Penang ni barua kafir DAP.. Kalau dia dan kerajaan DAP tak masuk campur dalam hal ni, kenapa dia asyik buat statement saja? Kenapa bukan pihak JHEIPP yang buat kenyataan akhbar?

Mangkuk hayun punya Malik.. Patut lah orang Penang panggil dia Malik ITIK.. Mulut dia memang celupar sama macam ITIK..

Eloklah dia jadi barua DAP pun... Kafir tu memang suka sangat makan ITIK.. Tambah-tambah itik gantung... Hahahaha...




Pekeliling yang dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang bersabit hukum membaca Al- Quran sebelum waktu Subuh menggunakan pembesar suara adalah salah disisi syarak', adalah pemberitahuan bukannya arahan mutlak, menurut Exco Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim.

Justeru beliau berkata, terpulang kepada kebijaksanaan pengurusan masjid dan surau seluruh negeri itu, sama ada mahu menerima pemberitahuan tersebut ataupun tidak.

"Ini bukan surat arahan tetapi surat surat pemberitahuan untuk masyarakat setempat mengamalkannya, di dalam kehidupan bermasyarakat.

"Terpulanglah kepada masjid- masjid dan surau untuk melihat keputusan ini dan menerima keputusan jawatankuasa fatwa tersebut," tegasnya.

Malik menjelaskan hukum tersebut diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri sejak April lalu dan hanya disahkan pada bulan Jun 2011.

Tambahnya lagi, mesyuarat jawatankuasa itu dipengerusikan mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad dan disertai ulama, professional agama serta wakil daripada istana.

Keputusan itu kemudiannya diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Pulau Pinang untuk dihebahkan kepada setiap masjid dan surau dinegeri ini.

"Keputusan itu kemudiannya disampaikan kepada Jabatan Agama Islam untuk dipanjangkan sebagai maklumat kepada masjid- masjid," katanya.

Keputusan tersebut dicapai setelah mendapati bacaan ayat suci Al- Quran sebelum waktu Subuh menggunakan pembesar suara mengganggu masyarakat setempat dan menerbitkan rasa kurang senang di kalangan masyarakat berbilang bangsa.

Mengulas tindakan sesetengah pihak yang mengaitkan kerajaan negeri dengan keputusan tersebut, Malik menegaskan kerajaan negeri tidak pernah campur tangan dalam isu tersebut berikutan ia adalah dibawah bidang kuasa majlis fatwa.

"Perkara ini langsung tidak ada kena mengena dengan kerajaan negeri dan tidak pernah dibincangkan pada mana- mana peringkat," jelasnya.

2 ulasan :

  1. sikit nasihat aku la kepada penganut agama lain di malaysia yang tak kenag budi... mudah saja, kalau tak selesa dengar azan ke bacaan al quran ke sila lah pulang balik kewarganegaraan anda dan berambus. Pergi lah merempat di negara lain. tak susah pun. (kalau ikut nasihat aku ni, aku pun boleh jadik menteri KDN)

    BalasPadam
  2. kasi bikin bebek goreng sia ni orang.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online