BREAKING NEWS

Persamaan Nik Aziz dan juga Qarun...


Korang tentu tahu apa yang dimaksudkan dengan sombong.. Sombong ni dalam bahasa lain ialah takbur. Ramai manusia hebat zaman dulu yang sombong atau takbur ni diaibkan oleh Tuhan beb..

Kita ambik contoh Qarun yang hidup masa zaman Nabi Musa a.s. Qarun ni kaya giler baii.. Tuhan kurniakan kekayaan pada Qarun ni sampai melimpah ruah.

Korang tau.., kunci peti harta Qarun ni saja dah cukup untuk buat lelaki-lelaki tough zaman tu mengeluh bila nak pikul... Tu dah cukup untuk korang bayangkan betapa banyaknya harta yang Qarun ada..

Qarun ni punyalah berlagaknya sampai dia mengaku bahawa dia saja yang paling pandai dikalangan kaum Nabi Musa pada zaman tu. Kata dia.., sebab tu lah dia dikurniakan syurga dunia diatas kepandaian dia..

Qarun pernah kata pada kaum dia.."sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, kerana ilmu yang ada padaku.. Jadi kenapa aku perlu peduli pada orang lain?".

Nampak tak betapa sombong dan takburnya Qarun ni dengan apa yang Tuhan pinjamkan pada dia. Harta yang dia ada dah buatkan dia rasa paling best dan juga paling hebat dikalangan umat Nabi Musa.

Tapi apa jadi pada Qarun akhirnya? Dia tenggelam bersama hartanya akibat dari kemurkaan Tuhan.. Adakah kehidupan Qarun dimuliakan oleh Tuhan? No way lahh.. Tuhan dah aibkan dia sebab kesombongan dia..

So, apa kena mengena Qarun dengan Nik Aziz? Manusia dua orang ni ada satu persamaan beb.. Dorang dua ekor ni sombong ya amat.. Dah la sombong, takbur pulak tu..

Untuk menambahkan pengetahuan korang, sombong atau takbur ni ada dua jenis. Satu dinamakan takbur yang zahir dan satu lagi adalah takbur batin.

Korang boleh kenal takbur zahir ni melalui cara orang tu cakap dan juga tindakan dia. Yang batin tu susahlah sikit nak nampak sebab benda tu hanya wujud dalam hati dia saja.

Tapi selalunya kalau dah takbur dalam hati, mesti nampak perangai menyombong dia diluar beb..

So, cuba korang tengok gaya Nik Aziz... gaya orang tua tu memang angkuh.. Mulut dia ikut suka saja nak keluarkan fatwa haramkan syurga untuk orang lain yang tak sefahaman dengan dia.

Gua nampak, Nik Aziz mudah menghina orang yang dianggap lebih rendah ilmu pengetahuan daripada dia. Sampai ada satu masa tu, Nik Aziz kata UMNO tak akan bawak ke syurga.

Sifat takbur Nik Aziz ni boleh dilihat melalui percakapan. Orang tua tu mana mau mengaku kalah beb... Dia anggap diri dia sentiasa betul dan tidak pernah mau mendengar atau mengikut nasihat orang lain.

Sebab tu lah sekarang ni Nik Aziz jadi penghalang besar kepada perpaduan umat Islam kerana dendam lama dia yang tak pernah padam pada UMNO. Kalau korang nak tau apa dendam dia, pergilah tanya dia sendiri..

Jadi, gua harap korang janganlah ada sifat sombong dan takbur macam Qarun atau Nik Aziz. Rugi beb kalau kita menyombong ni.. Orang tak sukaa...

Sekian, Tengkiu...

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online