BREAKING NEWS

GILO!!! Nik Aziz dah setaraf dengan Imam Malik ibn Anas ??

Mujaddid zaman ni pandai main Snuker baiiii....

Korang tahu tak apa yang dimaksudkan dengan Mujaddid? Didalam agama Islam, Mujaddid ialah seseorang yang diutuskan Tuhan pada setiap kurun bagi memulihkan Islam.

Mujaddid jugak dipertanggung jawabkan untuk menghapuskan penyelewengan didalam Islam dan menyebarkan ajaran sebenar Islam seperti yang telah disyariatkan.

Selalunya, Mujaddid ialah merupakan seorang Khalifah, wali ataupun ulamak yang berpengaruh didalam sesuatu zaman tersebut.

Antara para Mujaddid terkenal yang gua tahu didalam Islam ialah.., Khalifah Umar ibni Abd al-Aziz, Imam Hasan al-Basri, Imam Malik ibn Anas dan jugak Imam Ahmad Ibni Hanbal.

Semua nama-nama diatas adalah ulamak dan khalifah hebat pada zaman Islam. Korang boleh pelajari lagi pasal Mujaddid ni dalam kitab Taqwin Al Fikri Ad Dini karangan Syeik Mahmud Syarqawi.

Semalam gua ada terbaca Harakah. Ada satu tajuk dalam yang tulis bahawa Nik Aziz adalah Mujaddid di zaman ni. Menyembur air kopi yang gua minum baii... Tak sangka sampai macam tu dorang punya taksub pada ahli politik tua tu..

"Saya yakin, selepas Tuan Guru (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) tiada nanti, umat Islam akan menggelarkan dia mujaddid abad ini," kata anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefli Ahmad.- HarakahDaily

Lepas gua baca apa yang Dzulkefli tu cakap dalam Harakah, gua cubalah membandingkan Nik Aziz dengan Khalifah Umar, Imam Hasan, Imam Ahmad dan jugak Imam Malik.., tapi jauh sangat panggang dari apinya baii...

Macam mana nak bandingkan sorang binatang politik ni dengan tokoh-tokoh Islam yang hebat tu baii... Tak tercapai akal gua untuk buat perbandingan. Bagi gua, tak ada sebesar habuk pun jasa Nik Aziz kepada pembangunan Islam zaman ni untuk diangkat dia jadi Mujaddid.

Jangankan kata Mujaddid..., nak iktiraf Nik Aziz sebagai ulamak pun gua rasa dia tak layak. Macam manalah pengikut PAS boleh berimaginasi sampai ke tahap melampau macam ni hah?

Korang cuba nilaikan sendiri dan renung dalam-dalam, apakah yang diajarkan oleh Nik Aziz didalam mengukuhkan agama korang? Apakah sumbangan Nik Aziz kepada pembangunan negara? Apakah jasa dia untuk kemakmuran umat Islam?

Orang tua tu bagi umat Islam berpecah belah lagi ada laa... Dah tu, bersekongkol dengan kafir harbi bagi menjatuhkan pemerintahan kerajaan Islam dalam negara. Itu je yang gua nampak baii..

Sekarang ni dah makin teruk nampaknya ketaksuban puak-puak parti cap bulan ni.. Dulu dorang kata Pok Nik tu Ulamak Pewaris Nabi, sekarang ni dah diangkat jadi Mujaddid setaraf dengan para wali..

Lepas ni korang agak apa pulak yang Nik Aziz akan jadi? Gua rasa dia mungkin diangkat jadi Nabi pulak kot? Punahhh puak-puak parti bulan ni baiiii....

Kan gua dah cakap, politik tu bukan agama. Macam ni lah jadinya kalau politik kepartian tu diangkat sebagai agama, orang yang cari makan dalam politik macam Nik Aziz ni pun boleh diangkat setaraf dengan Imam Malik ibn Anas.

So, korang berhati-hatilah..., jangan sampai politik tu mengatasi akal pemikiran korang. Politik tu hanya ideologi ciptaan kita, so jangan jadikan politik sebagai ganti kepada tuntutan agama.

Lagi satu..., jangan iktiraf Nik Aziz sebagai Mujaddid..., susah korang nanti baii.. Hahahaha..

4 ulasan :

  1. LIDAH DR ZUL TEGELIAT TU BROO. DIA NK SEBUT MUDALILUL TP BILE TENGOK WALI SLIPOR JELING KT DIA TUP2 SUDA TUKARRR MUJADID KEHKEHKEH

    BalasPadam
  2. @Jeffry Hahahaha...dari MUDALILUL tersasul ke MUJADDID. Nasib baik lidah dia tak tergeliat sebut benda pelik-pelik broo..

    BalasPadam
  3. haha giler la bai... tu belom masuk fatwa fatwa yg org tua tu keluarkan. ha ha ha

    BalasPadam
  4. @suaralensa Itulah baii...ini bukan cobaann...ini kenyataan. Hehehehe..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online