BREAKING NEWS

Harakah patut belajar tulis berita dengan betul..


Saya betul-betul kasihan melihat cara berita Harakah ditulis bagi memanipulasikan pemikiran pembaca-pembacanya.

Patutlah para pemimpin PAS tak bagi pengikutnya baca akhbar lain selain Harakah. Lepas tu pulak, jangan tengok TV terutamanya berita semasa. Mereka disuruh hanya percaya pada Harakah saja.

Semua ni bertujuan menghalang pengikut PAS tahu apa yang sebenar terjadi didalam negara.

Sebagai contoh, Harakah dengan bangganya menulis berita Guan Eng bagi RM 100 kepada Guru-guru KAFA di P.Pinang sempena Maal Hijrah.

Punyalah wartawan Harakah ni spin mengagung-agungkan Guan Eng seolah-olah selama ni guru-guru KAFA ni diabaikan oleh pihak pemerintah negara.

Baguslah kalau Guan Eng bagi duit tu, tapi apa salahnya pihak Harakah cerita sekali bantuan yang diberikan oleh kerajaan pusat kepada guru-guru KAFA ni tiap-tiap bulan.

Dan tak salah juga kalau Harakah cerita tentang bantuan yang diperuntukkan oleh Kementerian Pelajaran.

Harakah ni kalau nak ampu pun agak-agaklah.. Harakah sepatutnya jangan syok sendiri menulis berita. Orang yang baca pun ada otak, jangan ingat wartawan dan Editor Harakah saja yang ada otak.

Cuma, kalau orang PAS tu dia jarang sikit guna otak dia.

Ni saya letakkan contoh berita yang sepatutnya ditulis oleh Harakah.. Kalau tulis macam ni barulah sesuai dengan slogan Membangun Bersama Islam tu..

KUALA LUMPUR, 14 Dis: Kerajaan negeri Pulau Pinang mengumumkan bayaran khas Maal Hijrah RM100 kepada kesemua 1,376 guru Kelas Agama Fardu Ain (KAFA) di negeri itu, yang akan dibayar minggu ini sempena perayaan Maal Hijrah.

Bayaran itu diumumkan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, lapor The Malaysian Insider.

Dalam kenyataan itu, Lim juga menjelaskan bahawa bantuan khas sekolah sebanyak RM800 kepada setiap 7,812 anggota perkhidmatan awam negeri Pulau Pinang datangnya daripada sumber kerajaan negeri Pulau Pinang dan tidak satu sen pun datang daripada kerajaan pusat.

"Namun begitu, menurut sumber dari sekolah KAFA, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah tanpa sebarang pengumuman mengkredit terus ke akaun sekolah-sekolah KAFA agihan per kapita yang saban tahun diterima oleh KAFA masing-masing.

Agihan per kapita itu bernilai RM60.00/setiap murid dan 70% diperuntukkan kepada guru-guru dan 30% untuk pentadbiran sekolah. Harakahdaily difahamkan, mengikut anggaran kasar guru-guru KAFA bakal mendapat habuan disekitar RM1,200 untuk 2010.

Sebagai perbandingan, kerajaan pusat (melalui KPM) menyumbangkan RM100 sebulan berbanding kerajaan Pulau Pinang cuma RM8.33. Khusus untuk guru-guru KAFA di Pulau Pinang, mereka bakal menerima habuan yang sama iaitu RM1,300 (RM1,200.00 dari KPM campur RM100.00 dari kerajaan negeri), seperti juga kakitangan awam yang lain di Pulau Pinang.

Guru-guru KAFA juga bakal menikmati kenaikan elaun sebanyak RM200.00 sebulan, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa pembentangan Bajet 2011 yang lalu. Ini bermakna portion kerajaan persekutuan untuk elaun guru KAFA berjumlah RM700.00 berbanding RM500.00 sebelumnya."


p/s: Patutlah pengikut PAS asyik kena sawan saja...dok kena kencing dengan Harakah rupanya...

7 ulasan :

  1. nik aziz nik mati dan hadi celaka ni mmg celaka besar keatas islam dan seluruh umat melayu.apa yang tak betul dia buat jadi pahala ...org lain semua berdosa...dia ni layak dipanggil dajal kerana memesongkan akidah org..nk sgt allah turun kan bala kat dia secepat mungkin ketika dia tgh sakit nie....nak sgt tgk doa atau islam dia tu

    BalasPadam
  2. Lahabau. Puji melambung si komunis tu sebab diri dah dapat habuan atau dah kena bagi amaran oleh Kapal Sink?

    BalasPadam
  3. MPP ...

    KIRA OK LA, TAHAP KEWARTAWANAN DAN PENULISAN HARAKAHDAILY. SUARA KEADILAN LAGI LAHANAT ! SPIN HABIS!

    BalasPadam
  4. berita terbaru dari utusan...
    kes nik ajis dan menantu ditutup.
    tak ada kes katanya

    tak adil...SPRM tak buat kerja kot...bolih kata tak ada kes..
    rasuah rm65000.00.
    kalau lah terkena pada mana menteri umno...berguling-guling ahlul pas atas jalan kata SPRM MILIK UMNO...

    BalasPadam
  5. @Gelombang Wangsa Maju Bro GWM, Suara keldaian tu memang haprak pun...sapalah agaknya dia punya wartawan..? Macam gampang!

    BalasPadam
  6. @Wake UP! Bro.., dorang ni dapat pahala tau bila puji kalipah guan eng...hahahaha...

    BalasPadam
  7. penulis ni pn satu bangap. mmgla gov bg banyak tu,sebab sumber duit die banyak. duit cukai keta impot, cukai tanah, duit petronas, duit PLUS, cukai pndapatan rakyat lagi, cukai itu, cukai ini. so boleh la gov bagi banyak tu. yg kat penang ni, banyak mane sumber pndapatan negeri die. so setakat yg die mampu la. kire ok la tuh, dalam tak mampu, stil boleh bagi. nak banding ngan gov yang duit macam nak bawak ke mati tu, tp kedekut susah nak share same rata. nak bolot kat pemerintah je sume. ak heran gak pemerintah yg kata agama Islam, tp gaya hidup macam bangang kaya tak hengat.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online