BREAKING NEWS

Pidato Piala Perdana Menteri tampilkan penguasaan B.Melayu tahap tinggi.


Semua 20 peserta Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri 2016 bagi kategori Antarabangsa dan Pelajar Antarabangsa di Malaysia yang terpilih ke suku akhir berjaya menampilkan penguasaan bahasa Melayu pada tahap tinggi.

Penyelaras Teknikal dan Penghakiman PABM 2016, Dr. Mazleena Mohamad Hussain berkata, sedangkan pada penganjuran edisi lalu, tahap penguasaan tersebut hanya dapat dilihat pada peserta kategori Alam Melayu.

Katanya, pada edisi kali ini, kesemua peserta yang dipilih berjaya menarik perhatian tiga juri yang terdiri daripada wakil Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan mereka yang berpengalaman dalam pertandingan pidato peringkat universiti.

“Kali ini kami mendapati kesemua peserta berjaya menguasai bahasa tersebut dengan baik. Saya yakin persaingan PABM kali ini akan lebih sengit dan para juri perlu menilai isi kandungan serta penggunaan bahasa setiap peserta dengan lebih teliti.

“Perkara paling penting adalah fakta yang diketengahkan dalam setiap pemidato perlu tepat dan bukan rekaan semata-mata selain memastikan penggunaan bahasa Melayu Malaysia, bukan dari negara jiran,” katanya.

Keseluruhannya seramai 47 peserta mengambil bahagian dalam PABM 2016 yang memasuki edisi ke-10 dengan tiga kategori dipertandingkan iaitu, Antarabangsa, Pelajar Antarabangsa di Malaysia dan Alam Melayu.

PABM 2016 bermula semalam dengan persaingan pusingan awal manakala hari ini telah berlangsung saingan suku akhir dan akan diikuti separuh akhir pada Rabu manakala malam kemuncak iaitu pertandingan akhir pada Jumaat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Lima peserta kategori Alam Melayu dari empat buah negara iaitu Malaysia, Thailand, Brunei dan Singapura secara automatik layak ke peringkat separuh akhir.

PABM 2016 merupakan anjuran Kementerian Pendidikan Tinggi dengan kerjasama DBP, Majlis Debat Universiti Malaysia (Madum) dan Majlis Kebudayaan Universiti Malaysia (Makum).

Pertandingan tahun ini bertemakan Pengantarabangsaan Bahasa Melayu telah menetapkan 12 tema tajuk antaranya Yang Tua Dikasihi, Yang Muda Disayangi dan Kesaksamaan gender. - Utusan

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online