BREAKING NEWS

Afdlin Shauki tak puas hati dengan Ismail Sabri???




Jika minggu lepas Afdlin meluahkan pendapatnya berhubung gelaran Datuk yang dikurniakan kepada Jackie Chan, kali ini Afdlin sekali lagi ‘menegur’ kenyataan seorang menteri berhubung isu harga barang.

Melalui status terbarunya di Facebook, Afdlin menyifatkan ramai ahli politik cuba untuk mengambil tempatnya sebagai pelawak.

Cukup sinis, namun berdasarkan status tersebut kami yakin ianya mungkin ditujukan buat Menteri Pertanian & Industri Asas Tani, Dato’ Ismail Sabri yang baru-baru ini mengeluarkan kenyataan supaya memboikot peniaga Cina yang tamak.

Pada masa sama Afdlin menyifatkan tindakan sesetengah menteri ini bakal merosakkan keharmonian kaum dan sekali gus memburukkan kredibiliti kerajaan sendiri.

Jika diamati secara mendalam ada benarnya apa yang cuba dijelaskan Afdlin, namun terpulang kepada individu masing-masing bagaimana untuk menghadam kenyataan ini. - OB

16 ulasan :

  1. Menteri BN sahajakah yang membuat angkara ini?

    Kalau nak kritik pun haruslah ada perseimbangan.

    Dari pengalaman hidup saya, memang ada kawan saya yang baik dan jujur Tetapi kita sendiri tahu peniaga Cina memang ada dua harga - satu untuk kaum mereka dan satu lagi untuk kaum lain - seperti juga mereka ada dua buku akaun. Seorang Cina yang membeli paper lama daripada saya seorang yang baik: selalu tanya apa khabar uncle, kesihatan baik dan sebagainya. Tapi dari dulu lagi dia bayar RM5 untuk bertimbun surat khabar yang ada. Saya sedari saya lama dipermainkan bila seorang lagi membayar harga tiga kali gandayang pernah saya terima. Ini satu contoh sahaja. Ada banyak lagi.

    Bagaimana pula pihak yang lain yang sentiasa menghasut dan mengancam keharmonian? Melayu sahaja yang teruk ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju!!!, mereka yang tidak tahu hanya membela orang yang penipu, mereka belum lagi di tindas dan di boikot, saya dah kena banyak kali begitu juga dengan kawan-kawan yang biasa kerja di bawah mereka terutama di syarikat dan kilang, hina biasa la....

      Padam
  2. Aflin..betul tu..betapa ramai bumiputera atau melayu yg jadi pemborong dan pembekal. Agak agaknya sampai tak 80%. Kalau dah tahu diri tu pelawak..apa salahnya kalau menteri yg nak merasainya..tapi konpom konpom kalau afdlin nak jadi menteri mungkin sudah sikit..sebab akan jadi double pelawak jadi menteri pelawak..

    BalasPadam
  3. Menteri x perlu gusar. Ini pemikiran tahap boboi je x matang dan x faham isu sebenar.

    BalasPadam
  4. Afdlin anak aku beli buku dikedai cina minta kurang tak dapat ,kawan dia cina beli buku yg sama dikedai yg sama dapat kurang dekat RM 30 ,apa cerita

    BalasPadam
  5. masuk maharaja lawak kena komen dgn juri pun sentap..

    BalasPadam
  6. Dia tu frust takde sapa nak bagi Datuk kat dia!...

    BalasPadam
  7. Bini dia cina kan......tu yg terikut sangat tu

    BalasPadam
  8. Aku setuju bab last tu- pelawak bodo,tapi dia bijak sapu duit kerajaan RM450 ribu buat iklan 2 minit.

    BalasPadam
  9. kalau beli kt pasar raya kira camne..memang ade dua harga jugak ke??..tapi kdg2 pasar raya tu mmg cina punye pun...contoh nye TF(tong fong) kalau tak silap nama dia..tapi yg jaga kashier tu bebudak melayu je...tak penah plak depa tanya nama or mintak i/c bagai...untuk pasti kan bangsa kastemer....untuk di beri harga yg lain tu...konon2 nye la...jgn marah..saje nk tanye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahai en/cik lenovo (macam handphone pulak!), apa yang diceritakan adalah kedai dimana tuan punyanya adalah cina. ada antara mereka mempunyai 2 akaun (setiap hari kena update akaun sebelum tutup kedai). satu akaun untuk bukan cina @ cina yang tidak dikenali dan satu lagi untuk cina yang dikenali. kalau pasaraya seperti tf/tong fat tidaklah ada 2 akaun. benda simple macam tu, jangan merepek.

      Padam
  10. bila orang yang tidak cerdik cuba untuk mempromosikan kebodohanya untuk menjadik bodoh maka jadiklah macam pelawak yang tak lawak ni.

    BalasPadam
  11. Aflin ni melayu yg tidak ada jati diri..mentang mentang dah banyak mentangkedarah duit kerajaan..sedap lah nak sokong cina yg terang terang pembolot dan penipu melayu masih mahu sokong ke..ingat lah sikit masih ramai melayu dan cina yg susah yg memerlukan sokongan kamu..bukannya menyokong cina cina yg menjadi lintah darat. Tak kan dlm waktu waktu begini pun masih nak jadi pelawak juga.

    BalasPadam
  12. Ngangku pun bodoh......ingatkan buat lawak bodoh aje........

    BalasPadam
  13. pelawok ni nanti lakonan dia banyaklah peminat dari etnik cina dan berebut-rebutlah org cina yg jadi peminat dia dan yg sokong dia tentulah pedagang yg kaya raya

    BalasPadam
  14. suka tak suka org melayu macam aku ni banyak malas termasuk malas berfikir jadi adakah kita harus salahkan bangsa lain kerana kita malas ,bangsa kita hanya di ambil kesempatan oleh bangsa lain sebab kita malas...
    malas aku..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online