BREAKING NEWS

HARAM!!! BUDU DAN CENCALOK ADALAH BANGKAI.. - CHEFF WANN

Dalam hal babi ni, semua orang tahu binatang tu diharamkan dalam Islam.. Bukan setakat makan je beb.., pegang babi pun tak bagus dan kita kena samak selepas terpegang tu..

Tapi heran pulak bila selebriti masakan ni suruh orang Islam jangan pandang jijik pada babi kononnya untuk hormati perasaan penganut agama lain.. Rasa macam dah lebih-lebih pulak mamat ni kann...

Dah suruh tu satu hal.., pastu dia luahkan dalam Instagram kononnya dia marah bila umat Islam geli tengok gambar serta masakan yang ada babi.. Ehhh..., habis tu takkan nak suruh umat Islam suka kot?

Dan melampau betul bila mamat tu kata budu dan cencaluk sebagai bangkai walhal kita tahu bangkai memang diharamkan dalam Islam.

Apakah sekarang ni mamat tu nak keluarkan 'hukum' baru bahawa budu dan cencaluk tu sebagai haram didalam Islam? Dah kalau kata bangkai, maka haram lah kannn....



Lagi satu..., apa kena mengena budu, cencaluk dan juga Babi? Kalau mamat tu nak suruh umat Islam respek pada babi.., tak payahlah nak kaitkan dengan budu lah bagai... Asal bau busuk je nak dilabelkan sebagai bangkai ke chef oiiii?

Satu je nasihat pada mamat ni.., jangan ikut sedap mulut celupar tu nak bercakap pasal makanan yang halal atau haram dalam Islam ni..

Sesuka hati je nak labelkan budu tu sebagai bangkai sedangkan ramai rakyat Malaysia khususnya di Kelantan dan Terengganu makan budu termasuklah Nik Aziz!

Apakah Chef Wan nak kata Nik Aziz makan bangkai??? Apakah Chef Wan nak tuduh Nik Aziz tak tahu hukum agama yang menetapkan bahawa bangkai tu HARAM?

HUKUM BANGKAI DALAM ISLAM

Diharamkan makan bangkai melalui Firman Allah:
Maksudnya: "Diharamkan kepadamu untuk memakan bangkai..." (3: AI-Maidah)

Definasi bangkai oleh Dr Yusuf Qa-rdawi :
"Haiwan yang mati tanpa pebuatan manusia yang berniat untuk menyembelihnya dan memburunya."

Pengkecualian.

Islam telah mengkecualikan ikan dan seumpamanya dari haiwan yg hidup dalam air sepenuhnya daripada hukum haram makan bangkai. Halal makan bangkai tersebut. Ketika mana Nabi s.a.w ditanya tentang air lautan, baginda menjawab: "Airnya suci lagi menyucikan serta halal bangkainya." (Hr Ashabus Sunan dan Ahmad)

Dalam hadis ada menceritakan Nabi s.a.w mengutuskan pasukan tentera dikalangan sahabatnya. Dalam perjalanan, mereka mendapati bangkai seekor ikan yang besar yang di campakkan oleh ombak laut. Mereka telah memakannya selama lebih 20 hari. Setelah mereka kembali ke Madinah, mereka menceritakannya kepada Rasulullah s.a.w. Maka baginda bersabda: "Makanlah terhadap rezki yang Allah telah berikan kepada kamu. Berilah kami makan ikan tersebut sekiranya masih ada lagi bersama kamu." Maka sebahagian sahabat memberi ke­pada baginda. Lalu baginda memakannya. (Hr Bukhari)

Demikian juga dengan belalang, ia juga dihalalkan untuk dimakan dengan tidak disembelih. Ibnu Abi Aufa berkata: "Kami telah menyertai tujuh peperangan dengan memakan belalang." (Hr Jamaah melainkan Ibnu Majah)

143 ulasan :

  1. Rambut kale keperangan yg tak menjadi tu tak haram ke....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rambut tu wuduk x sah x leh semayang woo

      Padam
    2. X sah sembahyang rambut kaler tu

      Padam
    3. Rambut tu wuduk x sah x leh semayang woo

      Padam
    4. Bangkai ikan boleh makan maa

      Padam
    5. Bila si tuksng masak berbicara tentang agama yang diikutinya.. tapi tak pernah difahaminya..

      Padam
    6. Btol2....kurang didikan agama...lbih didikan masakan ni

      Padam
    7. Mulut celupar buleh tahan jgk kn chef ni
      Mcm bagus je ayat eh tu
      Kpla warna warni dh tua tgu ms nk jdi jenazah pon xsedar lg

      Padam
    8. Yg korang jaki ni apsal? Sekati dia la rambut nk kaler pa... dia ckp psl cencaluk n budu... bkn psl kaler rambut.... korang ni memang spesis melayu bodoh arrr... hahaha...

      Padam
  2. Kena ingat, Ikan mati x disembelih, lagi pun ikan x mati dalam air, dia mati di darat.. so kira bangkai lah jugak kan ketegori dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro belajar dulu agama biar cukup bolehlah nak komen pasal hukum yer..

      Padam
    2. bro ken belajar agama biar cukup dulu bolehlah komen pasal hukum yer..

      Padam
    3. Ada sebuah hadis nabi yang diriwayatkan oleh imam Ahmad dan Baihaqi..mafhumnya ialah..

      "Telah dihalalkan bagi kami dua bangkai dan dua darah. Dua bangkai itu ialah ikan dan belalang. Dua darah ialah hati dan limpa."

      Dalam hadis ini disebutt ikan sahaja tetapi dalam hadis lain ada menerangkan bahawa binatang buruan di laut adalah halal di makan tanpa di sembelih. Maksud tak disembelih itu ialah kita boleh guna apa sahaja cara untuk mematikan binatang laut tersbut

      Padam
    4. Hang taw mana ikan tu mati d darat? Kalau dh kena pukat dlm air berjam2, msti dh mati...dh nk kira camna tu?...jgn ikut fakta sndiri....

      Padam
    5. kalau boleh disembelih ikan, tunjukkan mana leher ikan? taktahu ke syarat sah sembelihan itu bagaimana? mesti ada urat marikh.

      Padam
    6. Ape punyer org lh.. nk sembelih ikan k bro.. x th heh mcm mn bentuk ikan... lawak btl lh.. x th tp gatal nk komen.. x payah lh tunjuk tahap kejahiln ko tu bro.. penat o nk sembelih ikan lg2 klu ikan bilis atau udang garau tu.. hihi...

      Padam
    7. Amnya semua binatang yg hidup dalam laut, halal dimakan. Ikan tak perlu sembelih. Ikan tembakul halal. Bab penyu kena minta penjelasan ulama, sbb dua alam. Tapi kategori mamalia macam paus, dugong, lumba-lumba dsb, tu kena tanya ulama dulu mcamana nak makan (sembelih atau tak). Jgn main buat hukum sendiri je.

      Padam
    8. mamat ni spesis chef wan jgk ni..ilmu sebesar kuman pn xde agknye tp ckp byk..

      Padam
    9. Korang sumer ni bodo arrr... sdiri punya otak sdiri pikiaq la... klu korang rs halal... lantak korang la nk mkn... klu rs haram... x yah la mkn... duk la diam2 jer... kubur x kongsi wei... masing2 punya lubang... hahaha... dasar melayu... sampai dlm lubang kubur pn msh nk bz body.... hahaha

      Padam
  3. Fatwa orang tak belajar hukum hakam secara mendalam, tak boleh dipakai... Ni pakai lojik akal dia jer..

    Benda halal tidak boleh dikatakan haram sewenang2nya tanpa ilmu.., sepertimana benda haram tidak boleh dihalalkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Woi bahalol... ni pn sekoq... spesis melayu bodoh piang tahap ex5... memang la pakai lonik akal... x kan la pakai lojik lutut tau siku.. ko plak pkai lojik per? Lojik lobang jubuq ... hahaha

      Padam
  4. pakar masak antarabangsalah katakan......makanan tradisional malayu mana ada kelas.....babi haram pada org islam.....tapi jadi kegemaran org antarabangsa.....selama ni pakar masak ni tak ambil kisah pasal hukum pencemaran diakibat babi ke?......nasib baik aku org kampung tak makan di hotel antarabangsa.....aku makan di gerai org melayu di tepi jalan....sebusuk-busuk org melayu mereka elak pencemaran diakibat babi dan anjing....

    BalasPadam
    Balasan
    1. So... mkn gtepi jalan tu x kena pencemaran ker? No wonder la... mkn tepi jalan... kawen pn atas jalan... so x heran la ramai melayu buang anak tepi jalan... hahaha.... bodoh tahap tin milo la lu ni....

      Padam
  5. Balasan
    1. But its better dr ulama melayu... hahaha

      Padam
  6. Berlagak pandai tapi bodoh. Maharaja lawak betul la ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ellllooooo...... ko tu pandai sgt kerrrrrr? ko sapa? Mejistret? Doktor? Loyer? Haaa???? Apaaaa???? Ahlil muzik?????

      Padam
  7. Inilah Ada Otak tak mahu pakai, ader OK jadi Gay...

    Diharamkan makan bangkai, khususnya binatang yang tidak diharamkan makan, sebab kematian bukan atas nama Allah spt, menyembelih tanpa nama Allah, Memburu dikala menembak melepaskan peluru Tanpa menyebut nama Allah. Pendekkata yang lain selain Nama Allah.

    Bila Mati dia jadi bangkai, tetapi sudah disebutkan nama Allah sebelum kematian atau yang menyebabkan kematian.

    Nelayan, majoritinya melayu islam, sebelum turun ke laut, berdoa memohon keampunan dan keredhaan Allah, melebihkan rezeki harian dsbnya, memulakan langkah denagn menyebut nama Allah, menebarkan jala pukat dengan nama Allah...mengangkat ikan untuk di simpan dlm dek bersama air batu dgn nama Allah, ada yang bertakbir, AllahuAkbar AllhuAkbar,,Alhamdulillah..

    Bila balik ke Darat, CINA BABI yang dapat UNTUNG jual ikan dan hasil Laut..

    Jadi Hati2lah, Jangan Makan Ikan atau Hasil Laut Puak2 Cina - Nelayan Cina...

    Aku Memang Rasis bila Isu berkaitan dgn Islam Agama Aku dan Melayu Bangsa Aku...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni la yang di panggil katak bawah tempurung.. dahlaa rasis, bodoh sombong plak.. ingat Islam tu utk org melayu je.

      Padam
    2. Bravo! Adakah Islam mengajarmu menjadi Racist? Wahai manusia, ikutla ajaran agama mu, nak bercakap tu, biar guna otak yang dikurniakan oleh Tuhan! Ape cina babi? Kesian kat parent ko hantar ko gi sekolah, jadi lak org yg x bertamadun. Be fair with your statement. Org lain nak kasar, biar dia orang, ko x yah nak tambah garam. Ko kena jawab kat Tuhan jugak di akhirat nanti!

      Padam
    3. Hahaha.... ko ni memang spesis melayu bodoh tahap biturong 7 rimba.... ko ingat islam utk org melayu jer ke? (Tau org melayu tu semestinya islam....???). Ramai yg islam pd nama tp hakikatnya.... ramai melayu yg bkn islam...

      Padam
  8. Kalau beginilah pegangan Chef Wan, eloklah lepas ni beliau menyediakan hidangan 'babi' untuk resipinya kalau bolih suruh diA RASA SEKALI., makanan 'berasaskan babi' tersebut, lepas tu,..tontonkan kepada umum...ada bran ke Chef Wan!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Brani.... dia masak utk ko... keluarga n mak bapak ko skali... ko nk msk per? Kicap? Kari? Sup?...

      Padam
  9. mulut dia bau bangkai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abihh tu mulut lu bau wangi ker?... oooo.... lu ler rupanya sedut bau mulut chef wan wKtu dia tido tnganga n time awal pagi yea.... hahaha... tahniah...

      Padam
  10. Kalau ilmu agama pun cuma segenggam, tak payah cakap pasal hukum halal haram lah Wan

    BalasPadam
    Balasan
    1. BETUL TU. BELAJAR AGAMA BIAR CUKUP DULU BOLEHLAH KOMEN PASAL HUKUM

      Padam
    2. Abih tu ilmu agama ko plak brapa genggam?.. ooo... besar rupanya... sekangkang kera...

      Padam
  11. PATUT LER AKU TENGOK DIA NI KALU BUAT SHOW KAT OVERSEA SELAMBA AJA JAMAH ,KAT MASAKKAN BUKAN ISLAM, ENTAH HALAL KE HARAM KE?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro... ubat gigi... myk rambut... sabun... yg lu pakai tu dr maner bro? Parit buntar? Bachok? Gerenti halal ker?

      Padam
  12. Minta dia buat demo masak babi 3 rasa dan makan untuk menjaga hati org lain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sangat

      Padam
    2. Lu request ler kt dia... jgn stakat gebang dlm ni jer... lu kan melayu yg bertelur... hahaha

      Padam
  13. Itulah kalau orang yg jahil murakab berbicara tapi nak tunjuk pandai dlm hal2 agama. Ikut suka kepala tengkorak dia ja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memey ah ikut kepala korok sbab otak dlm tu... otak mu dlm maner? Tpurong klapa la tuh...

      Padam
  14. makan babi adalah haram dan berdosa, pegang tidak berdosa tetapi najis besar yang mesti dicuci dengan airtanah... perbezaan pegang babi dan pegang wanita atau lelaki yang bukan muhrim... pegang babi tak berdosa tetapi pegang yang bukan muhrim adalah berdosa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yezzaaaaaaa bro.... wa salute sama lu

      Padam
  15. udah udah la tu..kamu sndiri dah pegi haji..minum arak tak tinggal..lgi nk ckp psal halal haram..jgn jdi munafiq

    BalasPadam
  16. Moral of the story,allah jadikan kejadian seumpama ini adalah untuk kita sedar bahawasanya sangat cetek ilmu kita semua dalam bab ugama dan dipandang remeh..jadi,marila kita sama2 memenuhkan ilmu didada sebelum ajal datang menjemput..xpayahla nak kata situ nak kata sini..tak ada guna juga..muhasabah diri masing2..

    BalasPadam
  17. Bercakap mcm org xda otak... rambut karat x haram... bodoh sombong mcm nilah jadinya

    BalasPadam
  18. Salah Chef Wan adalah mengatakan budu & cencalok bangkai... Kaji dulu sblm berkata2...
    Tp menghina makanan bangsa lain juga salah... Hormati makanan org lain klu kita nk org pn hormati makanan kita!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju....sememangnya babi tu haram....tak menidakkan pon...tp sekurang-kurangnya senyap jelah tak pyh nak bising2 keluarkan ayat yg tak enak didengar sdngkan benda yg hrm tu menjadi hidangan bangsa yg lain..ape agaknye kite rase kalau org lain ckp ....eiiiiii gelilah mkn cencalok....bau busukkk laa budu tu...nak muntah i sambil tutup idung pastu buat2 nak muntah..tempoyakk??uwekkkkk....dah takde bende lain lg ke nak mkn,,mkn bende busukk!!!!...padahal kite mkn sedap je...hormat menghormatilah sesama kita utk menjaga keharmonian hubungn sesama bangsa..

      Padam
    2. saya setuju....apa agaknya rasa kalau kite tgh mkn cencalok/budu/tempoyak...dtg laa sorg ni lantas berkata...eiiiiiii u makan budu???!!!busukkkkkk laaa........mcm nak muntah!!tempoyak pon mkn???bende busuk pon nak mkn....takde bende lain ke nak makan?uwekkkk!!!tolong jauh sikittt....bau busuk smpai sini!! bnyk mknan dlm dunia ni,bende ni jgk yg u nak mkn....padahal kite sedap jeee mkn...selera je....bukan susah pon utk duduk senyap dan lihat selagi tak mengganggu kita...hormati sesama bangsa bg mengekalkan keharmonian negara kita...

      Padam
    3. Budu cencalok tempoyak tak kena gst...

      Padam
    4. Orang kata budu busuk? Aku makan je. Lantak la orang nak kata busuk ke, hapa ke. Tak jejas se habok.

      Padam
  19. Aku suka nasihat Chef Wan pasal bab tu. Tak payah la post, amik gambar babi yg dimasak, leps tu kata geli. Melayu ni tak makan babi sebab geli jer. Arak tak geli, sebab tu minum berbotol-botol tanpa rasa berdosa. Ingat babi je ke haram? Banyak lagi...

    Pasal bangkai tu, aku bersangka baik sebab dia kata makanan tu busuk bagi dia, macam bau bangkai (bagi dia la). Tapi makanan laut bukan bangkai.

    Buat post pasal, eee gelinya babi tu menunjukkan tak matang. Kalaula babi tu halal, aku pun nak makan. Aku tak makan sebab haram, bukan sebab geli. Yang kerja haram dan tak menggelikan tu ramai pulak buat

    BalasPadam
    Balasan
    1. dari article 'Dah suruh tu satu hal.., pastu dia luahkan dalam Instagram kononnya dia marah bila umat Islam geli tengok gambar serta masakan yang ada babi.. Ehhh..., habis tu takkan nak suruh umat Islam suka kot?"
      .......bukan suruh org islam suka..........cuma jgn kata apa2...........

      Padam
    2. "Telah dihalalkan bagi kami dua bangkai dan dua darah. Dua bangkai itu ialah ikan dan belalang. Dua darah ialah hati dan limpa."

      Padam
  20. Sejak bila plak udang n ikan bilis dikategorikan sbg bangkai???klu jahil tu jgn tnjk sgt..pg blaja dlu hukum hakam..bnda basic je tu kot..

    BalasPadam
  21. Doakan Allah beri taufiq n hidayah untuk menuntut ilmu agama.

    BalasPadam
  22. belacan pon haram la kalo mcm tu.. sbb cincalok buat dr udang.. belacan pon sama.. tp knp dia guna blacan masa memasak dlm program tv.. xharam plak ke?

    BalasPadam
  23. Sebelm komen pasal halal haram dn kategori bangkai elok belajar dulu tentang agama Islam. Yg mana di katakan bangkai , haram, dn sebagainya. Nak komen jangan ikut perasaan dn logik akal. Takut nanti rosak iman dn menyesatkan org lain. Sama-samalah perbaiki diri....Ya Allah berilah petunjuk kepada umat Islam yang ingin mencari kebenaran...Amiin.....

    BalasPadam
  24. Jenis bodoh x blh ajar.. lebih baik diam dari berkata2 chef pondan.. bodoh la

    BalasPadam
  25. Makan budu dan cencaluk.....hukum nya adalh makruh.....itu yg ustazah sy ckp.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa makruh ?

      Padam
    2. sebab busuk la...

      Padam
  26. Dh. Dh. Cukup2 la tu..jgn mengutuk sgt. Cukup la brkata2 yg perlu. Jika kita mengutuk sesedap rasa kita pun sama mcm org yg kita kutuk tu... so brpada2 la kalu nak beri pengajaran.

    BalasPadam
  27. Takkan lah nak sembelih ikan bilis sekor2, bila nak abis, agama islam tak menyusahkan umatnya. chef wan, ko komen jelah pasal makanan tak payah cerita pasal hukum hakam ni.

    BalasPadam
  28. Dah2 la nak bising2 dlm ni...klo xpuas ht ckp depan2 chef wan...maki hamun menyumpah seranak dlm blog xdpt apa pon....bukan dia dengar....bkn dia baca...

    BalasPadam
  29. Padahal Chif Wan pon makan budu gak...dia asal Kuala Lipis..Buat Ego konon..Tray pergi rumah Chif Wan Kat Kuala Lipis mesti belambak budu dalam almari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gi jer Felda Sg Koyan 2 tuu..

      Padam
    2. Dia x cakap pn haram.

      Padam
  30. Cadburry betul la dia ni!!!

    BalasPadam
  31. Dia ingat babi kalau sembelih boleh jadi halal ke?

    BalasPadam
  32. apepun....dia dah sampai mekah jadi tetamu Allah dah...korang yg kutuk2 dia ni korang dah ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sampai Mekah bukan jaminan untuk tidak ke neraka.

      Padam
    2. Abu Jahal & Abu Lahab pun dok kat Mekah bro..

      Padam
    3. Setuju sgt2. Dah menunaikan haji x semestinya hajinya mabrur malah kekadang dia lagi jadi jahil. Contoh macam chef wan ni.

      Padam
  33. Chef wan ni macai.....syarat jadi macai korang tau kan?...iaitu wajib menjadi bodoh....full stop...puihhhh chef wan.

    BalasPadam
  34. Mamat ni mesti sudah itu binatang

    BalasPadam
  35. Biasalah tu..orang awam komen urusan agama mesti banyak salahnya dari yg betul.harap dapat maafkan chef wan tu.sama2 kita doakan agar dia diberi keampunan dan diberi petunjuk tentang halal dan haram dalam Islam

    BalasPadam
  36. dia ade cakap yg budu n cencalok haram ke? dia just ckap je klau kite geli dgn babi, knapa kite xpikir yg org lain pun ade geli ngan mknan kite (contoh yg dia bg budu,cencalok) .penulisan blogger ni nmpk mcam anti chef wan je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia cakap budu dan cencaluk adalah bangkai.. Lu tau tak apa hukum makan bangkai dalam Islam? Hohohoho

      Padam
    2. Ha'ah blogger ni nampak mcm anti chef wan.. , chef wan tak cakap haram pun... Tak semestinya Dia ckp bangkai maksud Dia haram.
      Maksud chef wan budu,cencalok tu kan benda y dah lama di Peram, kan busuk.. Bila org y x penah makan , kan geli..
      Allah cume hukumkan babi tu haram dan x boleh di makan or sentuh... So jgn la mkn or sentuh. Allah x suruh pula menghina babi.. Babi pun ciptaan Allah... Takkan korang semua Nak menghina ciptaan Allah.

      Padam
    3. agaknya blogger ni racist kot.

      Padam
    4. Sal babu nk gocoh

      Padam
  37. ini chef babi..

    BalasPadam
  38. sedikit pembetulan untuk "Dalam hal babi ni, semua orang tahu binatang tu diharamkan dalam Islam.. Bukan setakat makan je beb.., pegang babi pun dah haram dan kita kena samak selepas terpegang tu.." untuk pegang tidak haram ye admin...samak pon sekiranya dalam keadaan basah shaja baru samak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pegang babi tak haram??? Lu banyak makan cadbury nih beb... Hahahahaha...

      Padam
    2. Tiada dalil Al-Quran dan hadis yang mengharamkan menyentuh binatang tersebut. Hanya ada dalil yang mengharamkan kita memakan binatang anjing, babi dan keturunannya. Dalil yang mengharamkan memakan anjing dan babi ialah :

      Firman Allah yang bermaksud :

      “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku tidak dapati Dalam apa Yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu Yang diharamkan bagi orang Yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah Yang mengalir, atau daging babi - kerana Sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu Yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama Yang lain dari Allah". kemudian sesiapa Yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka Sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-An’am : 145)

      Firman Allah yang bermaksud :

      “Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang Yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Al-Baqarah : 173)

      Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud :

      “Cara menyucikan bejana milik salah seorang kamu apabila dijilat anjing hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali, salah satu daripadanya mestilah mengunakan tanah”. (Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad, Abu Daud dan Al-Baihaqi)

      Padam
    3. Mamat ni mabuk ketum ape...kalau tersentuh babi kering xyah samak...lu ingt anjing???

      Padam
    4. Tapak tangan kita memang sentiasa lembab dgn peluh so kalau pegang babi atau anjing pin memang tetap kena samak.

      Padam
  39. baguslah cerita ni....si wan tu cakap ke atau pemberita yang lebih lebih........ye le pakat tanya orang orang yang bukan ahli buat apa...cari bangkai kapalterbang pun payah jumpa tau

    BalasPadam
  40. chef paling begong dlm sejarah di malaysia....nilah akibat terlapau banyak makan cadbury

    BalasPadam
  41. Chef Wan... Kerana mulut, badan binasa..

    BalasPadam
  42. Hukum sentuh babi bukan haram..
    Hujah dari jawapan tersebut ialah tiada dalil Al-Quran dan hadis yang mengharamkan menyentuh binatang tersebut. Hanya ada dalil yang mengharamkan kita memakan binatang anjing, babi dan keturunannya. Dalil yang mengharamkan memakan anjing dan babi ialah :

    Firman Allah yang bermaksud :

    “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku tidak dapati Dalam apa Yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu Yang diharamkan bagi orang Yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah Yang mengalir, atau daging babi - kerana Sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu Yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama Yang lain dari Allah". kemudian sesiapa Yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka Sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-An’am : 145)

    Firman Allah yang bermaksud :

    “Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang Yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Al-Baqarah : 173)

    Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud :

    “Cara menyucikan bejana milik salah seorang kamu apabila dijilat anjing hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali, salah satu daripadanya mestilah mengunakan tanah”. (Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad, Abu Daud dan Al-Baihaqi)

    BalasPadam
  43. Chef ni hanyalah pakar dalam bidang masakan aje, hal2 hukum hakam ni bukanlah bidang dia. Jadi maafkanlah dia,kalau dia merapu lagi kita balunlah dia cukup2.

    BalasPadam
  44. Haha. Chef wan baru ja salah cakap. Baru ja chef wan cakap cam tu. Kalo yg makan babi cakap cam tu gak. Caner?

    BalasPadam
  45. Maafkan Chef Wan. Dia nak cakap supaya kita respect orang lain. Ni baru chef wan sorg ckap pasal budu. Kalo yg lain cakap cam tu caner?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dia nak kita respect org lain maka dia perlulah respect org lain juga terutama sekali bangsa dia sendiri. Apa agaknya perasaan makcik2 org kg pengusaha budu dan cencaluk, belacan yg memang peminat dia. Chef wan ni klau mat saleh kemain menggunung tinggi pujian pd og2 kafir tu. X caya pergilah jengok IG dia. Bila ditegur psl bab agama trs diblocknya kita. Peminat2 kg itulah yg menaikkan dia. Bila dahnkat atas dia lupa. Pergilah minta maaf pd makcik2 pengusaha makanan traditional tu. Tapi mrka tiadalah identity makanan melayu kita. We should be proud of our traditional food.

      Padam
  46. X pyh kata apa2lah....walau apa pun kita doakan smg allah bg petunjuk kpd org yg jahil bab agama ni spy ia tidak menyesatkan org lain....dan hrp2 spy ada ustaz yg akan membetulkan keadaan yg salah ini dan di perdengarkan dlm tv utk sohehkan ttg hukum hakam ni...

    BalasPadam
  47. Hahahaha. Baru skit ja Chef Wan cakap. Kalo lebih2 cam tu caner. Pastu caner la kalo yg agama lain cakp cam ni? Agak2 apa korang akan rasa dan buat?

    BalasPadam
  48. Babi enak dimkn...oleh kafirun.......

    BalasPadam
  49. Aku makan budu, pekasam, cencalok. Takde satu ayat dalam tulisan Chef Wan yang mengatakan budu, pekasam, cencalok itu haram!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Die xkeluarkn ayat "haram"...yg die kate budu cencalok tu bangkai...
      Abes tu ketam yu bangkai??? Udang??
      Kamonla...hidupan laut xkan kk sembelih...
      Urat marikh o urat besar udang kecik2 tu katne kalau nk sembelih?? Heheheh..

      Padam
  50. Kalau tk belajar tinggi bab agama, jgn sesekali keluarkan fatwa bangkai di laut haram dimakan. Wahai chef wan, skrg ni byk surau dan masjid menyediakan pengajian agama berkitab secara percuma. Rajin2lah melangkah ke surau atau masjid utk menuntut ilmu.

    BalasPadam
  51. chef bangkai

    BalasPadam
  52. chef bangkai

    BalasPadam
  53. Wahai chef wan, kalau dah jahil bab agama, jgn sesekali ubahkan fatwa bahawa bangkai dilaut haram dimakan.

    BalasPadam
  54. I think the thing yg chef wan nk ckp tu psl respect not about all that.. Btw mmg kne respect agama lain. N klu psl isu babi tu mmg la, itu mknn diaorg kita x patut cerce tp kta tahu yg babi tu haram. So klu kta saling hrmt mnghrmati mslh ni x kn jadi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. sangat setuju.

      Padam
  55. ulama pas dah panas bontot nampaknya. itulah dia pemikiran jumud, tak reti pemahaman. bising2 pasal islam tapi nak hina dan fitnah chec wan tu. untung dia pahala bertimbun

    BalasPadam
  56. yang haram jelasharamnya dan yg halal jelas halalnya, jadi nak pertikai apa lagi? bodoh lagi menyesatkan......

    BalasPadam
  57. Bodoh la semua yang debate pasal agama dalam ni.Itulah kalau bagi orang yg tak berpelajaran tinggi pegang bab2 agama.tak habis2 nak jadi extremist.Aku cakap bodoh pasal apa, yang chef wan nak kata tu, pada orang yg beragama lain, bukan Islam.Kita Islam dah memang terang2 tau kenapa babi tu haram, sbb dalam islam ada dalil bagitau kotornya memakan daging babi tu, bagi agama lain tidak.Bagi agama lain, kita tau ke apa yang depa anggap kotor tu?mungkin depa anggap apa yang di makan kita tu tidak bersih juga.Pernah bawak member mat salleh jalan2 makan, depa muntah tertelan yakdu; budu, tempoyak.Jangan la ambil apa yang chef wan tu kata 'literally' .Tak pulak chef wan kata budu tu semua haram dimakan.Memang la tak patut disamakan babi tu dgn budu pada kita tetapi bagi orang agama atau bangsa lain pun diorang jijik macam kita jijik dgn babi juga atas alasan kebersihan depa.Cuba lah pergi belajar jauh2 sebelum tutup kepala tu dengan otak kekampungan tu.Allah menyuruh kita berusaha ke arah kebaikan sejagat bukan nak porak perandakan lagi.Tidak ada sesiapa yang paksa kita makan babi sekalipun.Dalam Islam sendiri jika kita waswas dalam semua benda, kita ada pilihan lain, bercucuk tanam sendiri, menternak sendiri supaya hasil bersih tanpa waswas.Tidak perlulah kita nak tunjuk kebodohan dekat satu dunia dengan paksa semua orang ikut kita.Lainlah kalau kita diikat kemudian di suap paksa makan babi, tu mmg lah kita boleh nak marah.Aku bukanlah peminat chef wan sebab mulut dia tu dari dulu, tapi dalam hal ini saja ada yang aku sokong.Jangan la sekadar berkhutbah di internet tapi di kehidupan sebenar kita malas nak bekerja.Aku tengok sekarang ramai yang berkhutbah di kedai2 kopi pasal agama, tapi bekerjanya tak, bagaimana la kita nak bantu agama kita sendiri macam ni sedangkan bangsa2 yg beragama lain berusaha keras mencari rezeki dan membantu orang2 yg susah.Sorry to say, mereka lebih baik dari kebanyakan orang seagama kita,Ceramah agama itu baik tetapi itu sahaja tidak dapat memenuhkan perut2 anak2 yatim/piatu dan warga2 miskin seagama kita.Jika kita nak bantu, bangun dari sekarang bukan sekadar bercakap kosong.Lakukan sesuatu.Allah tidak akan mengubah seseorang itu melainkan mereka sendiri yang berusaha mengubahnya.

    BalasPadam
  58. Fakta berdasarkan dalil dlm quran dan hadith :
    1. Babi tak haram dipegang. Hanya perlu samak kalau dah terpegang. Tapi pegang yg bkn mahram adalah haram dan perlu di"samak" dgn bertaubat kpd Allah

    2. Babi adalah makhluk ciptaan Allah. Tak perlu rasa hina dan jijik dgn babi hanya sbb kita diharamkan makan babi. Kita yg byk buat benda haram dan langgar perintah Allah, tak rasa jijik ke dgn diri sendiri?

    3. Mengumpat tu umpama makan daging manusia yg diumpat. Anda nak jadi canibal ke makan daging manusia? Kan haram makan daging manusia

    BalasPadam
  59. Chef Wan lagi Busuk macam bangkai
    Pemikiran otak babi

    BalasPadam
  60. Kesian cef wan ni....mudah2an dia diberi hidayah Allah...jahil benar dia nih..dan memalukan diri sendiri, dan pandangan mcm tu dia telah meletakkan martabat diri dia sgt hina...moga dia sedar tak sepatutnya dia bersuara...

    BalasPadam
  61. Si pondan tua ni makin tua makin menjadi. Mesti bf or suami terbaru dia ni cina. Pondan tua ni memang taste dgn cina dari zaman muda lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kemukakan 4 org saksi..kamu da tuduh dia gay..klau tidak dpt kemukakan 4 org saksi kamu yg akan dijatuhi hukum hudud..

      Padam
  62. Dunia akhir zaman... halal jadi haram ... haram jadi halal... cencalok dan belacan confirm haram ... klu dapat hasil mencuri... cencalok dan belacan confirm haram klu masaknya campur ngan daging babi dan di makan oleh org islam

    BalasPadam
  63. Assalammualikum....saya setuju dengan pendapat anda semua. Tak ada ruginya mendengar dan menapis pendapat orang ramai. Ya memang babi diharamkan dalam islam... tapi tidak pula kita diwajibkan untuk membenci babi. Malah waktu darurat kita diharuskan memakan babi kalau tiada pilihan. Budu dan cencalu pula tak lah disebutkan dalam al quran sebagai haram... malah nama budu dan cencalu pun tak wujud. Munkin silapnya chef membuat kenyataan budu dah cencalu haram..tak pa kita maafkan dia. .. bermaafan diajar dalam islam. ..ini semua berpunca dari issue lemak babi. .. ya kita bisa mendapat maklumat dari media masa dan electronik.. tapi kita tidak tahu situasi yang sebenarnya. Tak perlu kita membuat kenyataan melulu...yang penting kita buat penilian diri sendiri. Kalau kita kaji...semua ni adalah kesilapan kita semua sebagai umat islam...contoh ..choclate. negara kita adalah negara pengeluar koko..tetapi kenapa choclate dihasilak negara bukan islam ya tak dapat tanam koko...silapnya kita orang islam tidak mahu berusaha menghasilkan choclat. Tetapi kita mahu makan choclat. Jadi kesimpulannya disini... kita belajarlah dari kesilapan masing2 dah berusaha untuk memperbaiki keadaan. Tak perlu menunding jari antara satu sama lain... sebelum mengundur diri terlebih dahulu saya memohon maaf sekiranya ada kesilapan dan kekasaran bahasa.

    BalasPadam
  64. Hanya komen negetif je diluluskan kat Sini.. Apeda

    BalasPadam
  65. Aii baru nak kenal ke chef wan?? Dia bodoh pun dia pedulik hape.. lawakk..lawakkk...

    BalasPadam
  66. saya selalu mnonton rancangan masakan chef wan dan memang saya perhatikan kemana2 dia pergi mknanan tepi2 jln mnjadi pilah dia...mungkin bagi beliau tida istilah haram halal...

    BalasPadam
  67. nasi kerabu tanpa budu x best....ikan bakar tawar o ulam tanpa budu x best....lantak la nk kata busuk ke..geli ker...peduli aper...janji perut ku kenyang ngn makanan halal...

    BalasPadam
  68. Ramai yg komen suruh dia pi belajar agama. Yg dok komen maki hamun tu dah belajar agama ker? Kalau tak faham apa dia cakap tak yah komen bebanyak. Isu Chef Wan pasal respect, kita nak orang respect makanan kita (mcm budu yg busuk tu, ..i know Chef Wan pun makan) kita kena la respect makanan diaorang. Haram bagi kita, tidak pada diaorang. Cuba bayangkan dia orang masuk rumah kita buat mcm nak termuntah tengok laukpauk kita, tak ker kita marah....mudahkan?

    BalasPadam
  69. bro ,, kalau nak bg pandangan tu bgos,,tapi jangan kait kan engan tok guru nik aziz ,, nk bg contoh,,bg org lain,,respect each other bro

    BalasPadam
  70. Rasulullah SAW bersabda:
    "Elakkan berkata yang boleh memutuskan silaturahim"
    dan juga...
    "Orang yang paling zalim ialah mereka yang memutuskan silaturahim manusia"
    Muttafaqun 'Alaih.

    and also..berdasarkan komen2 dan artikel ni..
    memang HARAM makan bangkai kecuali ikan dan belalang. Selain tu, Rasulullah pun ada bersabda, "Seisi lautan itu halal bagimu"
    Jadi, walaupun ikan pon dah jadi bangkai, makan je laaa. Statement ikan/budu tu bangkai rasanya tak salah cuma tak sedap dipanggil je. Then nak makan pon x haram sbb memang dh dihalalkan.

    Jadi...saya takde laa nak salahkan mana2 pihak. Cuma saya berharap "kebebasan bersuara" yang konon2 nye semua nak ni agak kurang baguslaa kalau dpt musnahkan hubungan silaturahim manusia.

    BalasPadam
  71. Emo la kau ni. Maksud Chef Wan in the very first place kita jgn la nk timbulkn isu racist dgn kaitkn babi. Kita mmg dh tau yg babi tu terang2 haram, tp jgn la nk gembar gemburkn. Emo tak bertempat.

    BalasPadam
  72. senang crita bgus amek spm blik la. dlm silibus SPM subjek pendidikan agama islam ada bljar bab ni. . .ikan dan mkann laut lain adalah bgkai yg ble d mkn. . .

    BalasPadam
  73. Yang halal jangan di.haramkan
    Yang haram jangan di halal kan

    Jangan part nak menekan orang anda keluarkan hadis...sibok google pasal.bangkai ikan...
    Ikot yang asas...senang...

    BalasPadam
  74. Propa jer lebih.. well Malaysian Mentality

    BalasPadam
  75. xde pun dia haramkan ape2..die just cakap tentang respect and tolerance jer...korang yg amik ayat dia out of context...dasar suka memecah belahkan orang and amik kesempatan....inilah Melayu.....

    BalasPadam
  76. jumpe ikn yg mati terdpar blh dimkn selagi ikn itu masih segar.. klau yg dh busuk bru dikire bangkai dan x blh dimakan...

    BalasPadam
  77. Yang komen instagram dia semua kata bagus la..respect la..kononnya dia open minded.dia ni nk cari publisiti ke apa.ckp psl respect then dia sbg org islam patut pikir n respect sensitiviti org islam bila kuar statement mcm ni.nk sgt respect drpd org bkn islam tu.suka la tu bila org kafir tu duk puji open minded la..good la..Astaghfirullah..moga diberi hidayah

    BalasPadam
  78. chf yg sorang ni x hbs2 cari kontrovrsi. jgn ckp apa2 kalu x tau apa2. cermin diri tu dulu. dulu masuk nite clube krn nk sihatkan badan dgn joget kluarkan peluh. lps tu sentuh sensiviti family MH 370 dgn lwk bodo. rasa2 brapa tahun lg awk mmpu menumpang bumi Allah ni. so paham2 je la...

    BalasPadam
  79. Orang melayu.....

    1. Semayang x jaga... tunggang langgang... Tapi ckp pasal ketuanan... semangat giler...
    2. Posa lom tentu penuh tp raya terover sampai ada putus tangan n buta mata...
    3. Tau babi haram... tapi suka togok arak... beer... makan kt kedai non halal time ramadan... (kes x pose)
    4. Takut berdosa... tp buat maksiat... gugur kandungan... buang bayi dalam longkang.. dalam tandas.. dalam tong sampah..
    5. Tau faedah pahala tp liat sangat nak buat kebaikan.. kedekut ilmu.. penuh hasad dengki..
    6. Tau mati syahid leh masuk syurga... tp lebih ramai yang memilih untuk mati merempit di jalan raya...
    7. Tau... rezeki anugerah tuhan.. ada di mana-mana.. kena berusaha.... tp lebih suka pecah rumah.. merompak.. meragut..
    8. Sedekah... kata nk dapat pahala... tp dalam banyak hal... berkira.. kedekut nak mampus.. siap mengungkit lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha.... wa respek la sama lu bro... mmg btul per yg lu ckp bro... melayu ni... kat maner2... layu jer... haha... pnuh ngan sifat hasad dengi... cemburu... pemalas... suka bergosip... cpat melatah...

      Padam
  80. chef wan gila glamour.... kesian deh looo...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online