BREAKING NEWS

MALAYSIA HANCUR TAHUN DEPAN BILA GST DILAKSANAKAN.., KATA PAKATAN.


Ahli Parlimen DAP Raub Datuk Ariff Sabri mengecam kerajaan kerana meletakkan keutamaan terhadap usaha “memperbanyakkan wang dalam tangan” tanpa begitu mempedulikan dampaknya terhadap golongan berpendapatan rendah, khususnya orang Melayu.

“Mereka mahu laksanakan GST sebab mahukan lebih wang untuk mendanai keborosan mereka. Sekali lagi saya ulang, budaya belanja berhemah tidak ada dalam kamus pemimpin BN,”

Bagi beliau, adalah lebih penting untuk kerajaan mengejar golongan serta syarikat besar yang tidak membayar cukai, berbanding mengutip cukai daripada rakyat berpendapatan rendah.

“Kerajaan tahu siapa yang lari bayar cukai atau buat silap mata, kenapa tidak tangkap mereka? Kerajaan tahu banyak syarikat besar dan syarikat milik orang istimewa tidak bayar hutang, seperti hutang bil letrik yang berjuta ringgit, tapi tak kutip hutang ini,” ujarnya.

Sementara itu poster bantahan dipamerkan mengiringi pengumuman kelulusan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) di Dewan Rakyat semalam.

Tindakan itu dibuat ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai menyatakan pendirian konsisten membantah akta itu walaupun diluluskan dengan undian.

Mereka juga sempat merakam aksi bantahan itu dan memuat naik ke media sosial.

Pungundian lewat petang tersebut menyaksikan 118 ahli parlimen BN menyokong RUU itu sementara 81 ahli parlimen Pakatan Rakyat menyatakan tidak bersetuju.

Ekoran penolakan total Pakatan Rakyat terhadap RUU itu, maka ianya tidak memerlukan kepada perbahasan peringkat jawatankuasa.

Sebaliknya ia akan terus dibawa ke peringkat Dewan Negara sebelum diluluskan dan dilaksana April tahun hadapan.

4 ulasan :

  1. Msia hancur kalau laksana gst? Kalau ini terjadi, aku sunat lagi sekali. Bodoh nya depa ni, terutama puak2 pas angguk saja. Puak mp cina tahu gst tu apa, tapi org macam mahpus tu yg takde srp pun takan faham ekonomi.

    BalasPadam
  2. CINAbeng PR HANCUR TAHUN DEPAN BILA GST DILAKSANAKAN.., KATA AKU
    yang banyak lari cukai kaum mana ? .... yang menipu dalam perniagaan bukannya orang Islam ... Pakatan Roboh sudah tersepit ,, Penyedia dana dalam negara bakal tersungkur .Alhamdulillah Semoga Allah selamat Malaysia dari golongan pengkhianat ini...

    BalasPadam
  3. ya betul... peniaga cina takut sbb terpaksa bayar cukai yang selama ini depa tak bayar..

    BalasPadam
  4. sejak bila plak puak2 ni ambil berat kebajikan rakyat??? kalau betul...kami pnduduk slngor ni xde lah mengangkat air tiap2 hari....

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online