BREAKING NEWS

KERAJAAN NAJIB AKAN DIGULINGKAN PADA 1HB MEI..


Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendesak kerajaan untuk segera mengumumkan penangguhan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Penyelaras Kebangsaan Sekretariat GST SAMM, Mohd Faizal Ab Rahman, berkata jika kerajaan enggan menangguhkan pelaksanaan tersebut, kerajaan bakal berdepan dengan gelombang rakyat pada 1 Mei ini.

"Sebagai kumpulan anak muda yang pertahankan rakyat, SAMM memberi kata dua untuk kerajaan mengumumkan penangguhan GST atau bakal berdepan lautan rakyat dalam satu deminstrasi gergasi," kata beliau dalam satu kenyataan yang diedarkan kepada media di bangunan parlimen, petang ini.

Tegas Faizal, kesabaran rakyat kini amat nipis, rasa hormat terhadap pemerintah sudah tiada lagi memandangkan rakyat tidak pernah dihormati, malah hak demokrasinya ditipu demi regim mengekalkan kuasa.

Berpendapat bahawa SAMM tidak menolak pelaksanaan GST, Faizal bagaimanapun menegaskan SAMM sebulat suara bersetuju bahawa Malaysia belum bersedia ke arah pelaksanaan GST atas beberapa faktor.

"Antaranya ketirisan melampau dalam pentadbiran negara yang menyebabkan pembaziran harus diatasi terlebih dahulu yang boleh dirujuk melalui laporan audit setiap tahun.

"Begitu juga dengan pelaksanaan GST yang tergesa-gesa tanpa menyediakan asas kukuh terhadap aspek pendapatan rakyat yang masih lagi tidak meningkat di kala ketidaktentuan harga barangan dan kos sara hidup yang semakin membebankan," kata beliau lagi.

Justeru, Faizal menjelaskan rakyat tidak mempunyai pilihan untuk meluahkan rasa tidak puas hati, lebih-lebih lagi apabila Dewan Rakyat telah meluluskan pelaksanaan GST yang mendapat sokongan ahli parlimen Barisan Nasional, semalam.

19 ulasan :

  1. kami sokon GST

    BalasPadam
  2. Rakyat yg tertekan mudah terpengaruh. K'jaan perlu sgt berhati hati dlm melaksanakan langkah langkah yg kurang popular walau jangka pnjgnya difikir baik.
    Penjelasan dan penerangan secukupnya kpd semua penting.
    Langkah langkah penjimatan perbelanjaan seharusnya terlihat oleh rakyat. Jika K'jaan dilihat bnyknya "over spend" dan membazir kemudian mengwar warkan cukai tambahan, tentulah akan membangkitkan kemarahan rakyat. Walau pun mungkin GST dpt mengurangkan ketirisan dlm pungutan cukai K'jaan, rakyat kebnykn tidak pun memahaminya, yg mrk dimomokkan, ianya bakal menaikkan kos brgn yg pasti membebankan mrk. Semua rasa ketidak puasan hati ini nanti akan terzahir di peti undi.

    BalasPadam
  3. hahahahahahahahaha tak habis2 nak guling. agaknya species pocong depa ni!

    BalasPadam
  4. Kita tunggu tengoklah siapa akan terguling!

    BalasPadam
  5. Kita tunggu tengok siapa akan terguling

    BalasPadam
  6. He he hati busuk macam bangkai

    BalasPadam
  7. Berguling atas jalan raya

    BalasPadam
  8. Berguling atas jln

    BalasPadam
  9. Berguling atas jln

    BalasPadam
  10. Susah2 yg duk sorong moto ari tu besar2 600cc keatas smua..mmpu plak..moto sama harga dgn viva pehh itu pun ssh lg..sembang kencang la

    BalasPadam
  11. Betul tu. Nak takut apa. Bkn semua barang kena gst.

    BalasPadam
  12. GULING2 MCM TENGILING..

    BalasPadam
  13. GST akan menguntungkan rakyat dalam masa depan. dengan pengutipan cukai yang sistematik maka kenaikan barang akan sedang dikesan dan dikawal. Walaubagaimanapun, kenaikan barang sepertimana yang dinyatakan oleh pembangkang adalah benar bagi tahun pertama sahaja. Ini kerana pada tahun pertama, asas penetapan harga pembekal boleh dinaikan kerana dengan alasan kenaikan kos operasi dsb. Mereka yang tidak membayar cukai sebelum ini sedar bahawa dengan kenaikan terakhir ini (tahun pertama GST) ia peluang terakhir bagi menaikkan kos pengeluaran bagi mengaut keuntungan berlebihan.

    BalasPadam
  14. Jom kita guling2 kerajaan atas jalaraya...

    BalasPadam
  15. kita kena fikir yang banyak berniaga dan kena cukai orang cina tak mustahillah depa suruh orang melayu berguling menentang kerajaan depo dok tengok aja tak caya nanti tengolah masa demo esok .. yang jadi kepala dapat duit yang bodoh berdemo pelajar u ikut dari belakang dapatlah air sebotol free

    BalasPadam
  16. Barang kawalan tidak dikenakan GST...yg dikenakan GST peniaga2 penjana ..SPA,GRO dan yg sewaktu dengan nye. Siapakah yg menopoli pernigaan tersebut? Tepuk dada tanya selera. Sudah pasti mereka2 ini tidak puas hati. Yg jd baghraallll adalah penjilat tegar depa2. Org Melayu yg jd pencacai, tetap pencacai...seumur hidup di Negara yg berdaulat.

    BalasPadam
  17. Cukai Jualan 10% dan cukai perkhidmatan 6% Jumlah 16% diganti dengan GST 6%. Mana lebih baik? GST kan! Tak kan tak faham kot?

    BalasPadam
  18. sikit sikit guling sikit sikit gulig .....guling lah nak guling gat bodohhhh

    BalasPadam
  19. Bodoh laaa korang yg sokong Gst nie.... yela korang ni mesti anak orang kaya kn...duit mintak mak bapak je.... tak pown gaji puluh2 ribu kn???

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online