BREAKING NEWS

DAP TAK PERCAYA KEHORMATAN INSTITUSI DIRAJA.


DAP mengecam sekeras-kerasnya tindakan Jabatan Peguam Negara yang memfailkan rayuan balas kepada Mahkamah Rayuan agar hukuman lebih berat dijatuhkan ke atas Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh.

Malah, tindakan itu dengan jelas adalah satu percubaan untuk membunuh karier politik beliau itu, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Pada 3 Mac lalu, Karpal menerima salinan notis rayuan daripada pendakwa raya yang meminta mahkamah menjatuhkan hukuman lebih berat kepadanya.

“DAP mengecam keras tindakan Jabatan Peguam Negara yang meminta hukuman lebih keras dikenakan kepada Karpal. Percubaan untuk memenjarakan Karpal dengan apa sahaja cara itu jelas bermotif politik untuk menamatkan karier politik beliau.

Beliau juga mengutuk tindakan pendakwa raya yang mengugut Mahkamah Tinggi agar mengenakan hukuman lebih berat, kononnya bagi menghormati institusi diraja.

“Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin telah meminta hukuman pencegahan (deterrent sentence), malah mengugut Mahkamah Tinggi dengan mengatakan kegagalan menjatuhkan hukuman berat adalah tidak menghormati sistem beraja,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“DAP akan memberi solidariti penuh kepada Karpal, dan saya akan mencadangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) 7 April ini agar mengekalkan jawatan Pengerusi Kebangsaan kepada beliau, sehingga rayuan selesai,” katanya lagi.

Pada 29 Mac lalu, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu meletakkan jawatannya bagi mematuhi peruntukan Akta Persatuan 1966, yang menyatakan individu yang dihukum denda lebih RM2,000 atau penjara lebih setahun dilarang memegang jawatan dalam pertubuhan berdaftar.

Beliau dijatuhkan hukuman denda RM4,000 di bawah Akta Hasutan 1948 oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hanya kerana memberikan pandangan daripada sudut undang-undang berhubung rampasan kuasa BN ke atas kerajaan Pakatan Perak pada 2009.

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online