BREAKING NEWS

DR MAZA BELASAH NOH GADUT DIDALAM LAMAN FACEBOOK..


Dr Asri Zainul Abidin menulis di Facebook beliau berkenaan kenyataan Noh Gadut sebelum ini yang surau di Tanjung Sutera Resort di Johor mungkin dirobohkan kerana penganut Budhha menjalankan aktiviti keagamaan mereka di surau berkenaan. Lihat video.

..dalam sejarah Islam sejak zaman sahabat Nabi s.a.w banyak gereja yang ditukar menjadi masjid..di Eropah terdapat gereja-gereja yang dijual kepada umat Islam lalu dijadikan masjid..di Malaysia, hanya kerana satu upacara ibadah agama lain, surau nak dirobohkan kononnya dah tidak boleh digunakan..mentaliti cara faham agama kita perlu dikemaskinikan..

Sebelum ini Noh Gadut yang juga Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor pernah berkata,

“Tujuan Pekeliling ialah supaya semua pengusaha dan pemilik pusat peranginan di negeri ini mematuhi prosedur yang ditetapkan dalam penyediaan dan pembinaan rumah ibadat sekaligus menentukan arah kiblat supaya tidak wujud lagi masalah kiblat terpesong dan sebagainya.”

Sinar Harian juga sebelum ini melaporkan, atas keprihatinan Sultan Johor, Noh Gadut mengandaikan kemungkinan besar surau di pusat peranginan di Sedili Besar, Kota Tinggi yang mencetuskan kontroversi kerana membenarkan penganut agama lain beribadat dalam surau itu akan dirobohkan.

12 ulasan :

  1. Ni ustad bodo...kalau gereja ditukar kpd masjid kira bagus ler ngok..maknanya Islam dh berkembang...tpi kalau masjid@surau bertukar jadi gereja@tokong, apa maknanya tu? kenapa kita x pertahankan? Cer jwb...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mkin lama npak makin sesat si MAZA ni...mkin syiah mungkin....

      Padam
  2. @Tanpa NamaBetul sangat kata saudara, ini adalah soal berbeza. Macam itu juga dengan kisah dengan orang Islam yang murtad, beza dengan orang Kafir yang terima hidayah lalu memeluk agama Islam.

    BalasPadam
  3. Terima kasih dengan komen anon 11.28 di atas. Terbuka minda saya yang sebelum ini agak terasa sedih kerana surau nak dirobohkan. Yang pasti orang yang membenarkan rumah Allah dihina sebegitu rupa perlu dijatuhkan hukuman yang setimpal hingga boleh menginsafkan beliau juga kita semua.

    BalasPadam
  4. Ustaz maza
    Dipersilakan tetamu bukan islam bawa babi dn anjing masuk masjid, kan boleh samak, dr maza boleh samakkan


    Persilakan hindu bawa berhala keldlm masjid untuk sembahayang hindu lepas tu boleh dialihkan semula,,, tak najis pun masjid..

    BalasPadam
  5. Hey Maza bahlul..Doctorate apa engkau ni?..tak tahu menganalisa dan membezakan ..terserlah sungguh kebodohan engkau..engkau tahu tak apa yang kau cakap tu?..kalau engkau tu tak tahu hukum hakam, lebih baik kau tutup mulut engkau tu..tak usahlah engkau nak mempertikaikan tindakan Dato' Noh Gadut tu..beliau tu seorang yang berilmu tinggi dalam ugama Islam..tahu hukum hakam..beliau arif dengan apa yang dikatakan dan dilakukan..bukan macam engkau 'tin kosong'

    BalasPadam
  6. Masjid dgn surau pun tak tau nak beza ke.....memang otak LEMBU.....surau pulak ada dua jenis, yg di-ikhtiraf sebagai tempat Ibadat oleh jabatan agama islam, dan yg didirikan oleh individu tertentu sebagai tempat beribadat, tetapi tanpa pengiktirafan jabatan agama.....ilmu agama setakat belajar kat sekolah rendah tapi ada hati nak lawan lepasan al Azhar @ bekas mufti......cermin diri dulu bodoh. !!!

    BalasPadam
  7. Kalian semua tahu ke tentang agama islam klau tk tau jgn kecek bab agama dato dr maza berapa tok guru yg dia bljr kalian tok guru apa yg ajar kalian

    BalasPadam
  8. Ada juga suara sumbang yang berbicara tanpa ilmu ingin menyanggah Ilmuan Dr MAZA.

    BalasPadam
  9. Akhir zaman memang ramai tokoh agama yang berfikir secara emosi disebabkan ingin membodek dan menjaga periok nasi haram.

    BalasPadam
  10. Ya akhi,silalah beza Pendapat TETAPI jangan dgn tulisan2. dan kata2 yg SUMBANG dibaca tidak sedap didengarMudahmudahan kita di ampun dan di beri Hidayah & Taufiq.inshallah.

    BalasPadam
  11. Ya akhi,Kita wajar. beza Pendapat tapi tak perlu dgn kata2 KESAT dan kurang sedap dibaca dgn pandangan kita lontarkan sebagai tindak balas hujah.Mari meraihkan PERBEZAAN kita secara ILMIAH.May Allah Show Us the Straigth Way,Inshallah.(Sanie. Woodland)

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online