BREAKING NEWS

CINA PANDAI ATAU MELAYU BODOH DI PULAU PINANG???


Kini hangat di katakan bahawa Melayu Pulau Pinang Bakal di bahanakan... Betul atau tidak, terpulang pada individu menilai... Setelah penggal kedua PR memerintah Pulau Pinang, maka isu 'ketuanan' melayu hangat di katakan. Ia lebih hangat lagi dari sebelum ni.

Maka di meja makan kedai kopi, terutama di kampung melayu ia hangat di katakan. Terutama wakil dari saluran 1. Mereka kini membayangkan bahawa melayu akan lenyap dari pulau selepas ni.

Manakan tidak, harga rumah dan tanah semakin melonjak hingga tak termasuk akal. Hinggakan orang kaya melayu pun geleng kepala bila di tawarkan harga rumah dan tanah terkini.

Cabaran melayu sebenarnya semakin kuat. Umum ketahui bahawa perumahan serta pendudukan melayu semakin 'meruncing' di Pulau. harga rumah teres di Balik Pulau yang majaroti melayu di Penang dah mencecah RM 300 ribu. Mampukah melayu kelas 'marhaen' memilikinya...

Sepatutnya ada satu tindakan yang harus di ambil. Sebagai contoh pengawalan harga rumah di sesuatu tempat. Buat la apa pun , yang pasti harga rumah harus di kawal supaya lonjakan harga dapat di kawal...

Isu melayu Pulau Pinang sebenarnya bukan perkara baru. Ia sudah lama di perkatakan. Isu utama ialah kemampuan memiliki perumahan. Tiada perumahan melayu, maka tiadalah kuasa melayu.

Oleh demikian, pihak berkuasa harus mengawal harga rumah supaya harga yang di tawarkan melayu mampu memilikinya...

Persoalan yang akan di tinggalkan.... Penempatan Melayu... Nak tengok ka melayu meninggalkan Pulau kerana tak mampu miliki rumah di Pulau?

Oleh itu, pimpinan sama ada Kerajaan Negeri atau pun Persekutuan harus memikirkan masalah ini...

'Tiada Penempatan, maka Tiadalah Kuasa Melayu' - DEMI RAKYAT

8 ulasan :

  1. jangan jadi macam singapura. Kaum Melayu mesti jadi kaum majoriti diPulau Pinang walau apa cara sekalipun

    BalasPadam


  2. sebab jadi begini kerana melayu suka pentingkan diri sendiri dan rasuah terutama pemimpin umno yang dulu di penang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa dia pemimpin umno di pulau pinang dahulu? Kenapa tak salahkan dia sma sedangkan msa tu dia org no 2 berkuasa di malaysia ni.

      Padam
  3. malangnya masih ramai melayu pulau pinang yang menyokong PR,terimalah akibatnya....

    BalasPadam
  4. maka benar kata Rasullullah - islam patut banyakkan beranak pinak.
    kita islam melayu kena beranak byk untuk islamkan malaysia dan penang.
    contoh? pru13, nasib baik melayu majoriti di tanah melayu if not.. selamat jln.. tanah melayu. masalahnya penduduk penang bukan ramai melayu, sama seperti selangor, majoriti - Mas الصين

    BalasPadam
  5. Untuk mengelakkan perkara ini dari terjadi di negeri-negeri lain, jangan biarkan hanya bangsa Dapig conquer satu-satu tempat. Tanah-Tanah orang Melayu yang hendak dijual mestilah dibeli oleh orang Melayu @ organisasi yang banyak wang seperti Majlis Agama Islam dsbnya. Kita juga perlu tabung yang dikutip dari orang ramai untuk tujuan tersebut.

    BalasPadam
  6. ye la kan...kalu jd apa2 pon sume nye salah umno/bn gak...mentang2 le puak2 dapigs nu dah join dgn penganut pas...abih sume dosa2 puak tu diampunkan oleh wali2 keramat doirang tu...kira dapigs tu dah maksum le kan..??kan..??

    BalasPadam
  7. @Tanpa Nama

    Jom hijrah ke Penang untuk meramaikan kaum melayu kita...

    Ramai2 apply keje/ study kt Peneng...
    Aku ex-USM masih berada di Peneng sampai arini x berambus agi...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online