BREAKING NEWS

CHINESE TSUNAMI PRU13 : CINA TAK BAGI MUKA PADA NAJIB..


“PLEASE accept the results.” (Tolong terima keputusan). Demikian kata penyudah Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak dalam sidang akhbar ketika menerima kemenangan Barisan Nasional dalam PRU 13 di Ibu Pejabat Umno.

Secara ringkas, pemerhatian awal saya ialah Barisan Nasional tidaklah boleh berbangga apatah lagi keras kepala dengan prestasinya kerana ia sebelum ini ia menguar-uarkan akan menang besar dan memperoleh semula kelebihan dua pertiga dalam Dewan Rakyat serta menawan semula negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat.

Sebaliknya, pencapaiannya lebih buruk daripada 2008 kerana PR berjaya menembusi Johor dan memperoleh lebih banyak kerisi di Sarawak, dua negeri simpanan tetap BN serta berjaya mengusai lebih banyak kerusi DUN di seluruh negara.

Walaupun PR gagal dalam kempen “Ubah” dan “Ini Kalilah” untuk menguasai kerajaan pusat, namun ia memperluaskan kehadirannya di semua negeri.

BN berjaya memenangi semula Kedah, mempertahankan Perak, tetapi gagal menguasai semula Selangor dan Kelantan walaupun jentera propagandanya memberi gambaran Selangor dalam tangan dan Kelantan ada harapan. Cakap besar Selangor akhirnya memakan diri sendiri.

Pulau Pinang tidak perlulah disebutkan lagi. Gerakan dan MCA punah di negeri itu. Umpan yang Mohd Najib berikan kepada orang Cina tidak bermakna. Orang Cina menolak BN secara terang-terangan.

Mohd Najib terkejut dengan keputusan itu dan menjanjikan perubahan kepada partinya Umno. Tetapi prestasi BN yang lebih buruk daripada 2008 menjadikan kedudukan beliau goyah.

Juga, apakah keputusan PRU kali ini berupa “Chinese tsunami” seperti yang Mohd Najib ungkapkan atau ia adalah sesuatu yang lebih besar dan menyeluruh iaitu ramai pengundi tidak lagi menerima BN dan Kerajaan BN seperti yang wujud sekarang?

Adakah tidak mungkin bahawa ini bukan tsunami Cina atau cauvinisme kaum, tetapi tsunami Malaysia yang berpaksikan aspirasi dan realiti baru, khasnya di kalangan pengundi muda?

Walaupun BN berjaya merampas semula Kedah, tetapi kekuatannya dalam semua DUN merosot. Ia hampir-hampir kehilangan Terengganu dan menyerahkan banyak kerusi kepada PR di semua negeri.

Di pihaknya pula, PR hendaklah menerima keputusan pemilih dan sebarang ketidakpuasan dan pertikaian hendaklah diselesaikan mengikut peraturan dan undang-undang dan bukan dengan protes jalanan.

Wallahualam.

Sumber dari A Kadir Jasin.

73 ulasan :

  1. It's time the for the Malays and Bumi's to think about thier future and and not to rely on this certain race . Hopefully i wish all the malay's will able to unite and make a better Malaysia.

    BalasPadam
  2. Buat kerja bodoh.
    Terlalu banyak janji pada kaum celaka laknat ni ambik kau.
    Mana janji kau pada Islam?
    Umat melayu bukan buta dan pekak.
    Kau berjanji pada kaum kapir ni hingga lupa pada kaum lain.
    Apa kaum kafir laknat ni saja yang undi BN.
    Ini buktinya.
    Apa sudah jadi.
    Masih lagi percaya pada cina kapir ni?
    Ada kau pernah janji nak bantu sekolah2 pondok atau sekolah agama?
    Peluang diberi oleh Allah pada PRU13 ini.Tunggu sj PRU akan datang.
    Kalau begini juga sikap PM aku doakan BN hancur buat selama2nya.
    Tahniah Buat BN.
    Tahniah buat PM.
    Banyak2 bersyukur pada Allah.
    InsyaAllah kemenangan yang lebih besar pada PRU14 pada BN.
    Jangan lagi percaya pada si kafir harbi.
    Cukuplah PAS lahanat dan PKR lahanat mempercayai cina dap laknat jangan UMNO pula menjadi serperti lahanat2 PASPKR.
    ALLAHHUAKHBAR!!!! Hidup PM! Hidup BN!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mulut tu tak mengambarkan macam orang Islam! Malulah kepada ygNya jika ni lah sifat Islam yg ditunjukkan memanglah sukar org nk menerima Islam. Macam yg dicakap semua orang dh boleh pikir.. Bkn mcm ni cara nk tunjukkan tak puas hati.. Mcm ni ker ISLAM? Bertaubatlah.. Kita nk org terima Islam tp bkn cari mcm ni kita jihad.

      Padam
    2. Eh mulut sial...meh sini aku kasi tenyeh cili api. Ckp tk bertapis. Mana insuran mulut?? Kalo x kerana org cina, negara kita takkan membangun mcm skrg ni ko tau tak?? Diorg tu tetap org malaysia, lahir dan mbesar kat bumi malaysia, IC pun malaysian ok?? Tak payah nak menyalak melolong dok ungkit psl isu bangsa, agama. meroyan tak tentu psl! Kalo diorg kutuk bangsa u, suke tak? Dah tentu ko sentap kan???!!

      Padam
  3. kesian aku tengok PM..kerja berhempas pulas nak tarik undi cina...sudah2 la bangunkan negeri yang tak nak pada BN...focus kat negeri yang bagi BN menang sudah...jangan bagi la gula2 kat puak2 syaitan kuning..

    BalasPadam
  4. melayu paling byk menerima BRIM..bermaksud melayu paling ramai miskin ttp kemiskinan tu membuatkan mereka sombong..peluang utk pendidikan, minyak, kereta dsbnya free dan murah mereka tolak..sbb apa ?? sbb melayu bodoh perasan kaya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro, klu dpt semua tu tapi sebenarnya DAP yg perintah secara tak langsung buat apa..tu serupa "menang sorak, kampung tergadai...sekurangnya melayu Islam paling dominan dlm BN..boleh ke dia jamin akan tegakkan syiar Islam di Malaysia dan jamin nasib Melayu Islam sedangkan diaorg berpegang teguh dgn prinsip "malaysian malaysia"..tengok apa dah jadi dgn nasib melayu penang..sedarlah wahai saudara seislamku..

      Padam
    2. Besar sgt ka tol free tu? Konsesi tu 2038 baru abis.. last2 ckp xleh sbb umno/bn halang.. kes syabas pun xleh settle.. bn pun bleh bg minyak turun kalau krajaan mampu.. masalahnya xmampu nk tggung.. 500 sebulan utk surirumah.. rakyat malaysia yg surirumah brapa juta beb? Nk blajar free? Belajar bg pandai tukar penjanjian jd biasiswa.. kata kerajaan kejam konon.. pandai sgt la harap umno kalah.. geng cina yg sokong Dap nk hak samarata n xmau negara islam.. kurang2 dlm perlembagaan umno ada tulis nak jaga islam..

      Padam
  5. datuk Seri Najib.
    Orang melayu dan bumiputa sabah/sarawak banyak menyokong BN(UMNO.).berilah tumpuan lebih kepada orang melayu untuk membangunkan
    ekonomi melayu..cina sudah kaya..jangn terlalu melayan kaum Cina..LAYANLAH KAUM MELAYU/BUMIPUTRA
    yang menyokong datuk.

    BalasPadam
  6. TAHNIAH DAN TERIMA KASIH UNTUK MELAYU BUMIPUTERA PEYOKONG2 BN.

    SO MULAI SKRG, NAJIB DAN MUHYIDDIN, MAKE SURE TAKDE MENTERI DARI MCA. MCA DAH CAKAP AWAL2 BUKAN? LET THE MALAY PEGANG MENTERI. AND GIVE CREDIT TO OUR INDIAN FRIENDS YANG DAH SWING BALIK KEPADA BN.

    DAN YANG PALING PENTING, NAJIB DAN MUHYIDDIN, JANGAN LEMBIK DEPAN CHINESE. INGAT, KAMI ORANG2 MELAYU BUMIPUTERA TETAP KUAT DI BELAKANG ANDA. SO TUMPUKAN PERHATIAN KEPADA MELAYU BUMIPUTERA. IN SYA ALLAH, SOKONGAN BERTAMBAH PADA PRU14. KUASA POLITIK MELAYU MEMANG KUAT DI BELAKANG UMNO.

    KEPADA PAS..MASIH MAHU DIPERBODOHKAN? DENGAN BERAPA KERAT KERUSI ITU BOLEH BUAT HUDUD KE? NAK GADAI KALIMAH ALLAH LAGI?

    KEPADA DAP, TERUSKAN DENGAN RACIST DAN CHAUVINIST KAMU. DULU POTONG 5 EKOR BABI KAN? SEKARANG AKU MAHU TENGOK KAMU POTONG 4 EKOR BABI. 4 MAKSUDNYA APA? 'SI' (MATI)!!!! LEPAS INI KAMU 'SI' LAAAA...HEHEHEHE

    KEPADA PKR, TAK BANYAK KOMEN. JUST GO TO HELL!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak baik lah orang Islam cakap macam ni.. Tak suka jgn menghina.. Mereka tu Islam kita pun Islam..islam kena bersatu.

      Padam
    2. lu cina babi jangan mengaku melayu.....

      Padam
    3. Bahasa melambangkan diri tu.. Jaga sikit bahasa!

      Padam
    4. Yg mencarut2 ni mesti bukan org islam....agama dia org agama melayu kot.

      Padam
  7. BN kena bangun kan Sabah Sarawak dan India. Tak perlu la melihat kepada Tsunami Cina lagi. Diaorang boleh hidup sendiri. Cuba lihat dalm semua blog mereka. Diaorang ckp diaorang ada bisnes man yang boleh bagi makan rakyat Cina tanpa bantuan BN.

    BalasPadam
  8. Sebetulnya kempen 'Ubah' dari DAP berjaya. Mereka tidak gelojoh. Jadi berhati-hatilah menghadapi sebarang PRK serta PRU14 nanti. BN masih sempat perbetulkan kesilapan

    BalasPadam
  9. Dari dulu lagi kami penyokong Umno dan bn dah bagitau tentang cina di malaysia tak kira penyokong atau pembangkang bahawa mereka ni ada cita2 nak takluk negara...penyokong cina terpaksa bersatu dgn pembangkang kerana dgn cara itu sahaja mereka berjaya...tengok mca langsung tk bergerak terutama dlm tempoh berkempen sblm mengundi yang terkinja-kinja adalah orang melayu yang bekerja keras meraih undi dalam berkempen tetapi hasilnya ada yg berjaya..melayu yang penat tetapi cina dan india dapat senangnya.fizikal mcm sokong bn tapi kat kertas undi pangkah pakatan...sial punya cina langsung tak mengenang budi yg diberi oleh org melayu..pada datuk najib teruskan usaha kami tetap menyokong umno dan bn dan pru14 kita rampas kembali hak2 kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku salah seorang perayu undi itu. Makin penat dan kecewa bila calon bn kalah. Kasian pulak pada beliau. Apa pun Dato, look at the bright site, ada hikmah disebalik kekalahan ini, kita merancang Allah yg menentukan. Perbaiki lagi diri, dekatkan lagi diri dgn masyarakat, kenalpasti punca dan cari jalan utk atasi kelemahan2 kerana kekalahan ini bukan selamanya. InsyaAllah.

      Padam
  10. Nampak nya amat jelas api perkauman ditiup oleh DAP berkesan ,ini dizahirkan lagi oleh perpecahan kaum Melayu.Bangsa Melayu masih lagi belum sedar ,contoh dinegara jiran telah ada, melayu akan menumpang di tanah sendiri semakin hampir direalisasikan.Pertembungan dan perbalahan dimasa hadapan tidak mungkin dapat dielakan dimasa hadapan. percayalah ia akan berlaku sekiranya bangsaku masih dibuai mimpi.Aku amat menyayangi bangsaku ,negaraku TANAH MELAYU

    BalasPadam
  11. Sebab undi banyak aba sarawak...bn perlu banyak beri perhatian kepada mereka...tak payh dok pandan g peang n selangor...kelantan takpa depa tak kksah hidup susah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umno ke pas ke yg penting MELAYU ISLAM aku sokong. kelantan tmpat bangsa kita juga.bantu juga mereka. ISLAM itu bersaudara

      Padam
  12. Sudah terbukti semua. Di Penang dan di bandar bandar lain, mereka menang dgn majority yang paling besar pernah dilihat di dalam PRU.

    Sekiranya ini masih lagi tidak dapat "dilihat" oleh kita, maka dalam 1-2 PRU lagi, pasti BN akan tewas dah DAP akan berjaya.

    Kita perlu bersatu secepat mungkin dan sedar akan kesilapan kita yang menjadi tunggang langgang sekarang akibat politik bangsa ini.

    Setiap kali mereka berjaya melagakan kita, mereka berjaya didalam misi mereka.

    UMNO dan PAS perlu disatukan dan ianya tidak mustahil kerana kita ada satu persamaan yang teragung, iaitu, AGAMA ISLAM.

    BalasPadam
  13. Kali ni NAJIB kena TEGAS jangan ambil calon dari MCA dalam kabinet pasai depa dah janji tak mau apa2 jawatan kalau kalah teruk! Kalau NAJIB ambil juga nampak sangat cina lagi naik kepala pasai kiri kanan depa dapat, ada paham?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Payah juga DSN nak buat gitu dia kan PM, Malaysia terkenal kerana masyarakat majmuk yg hidup aman damai. Kalau PM hanya utamakan satu2 kaum pasti akan berlaku ketidakpuasan..tak pasal2 keamanan Malaysia tergugat dah tergugat ekonomi, politik camna pelabur nak dtg invest. Kita je yg buat. Utamakan perniagaan org kita melayu. Kita kuat kan ekonomi kita. Pd yg buat pinjaman atau yg dpt geran meniaga pastikan lah meniaga dgn betul. Jgn tipu2 dah, jgn dengki2 dah. Klu yg dah berjaya tu tolong lah rakan peniaga melayu yg lain, jgn nak untung sorang2. Buat kata anon 1010 dibawah ni. Kuasa membeli ditangan kita..what say u guys..??

      Padam
  14. boikot kedai cina......diorang cuma pakar kumpul duit, tapi kita tuan duit......boikot barangan kedai cina.....bagi diorang rasa penangan tuan tanah melayu dalam 5 tahun akan datang.....malaysia xperlukan cina untuk membentuk kerajaan.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tuan.kita kuasa pembeli terbesar.

      Padam
  15. I was shocked to see PM Najib was so alone when giving the media conference, i know its a tough road ahead for him and the party but where is the Malays spirit of BrotherHood no system is perfect what happen to MCA/MIC and Gerakan Chiefs , i only saw PP party president showing his solidarity to BN or more to what i can see UMNO.


    PM you have to find a road map to the heart of the Bumi's and do your best to win back all the support your are already 59yrs old and you need to groom your successor from now on.

    I wish you the best and may Allah give you wisdom and hikmah for all the years to come.

    BalasPadam
  16. Kalau Melayu tak celik mata lagi... aku taktau nak kata apa la... DAP menang dengan dengan majoriti besar... aku percaya ada Melayu yang undi DAP.... INI KALI LAH... Melayu kena sedar

    BalasPadam
  17. Orang Cina namapaknya memainkan jarum mereka dengan licik sekali. Masa CNY dulu, pertama kali Penang Chinese Chambers jemput seorang PM ke majlis CNY mereka dan kita semua sangka itu satu petanda mereka nak bagi Najib peluang. Rupa-rupanya mereka hanya nak permainkan kita. Masa majlis CNY kat Penang waktu Psy mai ari tu, pengerusi Dong Zhong jabat tangan Najib, rupa-rupanya nak mintak supaya sijil sekolah cina tu diiktiraf JPA so that klu SPM KO pun still ada peluang nak keje dgn gomen. DAN NAJIB BAGI! Bukan setakat tu, free aje mereka dapat naik taraf kolej Han Chiang.

    Cukuplah Datuk! Cukuplah bagi muka pada orang Cina ni!

    No matter what you do, mereka tetap anggap menyokong BN umpama berlutuk kepada Melayu. Mereka sudah tidak mampu utk menghayati semangat "bersama membangunkan negara" seperti MCA. All thanks to DAP.

    DAP dah berjaya menanam semangat anti melayu.

    Sekarang... kami orang Melayu di Penang akan beransur-ansur hilang dari bumi pulau ini.

    Terima kasih PAS kerana membantu DAP mengikis hak kami dari tanah tumpah darah kami ini.

    BalasPadam
  18. Salam YAB..pandangan saya mulai hari ini teruskan usaha YAB membina Negara kita Negara Malaysia yg agamanya rasminya ISLAM... utamakan anak bangsa dan jangan berlebihan dengan kaum2 keturunan mendatang.. ujudkan seramai mungkin koporat melayu agar dapat membantu kaum melayu.. kerana dng cara ini akan memberi kesenangan kaum Malaysia (Bumiputra).. ramai kalangan melayu bumi yang berkemampuan membangunkan kerja koporat dan kini tiada bantuan yang JITU dari kerajaan.. Percayalah YAB sekiranya rancangan ini Berjaya ramai kaum BUMI tidak dilayan di sector swasta kerana mereka menganggap kaum bumi hanya kuli semata2 ini telah pun berlaku belasan tahun lalu di sector koporat.. dan saya berharap YAB.. dapat mengkaji serta menggerakan GAGASAN bumi Malaysia .. tahniah atas kuasa yang ada sedikit ini.

    BalasPadam
  19. DATUK SERI MOHON NASIHATKAN KEPADA SEMUA JENTERA DAN PENYOKONG DS AGAR TIDAK MENGELUARKAN KATA2 YG BOLEH MENIMBULKAN PERASAAN TIDAK PUAS HATI MASYARAKAT LAIN PADA MELAYU...MANA SLOGAN YG DS SELALU LAUNGKAN 1MALAYSIA???? SEKARANG INI TERNYATA RAMAI PENYOKONG DS SERI YANG MENGELUARKAN KATA2 LEBIH KEPADA PERKAUMAN...JGN DISEBABKAN KATA2 TERSEBUT AKAN MENYEBABKAN BANGSA LAIN BANGKIT DAN MENIMBULKAN KEKECOHAN SEPERTI YG JADI SUATU KETIKA DULU...RATA2 POST YANG PENYOKONG DS PAPARKAN SEMUANYA BERSIFAT PERKAUMAN.

    BalasPadam
  20. Anon 8.41 pg, aku pelik apa yg semua free yg kau dok cerita tu. Apa kau percaya dgn manifesto bukan janji PR? Dia ckp jer nak free kan semua tu..kau ingat dia betul-betul nak kasi free ke?

    BalasPadam
  21. Najib..Kalau kau masih mengharapkan undi cina untuk PRU akan datang..kau simpan saja lah hasrat tu, mereka memang dah bersatu padu dibawah satu bangsa. Jangan lah buang masa dan tenaga melayan permintaan mereka yang bukan-bukan, mereka tak mungkin kembali lagi. Kau tumpukan lah pada org melayu, india dan rakyat S&S yang yang banyak membantu kemenangan BN. Tingkatkan lah ekonomi dan perbanyakkanlah peluang-peluang ekonomi pada golongan ini. Hidup Malaysia!!

    BalasPadam
  22. Kita sudah tahu orang cina hanya mahu pegang tampok pemerintahan Malaysia.Mereka berpura-pura depan kita tetapi hatinya lain.Politik perkauman yang disukai olih majoriti kaum cina.Mereka akan berusaha sampai dapat perintah Malaysia ni seperti apa yang terjadi kepada Singapura.Sejarah telah terbukti.PM jangan lagi beri muka kepada kaum cina bantulah Melayu, Bumiputra Sabah /Serawak dan kaum India yang tahu kenang budi.Mereka gunakan PAS dan PKR untuk meraih kemenangan mereka kalau bersendirian cita-citanya tak akan tercapai.Lu orang fikirlah sendiri dan sedarlah tentang hakikat ini.

    BalasPadam
  23. wei najib tolong lah bangun dari mimpi.....tak payah la nak bantu cina dah.....bantu la orang melayu dengan sabah sarawak yang setia dengan anda.....cina tak sokong anda dah walaupun anda bagi berbilion sorang pada cina.....depa nak kuasa politik je skarang ni.........tolong la najib

    BalasPadam
  24. Kalau tak menipu, bukan cina nama nya.

    BalasPadam
  25. Muka Surat 1

    Kepada umat melayu terutama umno,

    Keputusan lebih baik DAP jgn dipandang dr sudut racial. kenapa nk marah org cina. DAP bkn parti perkauman. cina sokong DAP kerana mereka mahukan perubahan. cina tidak hidup dgn nostalgia, mereka bangsa yg sukakan pembaharuan.

    Kenapa kalau merintih melayu berpecah asik salahkan PKR dan PAS? yg pecahkan melayu ialah mahadey hingga tertubuh PKR dan S46. melayu umno memfitnah anwar berdekad lamanya. DAP tidak pernah membesar2kan isu lucah chua soi lek mcm umno buat kt anwar. so siapa punca perpecahan melayu? siapa yg lagi menzalimi bangsa sendiri? siapa yg sabotaj royalti minyak bagi negeri yg majoriti melayu? siapa yg pecahkan kawasan parlimen cina kerana menyangka cina akan sentiasa sokong bn?

    Bukan semata2 semangat cina tp semangat hendakkan perubahan itu yg mengalih undi cina kpd DAP. org melayu umno masih dimomokkan supaya anggap DAP komunis dan 13 Mei. ditakut2kan. adakah elemen 13 mei ini akan diguna hingga 100 tahun lagi?

    Amat pelik apabila melayu perintah negara tapi melayu ditakut2kan dgn cina. ADAKAH MELAYU BOLEH MAJU DAN TINGGI HANYA DGN MODAL TAKUTKAN 13 MEI? TIDAK ADA BANGSA YG BOLEH HEBAT DGN BERMODALKAN ELEMEN TAKUT. SESUATU BANGSA ITU HEBAT DGN ELEMEN BERANI, BERANI KE DEPAN, BERANI BERUBAH DAN BERANI MENGHADAPI RISIKO YG SIHAT, BUKAN TAKUT PADA SEJARAH.

    Amat dayus dikatakan melayu hebat ada parang terbang selempang merah, ada Raja2 Melayu, ada polis tentera diraja, ada silat mcm2 tapi melayulah yang ditakut2kan dgn 13 Mei. maka dibuat kem btn utk tujuan ini. SEPATUTNYA CINA LAH YG TAKUTKAN 13 MEI BERULANG, KENAPA MELAYU YG PERLU TAKUT?

    Umno sering guna sentimen jgn jadi melayu singapura. kenapa dgn melayu singapura? adakah mereka dizalimi? kalau ditanya melayu spura adakah mereka suka malaysia atau spura? tanya sendiri. adakah melayu spura dizalimi mcm islam mynmar yg dbunuh setiap hari?

    Kenapa tambak johor trafik jam tiap hari? adakah melayu johor ke spura utk kena sembelih dgn cina spura? adakah johor takde pekerjaan mcm tuduhan umno kpd PAS kelantan?

    Kita takutkan cina sebb mereka dikatakan bersatu dan maju. apa umno buat 50 tahun utk menaikkan org melayu? anak cina siang mlm belajar, anak melayu siang malam berhibur dan membetulkan 'pitching' suara. org cina mengejar menjadi pelajar terbaik, melayu mengejar nk jadi raja lawak, bintang kecil. konon takut PR perintah nnti industri hiburan berkubur. apakah industri hiburan melayu telah hebat sepanjang 50 thn umno perintah? artis wanita terpaksa memburu org kaya jg utk maintain glamor. artis lelaki terpaksa jual produk kesihatan utk hidup.

    Sampai bila nak takut dgn cina dan memusuhi DAP? bila lagi melayu nk berhenti hidup nostalgia dan sentimen? perkasa pekida hanya emosi pertahan hak melayu. cina tknk berperang tp mereka menguasai semua bidang. melayu perkasa pekida ada ahli2 perniagaan yg hebat ke utk pecah monopoli cina? tidak! mulut mereka pertahan melayu, malam mereka menjadi balaci kpd tokeh2 perniagaan cina.

    Bidang spare part kereta pun pekida perkasa tak boleh pecah monopoli cina, mereka hanya jadi penarik kereta bagi syarikat2 cina.

    Sambung Muka Surat 2...

    BalasPadam
  26. Muka Surat 2...

    Takkan hebat dan tinggi martabat melayu dgn merintih dan takutkan cina. budaya ilmu dan kesedaran utk pertingkat ilmu dan keberanian ke tengah gelanggang kehidupan secara sihat perlu ditingkatkan.

    Sygnya umno hanya guna sentimen perkauman utk meraih undi. melayu perlu ditakut2kan dgn cina. jika melayu dah sama tinggi dgn cina dan berfikiran mcm cina maka umno pun akan ditolak sepertimana cina tolak MCA. itu yg umno takut.

    Allah itu adil, sesiapa yg bekerja dan berjuang dia akan menang dan berjaya. Allah tidak memusuhi cina atau melayu tp utk tinggi dgn menggunakan cara yg salah dan tidak mahu memperbaiki diri dan bangsa adalah sia2. Allah Maha Adil walaupun terhadap org bukan Islam. Org dizalimi walaupun kafir akan didengar rintihannya oleh Allah. Org Islam yg suka fitnah dan menipu, maka Allah akan berlepas ‘tangan’ dpd mereka. Apa bukti? Lim Guan Eng bela anak melayu yg dirogol pemimpin melayu yg didiamkan oleh jantan2 dayus parti melayu, LGE yg dipenjara. Konspirasi pemimpin melayu yg cetus 13 Mei tapi salahkan Lim Kit Siang dan dijadikan kambing hitam konon pencetus 13 Mei.

    Apakah hanya kerana mereka cina dan kita melayu maka Allah akan 'bias' kpd kita? Mungkin dgn sbab fitnah2 itu maka LGE menjadi Ketua Menteri PPinang dan bapanya diberi kemenangan besar di Johor. Apakah fitnah dan pembohongan itu halal hanya kerana umno kata nk bela melayu dan Islam? Itukah sifat Allah yang difahami melayu umno?

    Dalam 5 tahun ini percayalah melayu akan terus dimomok takutkan DAP yg semakin kuat. Isu perkauman akan terus dimainkan terhadap DAP, hanya kerana DAP majoriti cina. Maka tergurislah hati MCA kerana rupanya melayu umno amat bencikan cina. Maka kalau kita ditempat MCA apakah kita akan memihak umno lagi? Adakah DAP itu mensyaratkan ahli mereka mesti org cina? Kenapa org melayu tidak berani menjadi ahli DAP beramai2? Kenapa menjauhi benda yg kita takut mcm lari dari hantu?

    Pekida perkasa masuklah ramai2 dalam DAP tp jgn bikin onar yg memalukan org melayu Islam. Jgn buat kerja fasik fitnah dalam DAP. Dekati mereka dan fahami aspirasi mereka. Jika mereka racial dekati mereka dan benteras fahaman itu. Jika mereka benar, sokong mereka. DAP juga parti berdaftar dan mereka rakyat Malaysia yg membayar cukai.

    Wahai melayu terutama umno,

    Sampai bila budaya menakut2 melayu dgn 13 Mei ini akan berlangsung? Teruskan lah menakut2kan melayu dgn 13 Mei walaupun 100 tahun lagi. Org yg sentiasa ditakut2kan akan menjadi lali dan akan keluar dr kepompong takut itu seperti org bangun tidor. 13 Mei kedua yg ditakut2kan tidak juga berlaku, cina semakin ke depan dan melayu masih kekal ditakuk lama dgn nostalgia 13 Mei.

    Wahai umat melayu terutama umno,

    Bangunlah dpd helah takut yg retorik itu. Bangun bersama akidah iman dan Islam yg mantap. Jgn takutkan perubahan. Setelah berdekad2 umno memerintah sepatutnya melayu sangat hebat dan dihormati dan ditakuti org cina kerana sudah boleh menyaingi mereka dr segi pemikiran dan keberanian utk berubah.

    Akhir kata,

    Selagi melayu ditakut2kan dgn 13 Mei dan DAP, selagi itulah melayu akan menjadi bangsat dayus dan tidak bermaruah. Umpama budak2 yg ditakut2kan dgn hantu di malam jumaat. Maka membesarlah budak itu dgn bangsatnya.
    Jangan nanti cina DAP yg ditakutkan tp negara tergadai kepada org asing Filipina, Sulu, Kiram, Indon, Bangladesh, Mynmar, Siam dll… bukan hasil tangan DAP tapi pengkhianat negara dpd bangsa sendiri!
    Wallahuallam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berfikir secara terbuka tak adil utk lihat umno shj yang salah dn DAP semua betul.. Mereka juga manusia. Rakyat sekarang buka tidak bijak utk menilai.. Bila rakyat dh memilih maka Pas atau Umno itulah kata mereka.. Setiap pemimpin islam perlu bijak menarik undi dari masyarakat islam bkn mencanang fitnah. Semua ni merosakkan perpaduan Islam.

      Padam
  27. adakah ulasan ngko ini membantu?langsung tidak membantu malah mereka akan semakin membenci.adakah ngko fikir semua isu itu diterbitkan UMNO?mereka mempunyai cybertrooper mereka yg mencipta isu yg akan menyalahkan UMNO.setiap apa isu yg diketengahkan akan menyalahkan UMNO.
    sepatutnya dalam hal ini MCA sepatutnya yg salah sebab tak guna kelebihan diorang untuk memadam fahaman racist ni.UMNO mempertahankan melayu untuk bahagian pentadbiran sahaja sedangkan yg lain2 open pd setiap kaum.ngko fikir akan ada bangsa lain ke yg akan memerintah CHINA,SINGAPURA,TAIWAN @ HONGKONG?apa yg dipegang melayu hanya tampuk pemerintahan bukan drpd semua sudut.bukan sepeti negara yg aku terangkan sepeerti diatas.
    inilah kegagalan MCA menyemaikan sifat perpaduan.bila jadi macam ni orang melayu akan menggunakan kuasa membeli mereka.mereka akan membeli drpd kedai cina jika benda tu tak terdapat dikedai melayu.selepas ini ngko akan lihat banyak kedai melayu yg akan menggugat ekonomi cina.apa yg dimomokkan dengan 13 MEI ialah kami tak mahu perpecahan kaum.tetapi ternyata ia tetap terjadi juga.tak salah memomokkan sesuatu yg akan menyebabkan perpaduan.
    apa yg lebih penting ialah perpaduan.tanpa perpaduan ngko sendiri lihatlah apa yg mereka minta drpd AMERIKA?

    aku tak sanggup mempunyai kerajaan boneka.

    BalasPadam
  28. DAP dan PKR tewas dan meminta bantuan AMERIKA.
    dah terang lagi bersuluh bahawa jika mereka menang maka kerajaan MALAYSIA akan menjadi kerajaan boneka.

    aku tak sanggup berada dibawah kerajaan boneka.

    BalasPadam
  29. kalau benarlah umno musuh dan menentang US maka apakah bodoh US biarkan sekian lama bn begitu lama memerintah?

    apakah susah sgt nk menjajah malaysia kerana US takutkan umno?

    US tk perlu serang kerana hampir semua negara di dunia tunduk kepada sistem mereka.

    malaysia terlalu halus utk bermusuh dgn US. dan kalau US memang hendak jajah malaysia, tidak perlu ada DAP atau PKR, mereka super power dunia.

    iraq itu terdiri dpd satu bangsa satu agama majoritinya sunni. hidung semua hampir sama. tapi tidak menjamin selamat dr US.

    selagi ada kedutaan US, APCO dan perdagangan dua hala dgn US, itu sudah menjadikan kita mengikut mereka. kita pun tidak harap samada bn atau pakatan tunjuk samseng dgn US kerana kita ciput.

    jgnlah nk beretorik konon bn ni sangat hebat kerana tidak tunduk kpd US. selagi negara demokrasi parlimen samada bn atau pakatan, kita sudah pun melegakan hati US.

    tp jika kita berhasrat hendak tegakkan Sistem Khalifah sepenuhnya maka ketika itulah kita betul2 dibenci US dan bersedia utk dituduh Al Qaeda dan mungkin diserang.

    TIDAK ADA NEGARA YG BETUL2 LAWAN US DI DUNIA INI TERMASUK MALAYSIA. MAKA TIDAK PERLU BERLEBIH2 MENGANGGAP UMNO HERO UMAT ISLAM KERANA TIDAK TUNDUK KPD AMERIKA

    dan memang tidak disuruh mengundang bala dgn tunjuk samseng sedang kita masih lemah.

    BalasPadam
  30. Tq diatas saranan.

    Ayat 51 surah mengatakan Allah akan mencampakkan ketakutan ke dlm hati org2 kafir...

    Itulah artikel panjang sy mengatakan mengapa kita yg kena takut dgn 13 Mei sedangkan sepatutnya merekalah yg takut.

    Kenapa perasaan takut itu dicampak dlm hati kita yg islam ini dan bukan hati mereka yg bukan islam itu? Dimana silap melayu islam yg takut itu sedangkan kita berkuasa.

    Tidak takut dan berkawan dgn DAP bukan bermakna menjadi alat mereka. tidak takut tp tidak lalai lebih baik dpd takut tapi lalai.

    apakah formula 'melayu' utk bersatu dan kuat? akhirnya anda terpaksa buka Al Quran tp kenalah cari tafsir yg betul, jgn guna akal.

    Sekali lagi cuba fikirkan.. kenapa melayu yg berkuasa yg takut dgn 13 Mei sedangkan org cina yg tidak berkuasa tidak pun takut atau trauma dgn 13 Mei ini?

    Jgn ada yg anggap hamba melayu belot. Hamba sygkan bangsa tapi bukan elemen 13 Mei utk menyatukan bangsa melayu.

    Hentikan fitnah terhadap pemimpin PR, mesti amanah menjaga harta melayu dan negara. Jadikan agama tali perpaduan.

    Jangan cetus api perkauman sebb menang jadi arang kalah jadi abu. Dua2 pihak sakit.

    BalasPadam
  31. saya berpendapat PM perlu menyiasat kenapa kita kehilangan kerusi parlimen dan dun dalam pru 13. apa yang saya yakin, masalah ini semua timbul kerana pimpinan bahagian tidak relevan. apa yang kerajaan bantu, rakyat tidak tahu kerana brainwash oleh pembangkang. saya harap selepas ini PM perlu memantau semua negeri sampai ke akar umbi dan tolong jangan simpan ginting dalam selimut iaiatu pemimpin bertopeng , pakai baju BN tapi kempen untuk pembangkang . ini saya tujukan ke parlimen bagan datoh khususnya, dun hutan melintang dimana pimpinan MIC adalah teruk dimana rata-rata mic ditolak oleh kaum india kerana pengerusi MIC cawangan yang tidak pernah buat kerja, asyik cakap kosong. kalau masih dalam keadaan ini, pru 14, negeri perak akan ada dalam tangan PR. Dato zahid hamidi, sila berikan tumpuan anda ke DUN hutan melintang, terutamanya siasat kawasan india dimana berlaku kempen undi pembangkang oleh mic sendiri.

    BalasPadam
  32. DS najib perlu tegas....
    tak payah terhegeh2 nak bangunkan kelantan....depa suka susah...
    kali ini 5 tahun kena berubah....
    sekat bantuan tak masuk akal untuk penang, kelantan, wilayah persekutuan, sleangor dan kawasan2 dalam perak dan sebgainya yang kuat DAP rasis...
    bodoh najib kalu tak sedar kaum bumiputra yang masih menokong UMNO ini
    yang perlu dibantu...
    lepas ni, cuba main politik kamikaze....
    untuk pengundi umno....

    IKHLAS dari pencacai UMNO....
    untuk kawasan umno...bangunkan betul2... hantar peruntukkan berjuta2 di sini...
    contoh macam kami di gerik...
    setiap tahun BN akan pegang walaupun letak 'kayu' kami sokong...
    tapi pembangunan kami di sini di pandang sebelah mata...
    tiada pembangunan...
    tiada kilang....
    tiada tesco....
    tiada KRIM...
    tiada Klinik Rakyat satu malsyia..
    tiada hospital pakar...
    masjid tak cukup...
    jemaaah ramai....
    jalan tak lebar...
    tempat rekreasi tiada...(hanya ada lapangna terbang)...
    tiada itu tiada ini...DLL...
    kubu kuat BN macam ini????... rasanya daerah2 di kelantan yang BN tumbang lebih maju dari Gerik....
    INGAT...
    PRU13 ----> lain KALILAH ...
    tapi kalau mohd najib masih nak bodek kawasan cina...
    mungkin PRU14.... undi protes.... INI KALILAH/ UBAH....

    BalasPadam
  33. Susah ape. Keluar barisan. Masuk bulatan.

    BalasPadam
  34. Semakin bnyk media massa fb, twiter, blog semakin bnyk pula fitnah. Teknologi x salah tp ada pula yg mengambil kesempatan dr semua ni utk menfitnah sesama sendiri. Mgkn kerajaan perlu menyekat laman2 tertentu atau pantau kegiatan x bermoral ni. Jepun tidak pernah membenarkan Fb di negara mereka. Namun tiada mslh utk negara mereka membangun.

    BalasPadam
  35. sedar la wahai org melayu semua......memang dh terbukti kaum cina mempunyai agenda nya sendiri.memang mereka mengamalkan sikap perkauman yg tinggi. aku x setuju dgn mamat yg ulas panjang lebar sampai 2 muka surat kat atas tu.aku x paham mcm mana ko bleh komen benda mcm tu. buka lah mata dan pikiran ko betul2.tgok apa yg jadi d gelang patah.apa yg jadi d pulau pinang

    BalasPadam
  36. Cina ultra ni kena ajar. Najib kena buat ni:
    1. Tutup sekolah vernakular. Semua mesti masuk sekolah national. Dong Jiong gi mampus.
    2. Sains & math mesti dlm bahasa melayu. No option!. Advantage bagi Melayu. Yg tak boleh cakap atau tulis melayu can get out!.
    3. Masuk semua U dlm negara mesti dpt kepujian bahasa melayu. Depa mesti mencecet keluar negara cari U. Pas tu sure ramai tak nak balik.
    4. Start balik tulisan jawi. Bagi ia popular.
    5. Tambah lagi masjid2 dlm kawasan ramai cina. Pasang azan kuat2.
    6. Tambah rumah murah kuota 80% melayu, 10% india dlm bandar2.
    7. Bagi geran utk perusahaan melayu lebih2 lagi dlm perniagaan teknologi tinggi dan tolong mereka bersaing.
    8. Boikot perniagaan org cina. Tambah lagi KR1M!.
    9. Anwar mesti dihumban ke penjara semula. Ni melayu tak berguna. Tina chua dan sivarasa pun.
    10. Semua agency kerajaan kena guna bahasa melayu utk berurusan. No option!.
    Kita bagi cina ni tension sampai gila2 nak pindah ke Aus ke, UK ke, US ke.

    BalasPadam
  37. kau cakap senang macam berak taik cirik....kalu pemimpin2 bulat tu lebih mantap dari barisan x pa la..aku pun nak juga cuba tukar,tp yang duk ada tu lebih teruk dan x berkakilebar sbg pemimpin negara langsung.

    BalasPadam
  38. aku setuju klu kerajaan nak wat camtu dan aku bersedia untuk apa saja kemungkinan serta berdiri teguh dibelakang kerajaan.

    BalasPadam
  39. @Tanpa Nama Hentikan politik kaum dan kebencian....analisa menunjukkan bahawa orang melayu telah menerima juga menyokong ahli politik bukan melayu dan juga parti bukan BN....mengapa???

    Orang Melayu pernah berpecah antara Anwar & Mahathir, orang Cina Yang back up!

    2008 - Lebih Undi India mula berpihak ke Pakatan , sama dengan undi orang Melayu & Cina!

    2012 - Mungkin undi Cina Lebih sikit tetapi dikuti dengan undi orang melayu berpihak ke pakatan dan peratus kecil undi melayu, india dan peratus undi cina telah kembali ke BN kerana Najib. Jadi ini hanya satu proses, BN perlu fikir secara strategik untuk mendapatkan balik mandat dari rakyat, Ini sebenarnya tsunami rakyat bukan hanya kaum cina semata mata.....jikalau , peratus undi orang Melayu telah beralih ke pakatan pada PRU 14 pulak ....apakah itu pula tsunami melayu??? Fikirkan..........?

    BalasPadam
  40. @Tanpa Nama


    racist betul la awak ini....!!!! Siapa cakap only chinese votes for PR???Even we indians voted for them la!!! We dont believe BN anymore...PR dont care conquering the government...PR hold the 2 richest state in malaysia, that is good enough for us!!! Stop being racist!!!

    BalasPadam
  41. @parang terbang

    mind your words ok, dont be racist.

    BalasPadam
  42. @Tanpa Nama

    penghasut betul la awak ini!

    BalasPadam
  43. DI SMK SAUJANA INDAH NIBONG TEBAL BANYAK CIKGU MELAYU PEMBANGKANG KHAWARIJ..PUAK CINA WAKTU BERBARIS MENGUNDI BERKATA....KAMI RAKYAT PULAU PINANG BUKAN RAKYAT MALAYSIA.

    BalasPadam
  44. SIAPA YANG RACIST SEBENARNYA....? APAKAH BENAR CINA NAK MEMERINTAH? DAN MENGHALAU ORANG MELAYU.....? JANGAN NAIKKAN ISU PERKAUMAN......(Part 1)

    Suatu masa saya pergi ke sebuah kedai hardware..untuk membeli peralatan mengecat dinding sekolah.....lantaran pelajar-pelajar PMR pada masa itu telahpun selesai menduduki peperiksaan.....jadi pihak sekolah mengarahkan saya untuk membuat gotong royong mengecat dan membuat mural bagi beberapa dinding sekolah yang sudah berlumut....

    Bila sampai di kedai tersebut saya pun....meminta agar disediakan barangan-barangan yang diperlukan dan tokeh cina kedai itupun dengan segera melaksanakan apa yang saya suruh.

    Sedang saya melihat-lihat apakah lagi barangan yang diperlukan...dia melihat saya sambil tersenyum.....dan berkata:

    " Incik....pakai itu topi putih...sokong tok guru ka?"

    Saya tertawa kecil sambil menyatakan....

    "mesti la itu saya punya idola..."

    Kemudian dengan lebih mesra lagi dia berkata:

    "Itu tok guru nik aziz...banyak suci.....(baik dan amanah) maaaa"

    Saya tersengih dan bertanya kepadanya....

    "Apa pasal awak cakap itu macam"?

    "Saya punya kawan banyak meniaga sana negeri Kelantan....diorang cakap di Kelantan..banyak sinang mau meniaga...tarak rasuah..tarak kena bayar lebih...tarak kasi luit (duit) sama mana-mana olang besar...."

    Saya merapatinya....dengan penuh minat saya bertanya lagi......

    "Apa pasal awak cakap itu macam......sini Perak pun ok meniaga apa...."

    Tokeh itu tersenyum kelat.....sambil berkata:

    "Haiyyaaaa.....sini semua kena bayar maaaa....kalau mau meniaga kontraktor....kena banyak luit maaaaa....sana musti mau bayar...sini musti mau bayar..ini olang mau luit....sana olang mau luit......"

    Saya termenung sebentar.....sambil memikirkan kata-kata tokeh kedai hardware itu.apakah dia merasa susah dengan rasuah yang diminta oleh orang Melayu kita..sehingga merungut sebegini....?

    "Incik apa pikir?" katanya ......membuatkan saya tersedar dari lamunan.....

    "Oh tarak apa-apa...cuma pikir.....kalaulah semua orang takut sama tuhan....tentu perkara macam ni tak berlaku"

    Tokeh cina itu ketawa...sehingga nampak semakin sepet matanya.....namun terserlah lesung pipitnya tanda gembira dengan kata-kata saya tadi.......

    "Incik..orang cina aaaaa..bukan mau kuasa dari olang melayu....kita sini mau cari makan......Cina kaya bukan sebab ambil dari olang Melayu kita beli....kita kerja....kita usaha....." ujarnya dengan nada macam nak menangis......

    "Incik...kita beli tanah pun sebab pemimpin Melayu juga jual....kita ada projek pun sebab pemimpin Melayu dan kontraktor melayu sub sama kita......kita kasi luit rasuah pun...sebab mau senang dapat tender...." sambungnya lagi.......

    Saya hanya terdiam dan termenung...mendengar rungutannya itu........

    "Incik tau ka....bila mau mintak projek...bukan besar pun....tapi kena bayar luit macam-macam maaaa.....itu olang Melayu mau karaoke kita bayar...itu olang Melayu mau angpau kita bayar....itu olang Melayu mau amoi aaaa kita kasi....."

    "Astaghfirullahilazim.....!!!" hati saya berkata..dan menyesal dan malu dengan bangsaku sendiri.....

    (sambungan ke Part2)
    - Ahmad Munawir Salehuddin Salehuddin

    BalasPadam
  45. SIAPA YANG RACIST SEBENARNYA....? APAKAH BENAR CINA NAK MEMERINTAH? DAN MENGHALAU ORANG MELAYU.....? JANGAN NAIKKAN ISU PERKAUMAN......(Part 2)

    "Incik ..olang cina di Malaysia sikalang aaaaa sudah pandai....kita ada maklumat dari dua sulatkabar.....pagi dan malam....semua ada cerita pasal Kelantan,...Nik Aziz...hudud.... hudud manyak baik maaa.... apa pasal mau takut...kalau kita talak mencuri....talak kena potong tangan maaaa...." kata tokeh itu sehingga naik mata putihnya menerangkan apa yang dia tahu....

    "Subhanallah....subhanallah...." getus hatiku...merasa kagum dengan maklumat yang dia ada tentang Islam...jauh di sudut hati ini....saya merasa sebak dan terharu....

    Incik..bila pemimpin Melayu mau duit kita olang Cina kasi.....dia cakap cina baik....cina maju....cina rajin.....tapi bila kita olang tak mau kasi luit...tak mau tolong....tak mau undi....dia olang cakap cina jahat mau memerintah.....mau jatuhkan olang Melayu....haiyya incik.....kita olang Cina pun marah la......kita olang tarak itu macam..."

    Terpegun saya mendengar pengaduannya itu...dan memang....ada kebenarannya....

    "Ok lah....saya mau balik....kira berapa semua dan buka resit ye....saya pakai duit saya ni...nanti saya nak claim kat sekolah....."

    Sambil tersenyum...penuh makna...tokeh itu bertanya lagi.....:

    "Incik mau mark up harga ka?"

    Saya terkejut dan kurang faham maksudnya...."Apa lu cakap ni saya tak faham?"

    "Tarak incik macam ni.....Incik beli berus cat ini sama saya harga rm4,50....dalam bil kita boleh tulis rm 6.00...ini cat satu tong incik beli sama saya rm 35.00 dalam resit kita boleh naikkan jadi rm 40.00...incik ada sikit untung maaaa........nanti incik claim saja sama incik punya sekolah .... incik senang maaaaaa"

    Berderau darah saya.....menggigil badan saya sambil dengan suara yang sedikit menggeletar saya pun berkata:

    "Hei tokeh....you tarak tengok ka saya pakai ini topi putih (kupiah) saya tarak buat keja ini macam maaaaa.....saya cikgu sembahyang tau ka(ustaz).....apa la..."

    Tokeh cina itu ketawa..melihat saya melatah dan marah......sambil berkata.....

    "Ha ha ha ha incik....jangan marah maaaa...saya mau tengok saja....butul ka olang tok guru baik ka tarak baik......memang butul olang tok guru manyak baik...talak buat kerja ini macam....haha ha ..sori aaaaaa...jangan marah......"

    Terkedu saya mendengar penerangannya..dan kemudian ketawa sama......

    "Incik...kita tak mau gaduh....tak mau....bagi olang Melayu malah(marah)..kita mau senang cari makan untuk kita punya anak cucu.....mau hidup sama-sama olang Melayu yang baik macam tok guru...itu saja maaaaa........Incik kasi tolong doa sama tuhan Allah aaaaaa"

    Insyaallah tokeh.....tuhan Allah akan tolong kita rakyat Malaysia......hidup dengan aman

    Sambil melangkah keluar dari kedainya.....saya terfikir.......dan bermuhasabah.....

    "Heran sesetngah pemimpin Melayu ni (malas nak cakap siapa) bila time nak kaya bagi projek pada orang cina...jual tanah pada orang cina.....dapat projek pada kontraktor Melayu pun sub pada cina......bila orang cina tak sokong mereka.....mereka kata orang cina jahat..dan nak menjatuhkan ekonomi orang Melayu.....aduihhhhbalik nak makan panandol"

    Janganlah kome naikkan sentimen perkauman..dan kononnya andalah yang paling Melayu diantara orang melayu...muak aku mendengarnya.

    - Ahmad Munawir Salehuddin Salehuddin

    BalasPadam
  46. Kpd. Peneraju-Peneraju kerajaan Pusat, saya sarankan nama Malaysia di peta dunia & pengiktirafan antarabangsa di tukarkan ke nama khas " TANAH MELAYU ". Maka betul lah kata-kata Hang Tuah 'tidak Melayu hilang di dunia'. Insyallah boleh membangkitkan dan meningkatkan semangat patriotik bangsa am nya Islam. Jikalau bunyi sebutan nya tidak memberangsankan boleh tukar ke nama " TANAH BUMIPUTRA " utk melonjakkan semangat patriotism bangsa bumiputra. -noktah-

    BalasPadam
  47. PKR SEMUA NAK PREE TAK MALU KE? TAKDE VALUE BETOL... DAH TENGKARAP SGT KE? PATOT LA KOMINIS AMBIK KESEMPATAN. JUAL MAHAL SKET. BOLAYAN KOMINIS MUSUH DLM SELIMOT

    BalasPadam
  48. Betul sekali , saya sokong 100 persen. Inillah orang Melayu yang hebat, jangan hanya tahu jealous dengan Cina. Melayu mesti bangkit. Orang Melayu mesti mempunyai pemikiran luas seperti Encik/Cik ini.

    BalasPadam
  49. Melayu pun tipu Melayu, tak heran lah....

    BalasPadam
  50. Orang Cina sokong Anwar, karena Anwar memberi janji menurunkan harga barang setelah memenangkan PRU nanti. Anwar orang Melayu juga, orang Cina tak pernah bermimpi jadi pemimpin di negeri ini. Wahai kawan kawan ku yang Melayu, jangan salah paham dengan orang Cina karena orang Cina tak seperti itu. Demi Tuhan, orang Cina hanya berharap Negara Malaysia aman sentosa dan tempat yang aman untuk cari sesuap nasi. Orang Cina hanya minoritas (sedikit) di Malaysia, bagaimanapun Orang Melayu yang jadi abang dan kita hanya boleh jadi adik......

    BalasPadam
  51. Bangkit lah wahai melayu semua.jangan kita di jajah.fikirlah masa depan anak cucu kita akan datang.jangan biarkan anak cucu kita menumpang di bumi tanah melayu.memang kita mahu perubahan tapi jangan bumi malaysia tergadai

    BalasPadam
  52. Ini ada lah Ulasan tentang 13 Mei... http://ikanlepu.blogspot.com/2012/08/peristiwa-sebenar-di-sebalik-13-mei-1969.html

    BalasPadam
  53. @Tanpa Nama aku ni melayu.. dah 15 tahun keje ngan CINA, sikap berat sebelah dia mmg ketara. Dia hanya tak berat sebelah bila ada kepentingan je (contohnye macam aku ni.. talented designer) dia jaga aku lebih dari cina la.. itupon pasal susah nk cari ganti..kalau tidak..nasib aku sama mcm orang non-chinese yang lain.. gaji murah.. benefit langsung xde.. So.. harap hati... orang cina ni amat licik.. pasal DAP tu.. konsep dia sama dengan komunis bintang tiga masa zaman lepas merdeka dulu.. bintang tiga tu makna nye 3 kaum.. bersatu jadik komunis dan hancurkan kedaulatan melayu.. komunis bintang tiga dipenuhi orang CINA.. pelik nye ada gak org melayu yang masuk (sebab nye mungkin dia dijanjikan dengan habuan yang tinggi where melayu lain tak kan bagi kat dia).

    BalasPadam
  54. melayu ada kuasa memerintah, Islam... apa takut...
    dalam alquraan pun dah tulis....... allah meletakkan rasa KETAKUTAN dihati orANG ORANG kafffirrrrrrrrrrrrr ini..... !!!!! OKEY.....

    SO KITA MELAYU ISLAM JANAGAN TAKUT.....
    buang kebimbangan masukan kasihsayang....... dalam alquraaannnn
    Islam tiada ketakutan dihati....

    hidup Islam


    BalasPadam
  55. tersenyum baca komen-komen di sini..

    kuat mencanang dan mengagungkan kaum lain sampaikan mencaci saudara Islam sendiri.

    siapa kata kami takutkan cina.. walaupun di hadapan kita manis mulutnya. konon ikhlas hanya nak berniaga. konon tak hingin nak menguasai Malaysia. tapi bila kuasa di depan mata, takkan kucing menolak ikan. peluang disimpan untuk sedara mara dan kaumnya saja. tgk sahaja di singapura, adakah cina sebok membela Melayu yg rata2nya tidak diberi peluang saksama. (ini bukan tekaan ya, ini mmg pengalaman keluarga sendiri di negara sana).

    siapa kata kami takutkan cina.. kami risaukan orang2 melayu-islam seperti anda semua. yg kuat mencanang perjuang nasib cina. masa depan anak-anak kita tak tau apa nasibnya. harga minyak kelabukan mata. semuanya kerana tamak haloba. habis ditaruhkan bangsa dan agama.

    siapa kata kami takutkan cina.. kami berilmu, kami tau apa itu hak saksama, kami tau kesilapan kerajaan tapi kami juga tak lupa kebaikan mereka. kami juga mahukan perubahan tapi tidaklah sampai menggadaikan maruah agama dan bangsa. kami dari kelas kami tersendiri. tak mudah percaya janji-janji kosong dan tak munasabah. kami berpaksi pada bukti dan data. buat apa nak percaya kalau sah-sah menipu di depan mata. 5 tahun, habuk pun tak ada. setakat buka ladang babi boleh la.

    siapa kata kami takutkan cina.. kami kasihankan melayu-islam seperti anda semua.. diseret ke jalan merata-rata. rally dan reformasi segala. konon habis elit dan berfikiran terbuka. padahal kami jijik melihat anda.

    siapa kata kami takutkan cina.. kami sangat kenal siapa mereka. untunglah anda kalau belom pernah rasa ditindas cina. kami ramai yg dah merasa. lepasan SPM pun diambil bekerja, asalkan namanya cina. ijazah melayu dan india tak ada harga di mata mereka. apakah itu saksama? hmm.. itu baru satu dari beribu contoh penindasan mereka.

    PR, umpama tido sebantal tapi mimpi berbeza... anda-anda yg konon melayu-islam-yg-sgt-urban-dan-elit ini, apa sebenarnya perjuangan anda? nakkan barang murah dan percuma saja?
    Paling lucu ialah PKR.. sekurang-kurang PAS dan DAP jelas pejuangannya... hudud dan nasib cina. tapi PKR bagai hilang punca. hanya mahu jatuhkan BN katanya. sebab cemburukan Rosmah berbelanja? isk..isk.. sampaikan begitu busuk hatinya. Anwar kami tahu perjuangannya, dendam kesumat menguasai imannya, tapi anda semua? mengapa buta?

    siapa kata kami takutkan cina... kami tahu kami di tahap mana, kami pilih apa yang kami percaya. bukan atas rasa benci sesama manusia. tapi kami kesiankan melayu-islam seperti anda.. kami doakan petunjuk dari Maha Esa, supaya terbuka hati dan mata...

    BalasPadam
  56. @Anak Cina

    Setelah 90% orang cina sokong DAP/PKR,aku yakin orang cina ni tamak haloba dan golojoh,tak kenang di untung. Mulut cakap tak mau TAPI hati dan jari pangkah DAP.pUIIIIII LA BABI!! ini MELAYU kurang ajar,cuba mai pijak kepala aku.

    BalasPadam
  57. Bagus jugak jadi mcm ni...bukan semua orang melayuxpeka pada keadaan..sedangkan masa kolonial dulu pn bleh wujud pejuang melayu...

    Aku harap akan jadi sesuatu yg lebih besar dari ni..klu x melayu takkan belajar untuk sedar diri..aku memang kecewa dengan melayu.. aku harap akan ada seorang pemimpin melayu yang sejati satu hari nanti..yang nak melayu ubah pemikiran..

    Pemimpin2 parti melayu(BN PAS PKR) bkn pemimpin sejati..melayu diajar jadi bangsa yg meminta minta,berebut kuasa & tak tau berdikari..

    Kita perlu pemimpin sejati yang boleh menegakkan melayu di malaysia..wlupun islam tiada kaitan melayu...tapi siapa yg akan membela islam di malaysia klu bukan melayu..sedarlah..

    melayu malaysia perlu perubahan mental..xperlu memusuhi bangsa lain kerana itu akan memburukkan keadaan..cuma yg kita perlu adalah...
    BERFIKIR UTK MENGUTAMAKAN MELAYU MULAI DARI SEKARANG..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online