BREAKING NEWS

KERAJAAN DAN TENTERA LEMAH DIBAWAH NAJIB.. - CHEGU BARD

Badrul Hisham atau lebih dikenali dengan nama Chegu Bard mendakwa kerajaan Malaysia lemah sehingga membolehkan tentera Sulu ‘menceroboh’ Lahad Datu di Sabah.

NGO itu menggesa Barisan Nasional berhenti bermain api sandiwara, mencipta ugutan demi ugutan demi menyelamatkan nyawa akhir mereka.

Beliau yang juga Ketua Penyelaras SAMM menyatakan perkara ini dalam satu kenyataan media hari ini setelah beliau bersama teman-temannya pulang dari Sabah dalam siri lawatan kerja di negeri itu.

“Persoalan penting bagaimana 400-500 orang lengkap bersenjata dan berpakaian tentera boleh mendarat di Pantai Malaysia melalui Tanjung Labian dan berjalan dan menakluki Kampung Tunduo.

“Semua juga seperti terancang di mana secara teratur kemudian pasukan keselamatan negara datang dan membuat operasi mengeluar dan ‘menasihatkan’ penduduk kampung berpindah ke kawasan selamat,” katanya.

Beliau menambah, amat ‘pelik sekali’ apabila pasukan tentera bersenjata negara jiran masuk ke dalam negara tetapi negara ini boleh berunding sahaja.

Tidak akan ada pihak akan menyalahkan negara ini jika kita menembak tentera jiran yang menceroboh jauh ke dalam tanah kedaulatan negara, katanya.

“Satu lagi persoalan bukankah perairan negara di kawasan tersebut telah dilengkapi sistem pertahanan paling mahal yang terkait trajedi pembunuhan warga Monggolia.

“(Ke) mana perginya Scorpene, kapal selam canggih negara tersebut,” dakwa beliau lagi.

Beikutan itu, Chegu Bard mendakwa, kerajaan lemah, gagal menyelesaikan masalah persempadanan dan ini hasil malapetaka pemberian kad pengenalan (kepada warga asing).

Kerajaan ini juga terlalu lemah dan terlalu mengambil mudah isu persempadanan negara, isu tuntutan Sabah masih banyak tidak diselesaikan dan diselindungkan, katanya.

12 ulasan :

  1. lani hang p jadi menteri pertahanan.kan senang nak buat keputusan.hai awatla bangang sangAT bekas cikgu mereng ni

    BalasPadam
  2. Nak bunuh orang memeang senang. lagi pun puak yang dikatakan menceroboh itupun tidak melepas kan walaupun sebiji peluru. janganlah ingat nak bunuh orang saja,

    BalasPadam
  3. Memang betul!...kerajaan Malaysia serta pihak berkuasa tersangat lemah dalam membuat keputusan yang tegas jika melibatkan orang asing cuba memperbodohkan negara! Cuba lihat kes Pulau Batu Putih, Tanah KTMB di Singapura,pendatang asing yang semakin bermaharalela di Malaysia hatta, pemimpin Melayu pun bukanlah asalnya dari kalangan orang Melayu itu sendiri. Kata mereka, "Win,win situation" Kalau lihat rakyat terlalu baik serta tidak menggunakan kekerasan, maka rakyat tersebut akan di buli sewenang-wenangnya ( baca : Pas ) kalau pencacai menafikan, maka pencacai umnobongok memang tidak mengikuti perkembangan semasa ataupun hati memang dah gelap ). Jika pendatang asing mengamuk pula,pihak berkuasa akan bertempiaran lari menyelamatkan diri! Ingat kes Indon mengamuk di Nilai, ingat...kes negro meloloskan diri dalam trak polis? Orang Malaysia ni semuanya penakut nak mampus!! Takut mati!!Terlalu lama hidup dalam kesenangan. Macam pencacai Umnobongok dalam blog ni lah...terlalu takut kalau miss soru...sanggup menyokong pengkianat negara ( Umnobongok )

    BalasPadam
  4. bangang punya chegu bardstard ni....
    kalau ya pun menggelupor nak buat statement hang mai la kaji dulu SOP kami ni bangsat woi. ang ingat senang2 ja ka ATM nak lepaskan tembakan (semasa aman).
    hang jangan la dok sibuk nak masuk campur hal ehwal kerja ATM.
    kalau ya pun jangan la tunjukkan sangat kebodohan hang tu. buat la research dulu puak2 tu mai naik apa n besaq mana kenderaan depa tu. sesuai ka dak nak gunakan kapai selam masa tu.
    ang punya statement ni membuatkan aku rasa ang ni dulu jadi chegu d skolah buta huruf or skolah buta perut kot.
    taraf pemikiran ang low class, so memang layak la ang menjadi pengikut Al Juburi tu.
    haaqqq ppptttuuuiihhhh.......

    A.B.A.I

    BalasPadam
  5. Tak tahu konsep keselamatan negara, tak tahu cara nak menangani masalah keselamatan jangan bercakap.. Biar je pasukan keselamatan yang urus. Masalah pencerobohan ni boleh diselesaikan dengan cara rundingan, bukan bole main tembak je bak kata pembangkang.. Dari terjadinya pertumpahan darah, gunakan cara diplomasi. Penceroboh tu bukan menyerang malaysia. Dorang datang berlindung.. Jadi jangan Ikut suka cakap hanya utk modal politik. Bila sesuatu perkara tu jadi modal untuk borak kosong kedai kopi, macam2 bole cakap. Itu tak kena, ini tak kena. Tak tahu apa-apa pasal prosedur kerja, tak payah sembang lebat. Ini semua modal utk politikus. Ingat!! Apa jua perkara yang diatur rancang oleh pasukan keselamatan adalah jalan terbaik. Bukan sandiwara politik macam yang diperkata pihak pembangkang. Yang jadi mangsa rakyat. Sepatutnya isu macam ni tak dipolitikkan, ini berkaitankeselamatan dan kedaulatan negara. Macam la pandai sangat.. Ape yang dorang tau, ada gi tengok pasukan keselamatan buat kerja di lahad datu tu? Apa apa hal pon polis jugak yang dicari, tapi kondem polis!! Pencacai pembangkang!!!

    BalasPadam
  6. haihhh bila la tapak kaki nih nk melekat kt muka dia

    BalasPadam
  7. harga sebutir peluru utk ditembak kpd penceroboh tu mmg tak mahal....tp fikirlah harga yg perlu kita tanggung jika dari sebutir peluru yg dilepaskan itu terjadi perang saudara, huru-hara, dendam, nama baik negara yg dikecam etc

    BalasPadam
  8. Lau cikgu 2 wt care cikgu..xtau prosedur ATM jgn nk cter..bile otak da kt jubo cmni la jdnye

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online