BREAKING NEWS

Hina Islam.., Patrick Teoh Minta Maaf..@rozaidijamil


Laman sosial Facebook dan Twitter hari ini menyaksikan satu lagi kontroversi - kali ini berkaitan dengan kenyataan dikeluarkan salah seorang pelakon tanah air, Patrick Teoh.

Kenyataannya yang menyentuh Islam mengundang kemarahan banyak pihak termasuk ahli politik dan selebriti tempatan yang mengenali pelakon itu secara dekat.

Teoh pernah berlakon dalam filem Buli, BAIK Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah, The Red Kebayadan Nasi Lemak 2.0.

Dalam kenyataan yang dibuat di laman Faebook itu, Teoh yang mengulas soal garis panduan 1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013, yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah, turut mempersoalkan amalan sembahyang lima kali sehari Muslim dan pemakaian tudung.


Garis panduan dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah melibatkan aspek pakaian, nyanyian dan tarian. Ia menetapkan cara berpakaian pegawai dan artis yang terlibat hendaklah bersopan, tidak menjolok mata, artis digalakkan membuat persembahan nyanyian dan lagu berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau.

Dalam kenyataan itu juga, Teoh menyentuh sembahyang lima waktu dan wanita Islam menutup aurat.

Pagi tadi, kenyataan itu nyata turut mendapat perhatian Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

“Komen yang sangat kasar terhadap Islam. Patrick Teoh mungkin boleh mengkritik keputusan kerajaan Pas tanpa komen yang kesat terhadap Muslim. Tolong jangan turun ke tahap dia,” tulis Khairy melalui laman mikro Twitternya yang berharap bukan Teoh menulis kenyataan itu.

Ekoran kritikan pelbagai pihak, Teoh menerusi laman Facebooknya telah meminta maaf berhubung kenyataan yang dikeluarkannya itu.

“Sekarang saya sedar apa yang saya buat itu salah. Saya silap. Kenyataan saya betul-betul di luar batas. Saya minta maaf dengan ikhlas kepada semua orang Islam. Tetapi saya tidak minta maaf kerana menyebut orang itu... anda tahu maksud saya. Saya harap,” tulisnya.


Menerusi mesej Twitter kira-kira 12.30 tengah hari tadi, Teoh menulis, "2 (to) all Muslims, my sincere apologies for d (the) offending FB post. It's been deleted n (and) reasons are there for ur (your) scrutiny. Thank you for ur (your) patience. [Kepada umat Islam, saya minta maaf secara ikhlas atas mesej FB yang menyinggung perasaan. Ia sudah dikeluarkan dan sebab berkaitan (ada disertakan) untuk penilaian anda. Terima kasih atas kesabaran anda]."

Pelakon dan pengacara terkenal, Datuk AC Mizal pula menulis, “tolong lupakan fahaman politik kita apabila Patrick Teoh mengutuk dan mengeji agama Islam kita. Tidak kira anda Umno atau Pas."

Beberapa artis lain seperti Tomok, Danny X-Factor dan Natasha Hudson turut mengecam tindakan itu melalui laman mikro Twitter masing-masing.


p/s: Senang sungguh puak-puak celaka kafir kat Malaysia ni kann... Sesuka hati mak bapak dia hina agama orang.., lepas tu mintak maaf... Pegi mampuslahh dengan lu punya maaf!!!

9 ulasan :

  1. Apa kena dengan mamat ni? Dah buang tebiat nak mampos ke...He should count his lucky star being born in Malaysia....Kalau dia buat dajal macam ni kat Pakistan ke, Afgahnistan ke, dah lama kena ligan dek puak taliban kat sana tu.

    BalasPadam
  2. Aku artis gak camner ni....,..he3.

    BalasPadam
  3. Seperti biasa,tiada tindakan kerana permohonan maaf telah dibuat

    BalasPadam
  4. kesian dah tua pun attention seeker lagi
    minta maaf ye pada yg terasa

    BalasPadam
  5. Senang je makhluk pendatang ni. Buat salah lepas tu minta maaf. Nasib baik dalam Islam melarang penganutnya mencerca agama lain. Yang penting Kaum Pendatang dulu kini dan selamanya adalah Pendatang. Kalau di negara Islam lain alamat bercerai kepala dari badan le kau Cina Laknat.

    BalasPadam
  6. Lihat lah juak juak tegar Pas pis pus. akibat umat Islam lemah berbagai jenis cicak mengkarong terbit untuk menghina Islam.Apa itu kah hasil tarbiah musyidul Am kamu semua?

    BalasPadam
  7. Inilah akibatnya sebab pas suka salahguna agama utk tujuan politik. Bila kafir keliru..habis Islam dimakinya. Sedangkan yg buat taik adalah pas. Pas itu hanya sebuah parti politik. Bukannya mewakili Islam pun..

    BalasPadam
  8. kalau x silap ni kali ke 2 dia buat hal .... ce selak balik peristiwa 3-4 tahun lepas ... aku pun dah tak ingat isu apa .... tapi mintak maaf jugak la .... siolllll betul!!

    BalasPadam
  9. sampai bila kami org islam kena bersabar? kerajaan dua dua belah PR n BN dok goyang batu ke? lepas 1 demi 1 penghinaan pd kami...x kurang pemimpin islam sendiri menghina agama kami....JANGAN SAMPAI RAKYAT AMBIL TINDAKAN SENDIRI, DAN DAKWA KAMU SEMUA PEMIMPIM PEMIMPIN DI AKHIRAT NANTI!!!!!!!!

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online