BREAKING NEWS

Bomoh ni lagi Mengaku lebih hebat dari Nik Aziz...

Seorang bomoh yang mengaku dirinya perantara malaikat Jibrail berjaya memperdaya 70 pesakit yang datang berubat dengan mengikuti ajaran sesat dikenali sebagai Panji Langit.

Bomoh berusia 46 tahun yang juga mendakwa dia boleh mentafsir dosa pesakitnya itu dikatakan turut berjaya mempengaruhi seorang imam di Melaka Tengah untuk menjadi pengikutnya sejak penyebaran ajaran itu setahun lalu.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), Rahimin Bani berkata, sejak mendapat maklumat berkenaan perkara tersebut, pihaknya telah mula memantau kegiatan lelaki yang berasal dari Muar, Johor itu.

“Ajaran Panji Langit difatwakan sebagai ajaran sesat pada 4 Disember tahun lalu selepas dibawa ke Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka.

“Ajaran dibawa bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu mengaku sebagai perantara kepada malaikat Jibrail, selain berupaya mentafsir dosa-dosa pesakitnya,” katanya.

Rahimin berkata, pengikut ajaran Panji Langit juga diminta beriman kepadanya selain mengaku dirinya sebagai utusan untuk menghapuskan dajal dan juga pemegang takbir pembinasa dajal.

“Dia yang mengaku dirinya sempurna, mendakwa imam dan ustaz sedia ada tidak boleh dipercayai dan meminta pengikutnya supaya beriman kepadanya.

“Dia juga mengaku sebagai peringatan terakhir kepada alam ini dan hari kiamat berlaku pada 21 Disember 2012,” katanya.

Menurutnya, akibat terlalu taksub, terdapat beberapa pengikut sanggup menyerahkan harta benda dan wang selepas diminta bersumpah setia.

“Kebanyakan pengikut sangat taksub, malah ada yang sanggup serah kereta mewah, wang dan barang kemas kepada bomoh ini,” katanya.

Beliau berkata, lelaki yang pernah menyebarkan ajarannya di Tengkera, Melaka Tengah sebelum meluaskannya ke Chabau, Jasin ini juga mendakwa dirinya boleh berhujah dengan makhluk halus dan iblis.

“Dalam blog yang diwujudkannya sebagai usaha menghebahkan ajaran itu, turut memaklumkan dia mampu mengubat mereka yang diganggu makhluk halus dan iblis,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai tangkapan lelaki berkenaan oleh polis, Rahimin berkata, pihaknya bercadang menangkap bomoh berkenaan, namun perlu memohon waran terlebih dahulu.

“Bagaimanapun, pihak polis terlebih dahulu menangkap lelaki yang juga pernah mengajar pengikutnya memanah ini apabila mendapati dia mempunyai senjata-senjata berbahaya.

“Buat masa ini, lelaki ini masih dalam tahanan reman pihak polis dan pihak Jaim kemudian akan mendakwanya pula di Mahkamah Syariah kerana melanggar Seksyen 60 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 iaitu menyebar ajaran bertentangan hukum syarak,” katanya.

Justeru, Rahimin menyarankan supaya pengikut ajaran Panji Langit segera bertaubat selain menghubungi Jaim untuk diambil keterangan.

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online