BREAKING NEWS

Lim Guan Eng isytihar "perang" dengan pengamal media..

Lim Guan Eng mendakwa media arus perdana memutar belit kenyataan seorang pemimpin parti itu mengenai bibit politik wang yang didakwa sudah bermula dalam DAP.

Tuduhannya kepada media itu mungkin bagi menutup isu berkenaan, malah Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga enggan mengakui wujud gejala sedemikian.

Sambil menuduh media tidak memahami isi perbahasan oleh perwakilan Selangor, Ng Suee Lim pada hari pertama Kongres Kebangsaan DAP Ke-16 itu, Guan Eng turut mensasarkan kemarahannya kepada Barisan Nasional (BN).

"Berita ini diputar belit media arus perdana. Beliau (Suee Lim) tak cakap pun ada politik wang dan berkata, kita perlu hindarkan politik wang tetapi media arus perdana tulis ada politik wang dalam DAP.

"Sudah 46 tahun tiada politik wang dalam DAP. Hanya BN pandai nyanyi 'money money'... (politik wang) BN punya kerja," kata Guan Eng ketika berucap menggulung perbahasan pada hari kedua kongres berkenaan.

Reaksi anak Lim Kit Siang itu menyebabkan semua wartawan di Pusat Sukan Arena Antarabangsa Pulau Pinang (PISA) saling memandang antara satu sama lain dan hairan dengan tuduhan yang dilemparkannya.

Manakan tidak, wartawan dan jurugambar yang membuat liputan kongres itu jelas mendengar isu politik wang dibangkitkan Suee Lim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan.

Katanya: "Ahli kita (DAP) juga sudah bertambah dan ada pemimpin sekarang ada bibit-bibit guna politik wang. Walaupun tidak jelas, sudah menunjukkan keadaan ini.

Saya rasa sudah tiba masa kita kaji semula peraturan dalam kepemimpinan pusat, pengerusi, setiausaha agung dan jawatan lain... biar rakyat (perwakilan) memilih secara terus," katanya.

Sebaik turun dari pentas kongres, pengamal media yang hadir dan beberapa wartawan terus mendapatkan Suee Lim untuk penjelasan mengenai kenyataannya itu dan sekali lagi ADUN Sekinchan itu mengesahkan kandungan ucapannya.

Rakaman kata-kata Suee Lim juga diulang untuk didengar beberapa kali dan ditulis dalam laporan berita akhbar keesokannya, manakala portal berita seperti Malaysiakini lebih awal menyiarkannya.

Tidak hairanlah, ramai wartawan menggelengkan kepala dan mencebikkan bibir sebagai tanda protes selain kecewa kerana profesionalisme mereka dipersoalkan dalam permainan politik Guan Eng.

Semua wartawan ketika itu saling bertanya dan semua mengesahkan tidak salah dengar atau salah lapor pendedahan dibuat Suee Lim itu.

"Apa CM (Guan Eng) ini? Ingat kita (media) bodoh ke? Ada rakaman dan kita sudah tanya banyak kali dengan Suee Lim. Dia sendiri cakap ada (bibit-bibit politik wang) berdasarkan cakap-cakap akar umbi DAP... bukan suka-suka tulis,' kata seorang wartawan yang kecewa dengan Guan Eng.

Bermusuhan dengan media terutama media arus perdana sudah biasa bagi Guan Eng. Media arus perdana sering dijadikan sasarannya untuk menutup kelemahan DAP dan juga rakan pakatan pembangkang.

Malah, difahamkan sudah ada dua arahan tidak rasmi dikeluarkan Ketua Menteri itu untuk tidak membenarkan dua media arus perdana membuat liputan sebarang acara anjuran kerajaan Pulau Pinang dengan alasan media terbabit sering melaporkan berita fitnah dan putar belit selain tidak pernah memberinya ruang untuk memberi penjelasan mengenai isu berbangkit.

Perangai buruk Guan Eng itu secara tidak langsung mencerminkan sikap tidak telus dan tidak profesionalnya selaku pemimpin selain tidak menghormati wartawan yang bekerja bertungkus lumus menyalurkan maklumat kepada orang ramai.

Diakui, memang ada berita yang disiarkan tidak menyebelahi pembangkang, tetapi ia berdasarkan sumber penulisan yang diberi kepada wartawan terbabit, bukan ditulis sesuka hati.

Wartawan turut mengambil inisiatif berusaha mendapatkan maklum balas untuk mengimbangi laporan, namun ada di antara pemimpin pembangkang enggan melayan, sekali gus menyebabkan laporan menjadi berat sebelah.

6 ulasan :

  1. binatang tokong ni kena dilumatkan ke kandang babi secepat mungkin, ayuh najib, percepatkan pru13, org penang dan sekarang org mediapun dah muntah2 dgn binatang gila babi ini. ayuh wartawan, pedang di tngn kalian itu asaplah tajam2, kasi lumat itu tokong agar kepastian dipihak yg benar....hahahahahhah

    BalasPadam
  2. Memang media perdana dan pencacai umno adalah kaki putaq belit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tulisan tanpa pemikiran.so mesti org yg tulis ni babi DAPig.akai xdak

      Padam
  3. Woi pencacai pr..tu akhbar keagungan pas tu kaki fitnah. Parti islam konon..tak malu ke?

    BalasPadam
  4. malaysiakini pun siar berita rasuah dap ni...malayaiakini bukan paper umno tp paper pr punya...so anon 8.54 ckp ko x relevan...nak ckp tu pakai la otak jgn guna lutut...bongok..

    BalasPadam
  5. btol la anon 8:54 cakap media UMNO kaki putaq belit...sbb kan dlm media "Tepat Dari Sumber" PAS banyak memaparkan berita obat kuat anu yg blh merangsang nafsu kuda puak2 jumud PR tu...media UMNO ada??hehehehe....

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online