BREAKING NEWS

PANAS!!!! Kaabah dan Aidiladha DIHINA di Megamall Kuantan!!!


Memang panas beb.. Sapa lah punya idea yang bongok sangat bila nak samakan Hari Raya Haji dan juga Hari Halloween di Megamall Kuantan?

Lepas tu, letak backdrop Kaabah sebelah-menyebelah dengan gambar 'hantu labu' yang jadi simbol kepada Halloween tu pulak.. Memang saja nak bikin panas ke?

Kepada yang still tak tahu, Halloween ni merupakan satu perayaan agama Kristian Katolik!

Halloween berasal dari perkataan Hallowe'en yang merupakan kependekan dari All Hallow's Eve (malam sebelum hari All Hallow).

Halloween diambil dari hari perayaan agama Katolik yang bernama Hari Para Orang Kudus (All Saints Holy Day) yang dirayakan 1 November dan pernah dikenali sebagai All Hallows' Day yang merupakan penyingkatan dari All Hallowed Souls.

Dalam bahasa Inggeris, perkataan Hallowed (holy) bererti Orang Kudus.

Hari Para Orang Kudus ditentukan oleh para mubaligh Kristian bertepatan dengan hari perayaan orang gasar dengan alasan ingin orang gasar mempercayai agama Kristian.

Halloween juga di sesetengah tempat dikenali sebagai Hari Para Mendiang (Day of the Dead) yang merayakan kedatangan roh sanak-saudara dan kerabat kembali ke bumi sehingga kini masih disambut di beberapa negara seperti di Brazil, Mexico, dan Filipina.

So.., patut ke Aidiladha disamakan dengan Halloween ni beb? Rela kah kita sebagai umat Islam tengok Hari Raya Haji disamakan dengan perayaan 'hantu' oleh orang kafir??!!!


p/s: Ada pulak beruk-beruk Pakatan dok kata ini semua kerja Umno.. Bangang sungguh puak-puak perasan ahli syorga tuh!!! Apa kena mengena Umno dalam hal ni???

2 ulasan :

  1. ni semua bahana PAS dan PKR dok sokong kafir harbi. Kafir makin menjadi-jadi permainkan Islam.

    Nik Aziz kata UMNO dah lama permainkan Islam. Hakikatnya mana ada yg berani permainkan Islam secara terbuka? Yg ada secara individu. sikap individu dengan sikap kumpulan tak blh disamakan. Mana boleh pukul rata? Tapi sejak PAS dan DAP jd adik-beradik ni lah kafir dah jadi makin lancang dan bertindak secara berkumpulan. Bodo punya pemimpin PAS dan PKR. Sapa yg sokong DAP, AWAS!

    BalasPadam
  2. habis yang MCA terang2 tibai hukum hudup tu camna plak????lain kali kena fikir dulu sebelum nak ucap..asal cina ja DAP..apa plak dengan pas dan PKR? kuantan kat mana?kelantan ke?hahahaha...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online