BREAKING NEWS

Pakatan luluskan masjid untuk berpolitik di Penang..

Gua yakin.., puak-puak Pas mesti bersorak kegembiraan lepas dengar kenyataan terbaru dari Malik Kassim @ Malik Itik di Penang ni..

Malik selaku YDP Majlis Agama P.Pinang kata semua khatib bebas untuk baca teks sendiri semasa khutbah Jumaat di negeri ni..

Maknanya.., lepas ni semua khatib jemputan Pas akan bebas untuk mengutuk kerajaan ataupun campuradukkan politik dalam ucapan khutbah masing-masing..

Habislahhh..., gua rasa tak lama lagi masjid di Penang akan jadi medan untuk berkempen bagi PRU13..

Puak-puak laknatullah tu lupa bahawa orang pergi ke masjid untuk beribadat, bukannya untuk berpolitik kepartian yang memecahbelahkan sesama umat!


Khatib jemputan yang dijemput di negeri ini tidak diwajibkan membaca teks yang disediakan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP).

Yang Dipertua (YDP) Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Abdul Malik Abul Kassim berkata, Pulau Pinang mengamalkan pendekatan yang ‘ringkas’ iaitu memberi kebebasan kepada khatib jemputan sama ada hendak membaca teks yang disediakan JHEAIPP atau pun tidak.

“Kita tidak tetapkan bahawa teks yang disediakan itu wajib dibaca, sama ada mereka (khatib jemputan) nak baca atau pun tidak, itu tidak menjadi masalah. Mereka boleh baca teks mereka sendiri dan jadikan teks yang diberikan JHEAIPP sebagai panduan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Ditanya mengenai kewajipan khatib mendoakan untuk kesejahteraan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama Negeri di dalam doa khutbah Jumaat, Abdul Malik yang juga Exco Agama berkata, ia tidak termaktub di dalam peraturan dan jika tidak disebut, ia bukan satu kesalahan.

Sementara itu, Abdul Malik berkata, pihaknya tidak menerima sebarang aduan daripada mana-mana pihak mengenai seorang khatib yang dikatakan mendoakan Kerajaan Pusat digulingkan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ketika menyampaikan khutbah di sebuah masjid di Bukit Mertajam Jumaat lalu.

3 ulasan :

  1. ko suka ati kau je nak laknat org.

    BalasPadam
  2. mmg lahanat betul liPAS2 taik nih!

    BalasPadam
  3. kalau kita dengar khatib kena hentam sila abaikan...

    sampaikan masjid korang campur adukkan dgn politik...

    kalau rasa nak sihat sepanjang masa silalah khatib jgn cari pasal bila di jemput...

    jgn dicabar kuasa rakyat...

    lakukan dgn cara yg terbaik bila dijemput sebab kami akan bertindak kalau kami rasa khutbah tu terlampau kuang ajaq...

    pejuang hamas...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online