BREAKING NEWS

Kerajaan akan naikkan harga rokok RM 250 sekotak..

Wohaa..., biar betul beb?? Kerajaan akan naikkan harga sekotak rokok kepada RM 250??

Confirm ramai yang akan berhenti merokok lepas ni termasuk lah gua..

Bukan saja takat berhenti rokok beb.., blog pun boleh tutup kalau dah tak dapat hisap rokok semasa menulis..

Mati kering takdak idea bro...

Tapi.., nasib baiklah bukan kerajaan Malaysia yang nak naikkan harga rokok tu.., kerajaan New Zealand rupanya..

So bolehlah pakat ramai-ramai beli rokok lagi tumpang harga nya masiih murah disini.. Nanti kalau naik sampai RM250 sekotak tu.., baru lah ramai-ramai kita berhenti yee..

Berita agensi melaporkan.., Pegawai Kementerian Kesihatan New Zealand mengkaji kemungkinan menaikkan harga rokok kepada NZ$100 (RM250) sebungkus, sebagai usaha untuk menghentikan sama sekali tabiat merokok.

Satu dokumen sulit mendedahkan beberapa senario kenaikan harga secara drastik yang diperlukan untuk mencapai matlamat itu.

Satu cadangan menunjukkan, walaupun rokok dinaikkan sebanyak RM120 sebungkus menjelang 2025, bersama-sama cukai yang lain, matlamat itu tidak akan dicapai. Tetapi, sekiranya harga itu dinaikkan sehingga RM250 menjelang 2020 bersama-sama dengan kenaikan cukai lain, dasar itu akan berjaya.

Ramalan itu terkandung dalam laporan sulit yang didedahkan kepada stesen televisyen 3 News di bawah Akta Maklumat Rasmi. Meskipun pegawai mengaku kenaikan sebanyak itu tidak realistik, pakar percaya cukai menjadi jalan terbaik menangani isu berkenaan.

Profesor Richard Edwards dari Jabatan Kesihatan Awam, Universiti Otago berkata: “Cukai adalah cara paling berkesan untuk mengurangkan tabiat merokok dan menggalakkan perokok berhenti merokok.

“Sungguh menarik kerajaan menjadikannya satu matlamat. Ia menjadikannya kerajaan pertama di dunia berbuat demikian.”

3 ulasan :

  1. takut masalah lain plak timbul..kes mencuri rokok berlelusa sbb x mampu beli!! hahahaha

    BalasPadam
  2. tak payah lah nak naikan lagi, besok nanti live bola sapa nak sponsor? Petronas? PKR? hehehehehehe atau putrajaya atau pun PAS or DAP, setahu saya parti pembangkang sponsor tidor atas jalan raya atau demo menyusahkan kaum saja, so jangan naikan harga rokok melampau sangat, yang mati atas jalan raya lebih banyak yang mati dari merokok, PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

    BalasPadam
  3. masalahnya kalau harga rokok naik macam mana pun dekat kampung2 ni mudah jer dapat rokok pelari cukai, rokok tiruan, rokok seludup,JOHN, DJ, macam2 nama lagi ada rokok sekotak 20 batang baru dalam rm2-rm3.00 murah beb...budak sekolah darjah lima pun dah mula merokok..almaklum rokok murah

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online