BREAKING NEWS

Customer cina kena belasah di KFC sebab kurang ajar..


Kejadian ni berlaku di KFC I-City membabitkan seorang customer cina dengan the whole staff KFC disitu..

Kalau ikut mamat cina yang uploadkan video ni, katanya pekerja KFC tu kurang ajar sebab tak mahu mintak maaf kepada pelanggan yang beratur lama di kaunter.. (1 jam beratur?)

Then bila pelanggan cina tu merungut, kononnya terus pekerja KFC tu mengamuk dan memukul pelanggan tersebut..

Tapi dari komen-komen saksi di tempat kejadian, dorang kata pelanggan cina tu lah yang memulakan pertengkaran dan bertindak diluar batasan.. Baca komen dibawah ni...

"I was there..and yes..we wait for 1 hour..yes the service is slow..because tak cukup staff..and orang pun sangat ramai...kebanyakkan staff dah penat..non stop working..actually ayam tu bukan dah abis..masih tgh masak and that chinese guy dont want to wait again..and start maki2...then keluar...mybe tak puas hati dia masuk balik..and shouting at KFC workers and start maki2 again.... - lowa123456

I was there!!! DO NOT blame the KFC workers. Alot of malay customers also wanted to whack him. The chinese customer was shouting "cibai punya melayu! " at the workers.. he deserve to get whack - mazeeism

Jadi.., tanpa prejudis dan tanpa sebarang perasaan rasis gua tengok video ni.., pada pendapat gua, ada betulnya jugak customer tu yang salah.. Kalau tak, takkan satu dapur bebudak KFC tu serbu dia..

Dan kalaupun staff KFC lambat atau orang terlampau ramai, tak perlulah kita sebagai customer nak maki hamun dan cakap bukan-bukan kepada pekerja..

Dorang pun manusia biasa yang bekerja melayan pelbagai karenah manusia.. Kalau gua pun ditempat bebudak KFC tu then kena maki dengan customer, confirm 'berangin' jugak beb..

So.., moral of the story ialah.., jangan ingat customer tu always right.., kita berurusan dengan manusia, bukannya robot yang boleh dimaki hamun sesuka hati.

Pepatah melayu ada kata.., kerana mulut badan binasa.. Fikir-fikirkanlah yee..


p/s: Kalau betul customer tu tak salah, kenapa customer lain tak tolong dia masa kena belasah dengan bebudak KFC tu? Siap ada brader tu gelak besar lagi selepas customer tu kena pukul.. Hahahaha...

28 ulasan :

  1. hahaha... mmg patut kena belasah... kalau si customer tu tak mahu tunggu lama... bersepah lagi KFC, mdee dan banyak lagi.. Customer always right to make their own choices... tak payah meroyan...

    BalasPadam
  2. inilah akibatnya melayu tak bersatu, org pandang kita hina. Lg satu makan gaji besar manapun kita kena ingat kita kuli. Jdlah bangsa yg berniaga. Jgn takut gagal. Berniaga kita sambut sunnah Nabi dan hdup lebih baik dr sblumnya.

    BalasPadam
  3. Ahmad Shukri.., gua sokong sangat pasal jangan jadi kuli tu.., terutama pada kaum kiasu. Syukur sebab gua sekarang kerja sendiri..

    BalasPadam
  4. Kalau kita marah pada seseorang jangan ungkit asal usul keturunannya. Semua orang akan marah kalau begitu yang berlaku. Dan orang Cina jangan sombong terhadap pekerja Melayu, orang Melayu juga jangan sombong terhadap pekerja Cina, begitu juga dengan orang India. Kalau mulut celupar, eloklah dia kena belasah meskipun kita ada undang-undang

    BalasPadam
  5. Dalam etika perniagaan, peniaga dan staff mereka mesti anggap customer always right tapi kalau customer tu sendiri anggap dia always right maknanya anggapan customer tu salah. peniaga dan staffnya sahaja bole anggap macam tu.

    dalam kes budak cina tu kena pukul sebab salah dia sendiri. orang lain pun tunggu jugak lama macam dia takde pun nak marah2.

    p/s: Rojak cari tempat lain je kalau dah lama sangat..

    BalasPadam
  6. dah tahu kat i-city tu ramai orang, sudah tentu la customer KFC pon ramai. Pg la tapau dlu kat mana kfc sebelum datang ke i-city. yang meroyan tak tentu pasal ayam goerng tu buat ape. Bahlol punya imigran.

    BalasPadam
  7. NIE AKIBATNYA APABILA SESUKA HATI KUTUK MELAYU...ALHAMDULILAH ORANG MELAYU MASIH SAYANG BANGSANYA

    BalasPadam
  8. jgn plak boikot KFC. Kalau staf KFC bersalah pun bukan salah KFC.

    BalasPadam
  9. kalau aku betina tu pon kau belasah mampoos..

    BalasPadam
  10. kalau aku dgn beina tu pon aku belasah mampos...bravo pekerja kfc...cibai cina..celaka..cina cibai tk sedar diri

    BalasPadam
  11. baguzzzzzzzzzzzzzz.....
    ini lah melayu jati, yg ada harga diri....

    BalasPadam
  12. yess...melayu ada harga diri...of course kita marah bila org panggil kita "cibai"...padahal dia yg makan mende alah 'HARAM' tu...BIADAP!!

    BalasPadam
  13. padan custmer d blasah x pandai sbr.kalo aku pun da lama hantak dngan btol sos tue

    BalasPadam
  14. mmg bangsa tu kurang ajar pun,dieorg dah berani nk tunjuk kuat kat malaya ni !..kku aku la jd staff tu,aku masuk kan tulang ayam kat mulut cina tu !!..mmg dieorg amat2 kurang ajar !!

    BalasPadam
  15. Ceh, semua ni sembang kuat bgai pahlawan papan kekunci

    BalasPadam
  16. bagus2...bagi sedar cina bukit tu asal usul dyowg dr pelombong bijih timah je...

    BalasPadam
  17. kalau aku ada situ aku sumbat botol2 sos dlm mulut pompuan2 cina tu

    BalasPadam
  18. Betul tu woz tapi kena ingat kita manusia biasa tak maksum macam Rasulullah.Memang kita ikut cara Rasululah tapi ketahanan kita lemah lebih-lebih lagi umat masa kini tak sama macam zaman Rasulullah dahulu.Macam aku jiran aku cina asyik mengome aku macam nilah ...aku macam tulah report nyamuk banyak sebab aku ada tanam pokok bungaah...Majlis datang check ok je...tak puas hati report polis sampai 3 kali sampai aku kena panggil dengan ketua balai.Bila aku explain ok je....lepastu tak puas hati lagi dia tetak pokok2 aku alasannya daun pokok aku masuk ruang udara dia....aku sabar lagi..Yang terbaru masa Cap Goh Meh dia kumpul sedara mara dia sampai pukul 2.30pagi..memekak cakap satu taman boleh dengar aku sabar lagi.....baby aku sampai demam tak boleh tidur.Sampai tahap kesabaran yang mana yang WOZ maksudkan tu.....walhal diTaman aku tinggal ni 2 orang je keluarga Cina kat sini.....aku rasa mereka memang dah naik kepala sebab melayu sendiri dah tak bersatu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum sahabat...sabar nii dlm islam tentulah bertempat...spt kes kfc...bukan cina saja tak sabar...malah melayu dan bangsa2 lain pun sama jugak tak sabaq...bukan masaalah cina keras kepala saja...jgnlah kita meanggok di air keroh..masaalah jiran sedara....bukan cina saja berperangai mcm tuu...bangsa lain pun ada yg sama...yg penting kita kena betul,benar dan ikhlas dlm apa jua tindakan kita. Saya mengambil pendekatan bersemuka dgn jiran saya...saya tunjukkan ciri2 islam bila berkomunikasi dgn mereka...masaalah parking keta..anjing...serta bising...saya pergi jumpa dan bersemuka elok2...bagi tau depa apa yg kita buat dan apa yg kita nak depa buat. Dalam masa sama kiya respect depa...bagi tahu jugak kalau lrpaih nii anjing dia hingak...keta dia blokbjln keluar dan apa kita bagi tau dia tak peduli maka tindakan seterusnya kita nak buat apa...barulah betui...jantan dan melayu yg berani serta jiran yg perihatin...semua adalah atas sifat rasullullah yg empatvyg patut kita amaljan iaitu bijaksana...lepas kita usaha naka kita ikuti dgn doa.nbinsya allah saya yakin sapa saja akan hormati kita jika kita hormati diri kiya keluarga dan orang lain...cubalah lakukan ikut islam insya Allah Allah akan bantu...wallah huaklam...

      Padam
  19. salam semua, insiden ini sememangnya mengeruhkan keadaan antara 2 kaum majoriti di negara ini dan pada pendapat saya insiden ini sepatutnya memberikan kesedaran kepada kita kaum melayu tentang gambaran sebenar yang telah sekian lama menular dikalangan kaum mereka. Sebagai kaum majoriti, kuasa permintaan dan belian berada ditangan kita akan tetapi oleh kerana kita gagal menggunakan kelebihan ini atas sebab2 yang tidak produktif maka kaum mereka telah mengaut hampir keseluruhan keuntungan dan jaminan masa depan. Bak kata pepatah "bertuan dinegara sendiri". Pada mereka, kitalah yang bodoh dan pemalas. Contoh dinegara indonesia, kaum cina boleh menjalankan kehidupan seperti kaum lain akan tetapi tiada satu nama cina pun kedengaran atau digunakan disana. Kenapa dan mengapa? Kerana kerajaan indonesia tegas dr peringkat permulaan. Jadi macam mana......

    BalasPadam
  20. Jika diteliti betul betul dalam video tu menunjukkan pelannggan cina tu sememangnya tak tahu adab untuk bertanya dengan baik. Meninggi suara, kasar dan tidak menghormati orang lain. Itulah punca provokasi dalam keadaaan yang sedia stress disana.

    Tapi tak dapat dinafikan juga kebanyakan cina sememangnya, apabila sahaja berurusan dengan melayu, terutama sekali melayu level bawah, mereka akan menunjuk sombong dan kurang ajar. Sentiasa pandang hina pada orang melayu.

    Jika mereka buat baik pun sebab ada maksud tersembunyi. Untuk mendapat keuntungan dalam perniagaan atau nak dapat dpt kontrak n contact dalam kerajaan.

    Baru-baru ini, aku berada dibank bersama isteri aku. Ada seorang perempuan cina dan disebelahnya pula ada seorang perempuan melayu. Mereka duduk dihadapan kami dan datang lebih awal. Setelah hampir 15 minit menunggu,
    tiba-tiba perempuan cina tadi datang ke isteri aku, cakap cina dan bagi nombor gilirannya sebab dia tak mahu menunggu lagi. Btw isteri aku muka macam cina. Ini kejadian kali kedua berlaku kepada kami dibank.

    So cuba fikirkan, kalau nombor giliran pun mereka nak membelakangkan atau menolak tepi orang melayu, bagaimana pula dengan perkara-perkara yang lebih besar. Fikir-fikirkanlah.

    BalasPadam
  21. tanpa nama 8.20pg - melayu mcm hang ni memang ramai. pasai tu melayu ni tak habis2 kena buli. kalo nak ikut rasulullah, puak2 bangsa kapiaq keparat ni harus diperangi jangan sampai dia naik kepala. bangsa ni semua bakal jadi macam perangai israel sikit hari lagi kalau hangpa melayu semua tak sedar2 lagi.

    BalasPadam
  22. Wan Omar Zahdi, ingat macam mana bomba di Pulau Pinang dipukul oleh bangsa sepet ini, kerena nak suruh padam api dirumah mereka dulu. Itu nak pi tolong mereka, nak maafkan juga ka?

    BalasPadam
  23. alah ni semua pasal ayam goreng tepung punye pasal...kalo ayam goreng kunyit mesti tak gaduh

    BalasPadam
  24. ...kalau marah sekali pun jangan lah sampai maki keturunan kaum lain...itu maknanya memang layak tumbuh telor ayam kat dahi la...nak makan daging ayam dapat telor ayam...kalau aku ada kat situ memang penerajang jer masuk dalam mulut Cina tu...dasar kurang ajar...kat Singapork pun tak macam ini tau...walaupun Cina perintah..tapi masih hormat kaum lain!!...sebab dia dah maki keturunan aku, jadi aku pun nak maki keturunan dia...'celaka punya cina'...'balik tongsan la...'

    UB46
    Al-Jubail, KSA

    BalasPadam
  25. Satu tindakan (tumbuk) yg gua sokong (bdk-bdk KFC) kpd mana-mana pihak yg cuba membuat provokasi perkauman atau menghina bangsa melayu...mmg perangai (bangsa yg kena tumbuk) mcm tu...kita bangsa melayu dibuat mcm hamba...pemimpin kita (melayu) semua ttp mata pekak telinga...kononnyer kita melayu yg kena bertolak ansur, hormat mereka...kononnyer...tp sebaliknyer pernah diaorang buat begitu pd org melayu?...mimpi la...pernah aku pergi beli brg di supermarket milik mereka (bangsa yg kena tumbuk td) muka meraka masam xde senyum pun ketika berniaga, lps tu marah2, siap tjk brg yg aku minta tu dgn kaki lagi...lihatlah betapa hina nyer aku dibuat oleh mereka...pd siapa aku nk mengadu? siapa yg nk bantu? siapa...siapa? Kemudian apabila mereka dtg ke kaunter perkhidmatan yg ada pekerja melayu, korang tau x apa yg mereka mahu dr kita? Mereka mahu kita senyum...kemudian beri layanan paling mesra kpd mereka, lemah-lembut, segala-galanyer klu boleh body sekali (bg free). wahal pd ketika mereka (bangsa yg kena tumbuk) dtg utk perkhidmatan itu, pun muka sgt2 LANGSI...x sedar diri ke?...

    BalasPadam
  26. Bravo..tibai yg pompuan tu skali..diorg ni mmg pandang rendah kt orang melayu.X sedar diri sapa yg duk berperang menentang penjajah dulu2. Melayu kena bersatu~~~
    Bukan dia sorng yg tggu lama, org pun sama gak..ckp baik2 x blh ke,,tau maki je,,tula,,mkn "bab" byk sgt.. kan dh srupe ngan menatang tu..haha...nak cepat sgt g goreng ayam sendiri kt rmh jelah wei..apa dahhh..

    BalasPadam
  27. mari ramai ramai belasah amoi dalam video tu.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online