BREAKING NEWS

Jangan beli roti jenama MASSIMO !!!


Bagi korang yang belum tahu lagi pasal isu ni, seminggu dua yang lepas, dah ada satu mesej yang disebarkan dikalangan puak-puak cina untuk boikot produk keluaran melayu.

Dorang juga menyeru agar kaum dorang memboikot roti Gardenia yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (BERNAS) kerana Gardenia telah menghentikan pembelian tepung gandum dari Syarikat milik Robert Kuok.

Puak-puak cina tu kata, sekarang ni bangsa melayu melalui UMNO/Barisan Nasional dah menganiayai kaum dorang apabila satu persatu monopoli perniagaan dorang disaingi oleh orang melayu.

Dibawah ni adalah alat propaganda yang dorang sebarkan dalam Fesbuk, forum dan juga blog..


So.., gua harap korang semua dapat hindarkan dari membeli roti jenama MASSIMO tu.. Belilah barangan keluaran bumiputera.

Kalau korang nak lagi jelas.., sila baca apa yang ditulis oleh saudara kita di bawah ni.. Gua copy dari komen dalam entry di blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia..


probro said...

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu.

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi. Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun. Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi.

Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.

Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti melayu.

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama. Boikot tetap boikot massimo.



*Sumber: muslimconsumer4u.blogspot.com

45 ulasan :

  1. Assalam.

    Jangan setakat dan berhenti dengan pemboiktan massimo saja.

    Setelah lebih 50 tahun merdeka walaupun agak terlambat mailah kita belajar berdirikari.

    Mulai sekarang.

    Yakinlah dengan kebolehan suku sakat sendiri.
    Jangan asyik mempersoalkan kemampuan bangsa sendiri.

    BalasPadam
  2. Apa tu roti massimo? tak penah dgr pun, roti cap ayam lagi sedap... selalu beli gardinea dengan high5 je.

    BalasPadam
  3. walau lapar macam na sekali pun takkan aku dan keluarga ku jamah roti lakhanat ni...

    cina anjing hati babi...

    pejuang hamas...

    BalasPadam
  4. Assalam Bro

    Mohon untuk disebarkan diblog saya... nak cut and paste ni... minta izin beri laluan...

    BalasPadam
  5. AKU DAH SEBARKAN KEPADA AHLI KELUARGA AKU. THANKS

    BalasPadam
  6. Bro Ajai62.. Wsalam bro.., sila sebarkan pada seluruh penduduk kampung.

    BalasPadam
  7. melayu sepatut nya sedar sebaik2 cina yg makan babi tu jgn di percayai.simpan ka luar aje.tak sedar diri sudah lah dtg bertenggek skrg dah mula buat perangai...jgn kasi muka,diam2 melayu ada tahap nya.

    BalasPadam
  8. hakikatnya, kebanyakkan orang cina tamakkan harta & semua benda. bila 'HAK' mereka diganggu-gugat mereka akan mula melenting. tapi mereka lupa MALAYSIA INI HAK SIAPA??? kita bagi semuanya pada mereka pun takkan pernah cukup!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hanya sohai cakap ini hak dia orang,aku tanyakan sohai:apakah sumbangan kamu di negara ini?kalau bukan kerajaan membazir wang membela semua sohai,adakah sohai ini akan dapat cari kerja kat luar?

      Padam
  9. dengar cerita roti massimo ni pakai tepung yang ada unsur babi...tak tahulan kesahihannya...tapi baik lah tak payah makan kalau dah ragu2...banyak lagi roti lain..

    BalasPadam
  10. Saya tertarik dengan kenyataan orang Melayu tak nak tolong ushawan Melayu...ambil yang murah dan mudah. Tapi saya pernah cuba memajukan bangsa Melayu dengan mengupah kontraktor Melayu...walaupun agak mahal upahnyua untuk mengecat rumah...namun asyik minta bayaran sahaja...dan apabila telah selesai dibayar...kerja tidak doselesaikan...kena pula mencarinya hingga dokampung rumah ibunya...bila jumpa tak de perasaan bersalah pun...akhirnya upah Cina untuk selesaikan. Kontraktor Melayu tu sampai sekarang tak de khabar berita lagi...serik pula rasanya. Jadi kalau Melayu nak tolong Melayu..yang penting kena ada sikap hormat menghormati serta ikhlas memberikan khidmat yang baik. Ni Melayu tipu Melayu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul..saya reno rumah 3 kali kena tipu dengan melayu.. mmg nak tlg org melayu tapi kita sendiri ditindas oleh kaum sendiri.
      Org cina x semuanya jahat..mereka ada
      kepakaran dan jaga pelanggan dgn bagus. Kerja pon bagus dan puas hati..
      Bab makanan, pilih di tgn kita..yg dijamin halal dan bersih bedal je la..
      ape beza ko beli karipap kat mak minah yg bertudung ngaku islam padahal sembahyang pon tak dengan ko beli roti yg dpt halal jakim tapi cina yg buat..?

      Padam
  11. bnyak gila roti massimo ni..tu pw0n ada org beli..mungkin mereka x tahu k0wt...

    BalasPadam
  12. Kalu ad protin babi,camne bole dpt sijil halal?

    BalasPadam
  13. makan Babi spa salah? Yang Ada salah Kerana agama atau kulit? Kita semua orang manusia,tak Kira kaum ,tak kira makanan, tak kira kulit plsss, Kita semua orang Malaysia. Orang cina tak penah boycott apa-apa. Semua Ini tipu, politician buat perkara superti Ini. Mereka nak create hatreds , buat melayu lawan kaum lain, semua untuk kebaikan mereka. Saya Ada banyak kawan melayu, india, sedihlah kerana politician sekarang yang tak baik hati, selalu menggunakan racism untuk mendapat sokongan, tapi mereka tak tahu, Ini akan buat semua rakyat Malaysia susah. Sedih. Kenapa Singapore semua kaum/bangsa boleh hidup baik-baik, Malaysia tak boleh? Semuanya kesalahan politician politician. Jangan sebarkan berita berita tak bernah, bertanggungjawab kepada masa depan semua penduduk di Malaysia,

    BalasPadam
  14. kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

    "Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi. Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun. Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi.

    Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi."

    BUKTI?

    BalasPadam
  15. Dulu Robert Kuok monopoli gula kat Malaysia. Harga ikut pasaran harga tak naik sesuka hati. Syed Mokthar jaga gula naik berapa kali dah??? Tanya hati anda.
    Skrg Gardenia harga mahal Massimo harga murah pasal kos tepung rendah. Pulak keluar protein babi. Sijil JAKIM HALAL tu apa??? Untung Melayu kroni kat atas. Korang jerit "Hidup Melayu" slogan ni kenyang ke perut??? Apasal bangang sungguh??? Tak sedar2 lagi???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gardenia dah kuarkan beberapa jenis lagi roti yang berharga 2.40 dan 2.80 kawan...sudah murah...grain x sama kawan...

      Padam
  16. Jangan lah korang semua hasut dan merosakkan pendapatan org lain...Jakim tak akan beri sijil halal selagi semua bahan telah diuji...jgn selalu bertindak ikut perasaan, dan sekali kala cuba lah berfikir dahulu...korang bangkitkan isu perkauman ini utk kekayaan 2 individu...diorang tu takkan turun padang kalau ada rusuhan...yang merana org biasa je...

    BalasPadam
  17. semua ini hanya adalah sesuatu fitnah, sesuatu tuduhan harus disertakan dengan bukti, bukan tuduh tanpa bukti, sekrinya massimo ada dna babi, mengapakah JAKIM mengesahkannya HALAL?

    BalasPadam
  18. kalau negara ini tiada kaum cina... melayu hari ini sudah lama makan pasir... kalau bukan kerajaan yang asyik membantu, Proton sudah bankrap, MAS airlines juga tiada, petronas juga lama tutup kedai... fikirlah sendiri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak sorang kot yg makan pasir

      Padam
  19. Tanpa Nama makhluk Tuhan paling bangang

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum..

    Ada bukti kukuh tak? Kalau sekadar penulisan dalam alam maya.. Kadang-kadang macam2 pekara boleh berlaku.. Sepatutnya kenalah dulu pi check kilangnya terlebih dahulu.. Ambil gambar apa patut.. Dokumen syarikat.. Dan pengesahan dari pihat jakim..

    Sebenarnya dalam permakanan yang kita makan nieh macam-macam ada.. Halal dan haram.. Termasuklah Ubat.. Kalau ia untuk tujuan kebaikan.. Boleh Saja..

    Tetapi.. Mengenai ROKOK... Kenapa masih ramai umat ISLAM masih hisap rokok?? Kenapa umat ISLAM tak terus menegur umat ISLAM yang merokok supaya Jangan hisap rokok.. Rokok dah terang-terang adalah HARAM.. Tapi.. Hurmmm...

    Renung-renunglah.. Sebaliknya kita kena lawan balik diorang secara halus juga.. Dalam perniaggaan.. Maksudsaya.. Bukan secara halus guna syaitan.. Tapi cara perniagan tu ada teknik-tekniknya.. Cuma kita yang lalai.. Semua ikut orang.. Macam mana nak maju..

    Salam dari saya dari US..

    Walaikumsalam..

    BalasPadam
  21. apa maksud MALAYSIA HAK SIAPA? TANPA CINA DAN INDIA NEGARA INI DAH LAMA MINTA SEDEKAH KAT NEGARA LAIN!!!! ORANG MELAYU HIDUP SENANG SEBAB ORANG CINA. ORANG CINA DAN INDIA BEKERJA SUSAH-SUSAH TANPA BANTUAN DARIPADA KERAJAAN DAN LEBIH MAJU DARIPADA ORANG MELAYU!!!! TAPI MELAYU PEMALAS KENAPA? SAMPAI SEKARANG TAK PUAS HATI DGN KITORANG? BELI RUMAH KERETA SEMUA NAK DISKAUN, ANAK-ANAK HANTAR BELAJAR PERCUMA TANPA YURAN KAT SEKOLAH ASRAMA, SEMUA OFFICE SIDE ORANG MELAYU YANG KERJA... TAK CUKUP LAGI? NGKORANG BETUL-BETUL HATI BATU DAN TGK PERKAUMAN. KALAU TAK SEDAR DIRI SUDAH LAMA MASYARAKAT MALAYSIA AKAN HIDUP KUCAR KACIR!!! HORMATILAH KAUM-KAUM LAIN DAN ADAT ISTIADAT MEREKA. INILAH SEMUA AJARAN AGAMA MENYATAKAN. HARAP PAHAM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye.. Malaysia milik rakyat malaysia tak kira siapa. Malaysia untuk semua. Tak semua melayu anti kaum. Bukan semua cina anti kaum.. Bukan semua india anti
      kaum. Rasionalnya.. Jika strategi perniagaan diambil alih.. Of course ada polisi yg bertukar. ini dalam hal perniagaann. Jgn ada sentiment perkauman. Tapi saya mahu tahu, ini beli rumah ada diskaun untuk bumiputera (melayu, sabahan dan sarawakian).. Itu rumah dengan tanah bkn semua bumiputera dapat maa...... Status tanah pon tak sama maaaa... Harga rumah sapa kasi maaaa.... Harga rumah sapa jual maaaaa.... Harga tanah sapa bg maaaa... Itu harga tanah dan rumah sapa kasi tetappp maaa... Ada faham? Itu kereta masa beli ada diskaun meeehhh? Kalau ada saya mahu beli 10 biji maaaa... Itu goverment office tiada cina atau india kerja meehhhh??? Or atau india cina tak applyy meh? itu goverment office ada tetap mahu melayu atau bumiputera meh???? Ada tulis dalam borang mahu melayu shj mehh?? Ada ka?? Ini malaysia kita semua punya. Of course la dalam suara majoriti ada sikit sikit kelebihan maaaa.. Majoriti mesti skit dapat hak sikit maa... Minoriti pon sikit sikit dapat hak maaa.... Kalau tak dapat hak.. Itu 50 tahun robert kwok tak jual gula maaaa... Business ini mcm la.... Itu ekonomi sapa pegang maaaa??? Kalau org cina ada 100 business, 1 atau 2 sudah org melayu atau india take over takkan jadi hal maaaa.... Ini roti punya hal pon mau bising2. Jgn gaduh sudah maa... Kalau mahu makan, makan... Tak mahu kasi letak tepi :)

      Padam
    2. Agamaku Islam bangsaku Melayu7 Mei 2013 pada 1:08 PTG

      Saya sokong ulasan saudara di atas.balik2 melayu ja yg kena tolerate

      Padam
  22. Pernah 'termakan' roti massimo... rse macam yerkkk... gardenia paling sedap.....!

    BalasPadam
  23. blog perkauman...harus hindarkan....hati manusia Tuhan sahja yg tau....kalau asyik cina dan india tak betul aku rela sokong cina dan india.

    BalasPadam
  24. Saya tanpa nama 28 Disember 2012 5:08 PTG kelmarin lepas saya beri komen saya beli roti gardenia makan sebanyak 5 keping baru kenyang dan waktu malam saya makan 2 keping roti massimo pun sudan kenyang maknanya roti gardenia telah kurangkan bahan untuk buat roti dan harga pun turun ada yang mahal....tetapi massimo murah hanya makan 2 keping pun sudah kenyang jadi siapa nak tipu siapa sekarang.

    BalasPadam
  25. Dear Bloger, Please think before writing.

    Question 1: Why Robert Kuok suddenly been moved out from Malaysia sugar industry???
    Question 2: Why Robert Kuok suddenly create a new company Massimo??

    Massimo is created to stabilize the internal company economies. If he not doing that, he will loose many income and this will lead to retrenchment. Many will loose their work. You can simply say "This CINA very love money..bla bla bla.." But honestly he don't care if it's closed down since he's so rich.He's rich enough to even topple the economy. Think!!Before you write.



    BalasPadam
  26. bikin ngantuk ja page ni

    BalasPadam
  27. hanya orang bodoh babi macam sesiapa yang menulis sahaja yang megatakan dan menuduh menggunakan unsur babi dan tidak halal, dah sah engkau bodoh babi dan kurang ajar, tiada kemampuan dan mata merah akan kejayaan orang lain dan MEMBABI BUTA menfitnah... orang bodoh dan tidak berjaya selalu macam ni

    BalasPadam
  28. dalm pasaran perniagaan, kualiti adalah diutamakan, jangan dipermainkan oleh isu kaum, orng yang naikk isu kaum juga satu criminal yang serious

    BalasPadam
  29. Salam...sy salesmen massimo yg korong ckp cm 2, da bukti ke?? Kalau korang nk thu roti gardenia pun tauke cina gak bkn tauke melayu??? Cma da share melay ja.....xda lebih dari 2?? Kalau korong ckp syarikat melayu npa RAYA PUASA OR RAYA HAJI NPA GARDENIA X CUTI MSA RAYA????

    BalasPadam
  30. Salam....pada saya,betul jg ape kata blogger....bkn nk bersifat perkauman...tp utk sedarkn rmai org melayu supaya sama2 tlg org melayu yg lain...smpai bila kita nk tengok je ekonomi kaum lain makin meningkat..sdgkn kita sma2 melayu sibuk b'gaduh je....sy bekerja di kedai runcit melayu sekitar PJ...selalu ad org melayu yg x jd beli brg..sbb beza hrga yg cuma bberapa sen dgn 99 atau KK...

    BalasPadam
  31. MEMANG TAK TERINGIN NAK MAKAN ROTI MASSIMO TU. BUKANNYA SEDAP TERA MANA PON. KITA WARGA INTERNET NI SENANG LA NAK CARI MAKLUMAT, TAPI ORG2 KAMPUNG KEBANYAKANNYA TAK TAHU. KITA KAUM BUMIPUTERA PATUT SHARE INFO NI SUPAYA LINGKUP LA BISNES SI KUOK & KAUM KERABAT DIA .

    BalasPadam
  32. saya pernah ternampak sorang m.cik melayu cari roti kt kdai cina.uncle tue pg suggest soh bli roti massimo. m.cik tue pn beli. ase nk menjerit dari jauh..sy syorkan sblm mmbli ape2 produk periksa dlu, jgn tgu JAKIM kluarkan statement bru nk melatah. skang nie byk produk dri luar. kte tau tp hny membutakan mate.

    BalasPadam
  33. pnh sy tnmpak m.cik melayu pg bli roti tp uncle cina tu suggest roti massimo pda dye. m.cik tu pn bli la. ase mcm nk menjerit je. sy syorkan spy umat islam klo nk bli ape pun produk, periksa dlu ramuan,kandungan, dari mane dn sbgnya sblm mmbeli.skang nie byk produk dari lua.jgn tgu JAKIM kluarkan statement bru nk melatah. kdg2 kte tau tp kite sndri tutup mate.

    BalasPadam
  34. Yg nak gadoh at cni pehal... baca jelah blog ni elok2.. xnk terima sudah..nak terima terima... kecoh plak ang ni

    BalasPadam
  35. Saya baru nak sebarkan isu ni kepada ahli keluarga. Tetapi ternyata tuduhan ini tiada bukti kukuh. Selagi tiada bukti saya tak mahu sebar fitnah. Tidak mahu terpedaya dengan propaganda. Semua org boleh bg pendapat tapi tak semua benar. Saya tetap sokong produk halal dan produk muslim. Jika Gardenia mmg produk Muslim saya akan hanya beli Gardenia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Janganlah kita orang malaysia merosakkan perpaduan. Bukannya semua orang yang boikot, saya nampak juga ada orang cina yang beli gardenia. Kenapalah orang malaysia nak menghancurkan keistimewaan negara sendiri sebagai negara kaum majmuk? Saya di sini cuma meluahkan pendapat, harap tidak mebangkitkan segala kemarahan ya. Diharapkan semua rakyat malaysia dapat hidup berharmoni dan malaysia dapat membangun dengan lebih pesat lagi.

      Padam
  36. tq share....keep gardenia no more masimo brands.....

    BalasPadam
  37. Sebenarnya dia ni nak fitnah JAKIM sebab keluar sijil Halal utk benda Haram. Dia bagitau JAKIM bodohvtakvtai buat kerja.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online