BREAKING NEWS

PKR dan DAP mula berebut kerusi PARLIMEN...


Melalui info yang diperolehi dari Sabah, gerombolan Pakatan yang dianggotai PKR, DAP dan PAS sudah mengatur langkah awal bila berebut mengenai kawasan-kawasan yang berpotensi dan bakal dimenangi parti masing-masing pada PRU13.

Seperti biasa.., DAP yang merupakan parti paling dominan dalam gerombolan Pakatan sudah meminta untuk bertanding di kawasan yang dikuasai oleh PKR iaitu Parlimen Tenom yang merangkumi dua kawasan DUN iaitu Dun Melalap dan DUN Kemabong.

Berikutan tindakan DAP itu, penyokong-penyokong PKR kawasan Parlimen Tenom melenting terhadap keputusan itu.

Ramai yang menyifatkan keputusan itu tidak adil kerana DAP tidak mempunyai ‘Political base’ di situ berbanding PKR yang sudah bertungkus lumus mengukuhkan pengaruhnya sejak lebih tiga tahun lalu, berserta dengan penubuhan beberapa ranting.

Beberapa pemerhati politik di Tenom berpendapat DAP kurang pengaruh jika dibandingkan dengan PKR atau SAPP kerana kedua-duanya mempunyai Pejabat Perhubungan dan siap dengan kakitangan menjalankan jentera pentadbiran parti masing-masing.

“Apakah asasnya DAP dengan sewenang-wenangnya menuntut kawasan Parlimen Tenom dan apakah DAP mampu menumbangkan UMNO-BN yang mempunyai pengaruh dan kekuatan logistik yang kukuh di sini, sedangkan DAP hanya mampu melayani kehendak petugas jenteranya dengan air liur sahaja,” tegas salah seorang pemerhati.

DAP juga dikatakan gagal mengambilkira perjuangan mereka yang hanya berasaskan kepada perjuangan untuk membela kebajikan masyarakat Cina sahaja. Ini tidak sesuai digunakan di kawasan DUN Kemabong dan Melalap yang majoritinya terdiri dari pengundi suku kaum Murut.

Ini semua membuktikan bahawa DAP bersikap diktator dan kuku besi didalam pembahagian kerusi untuk ditandingi didalam PRU13 akan datang.

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online