BREAKING NEWS

PANAS!!! JHEIPP nak MELEBIHI Rasulullah saw didalam larangan baca Quran...


Ramai pembaca dan rakan blogger tanya gua pasal apa tak hentam JHEIPP dan Kerajaan Negeri dalam isu larangan guna speaker untuk bacaan Quran sebelum Azan Subuh..

Gua sebenarnya malas nak mainkan isu ni sebab gua nampak ia bertujuan untuk memesongkan perhatian rakyat yang sekarang ni lebih tertumpu kepada isu Murtad di Selangor..

Ini sebenarnya taktik biasa regim DAP laknatullah.. Dorang sakit hati bila Gereja dan Kristian dihentam kerana berusaha memurtadkan umat Islam, sebab itulah dorang cari satu isu lain untuk divertkan perhatian rakyat..

Lim Guan Eng memang bijak.. Dia tahu melalui lembu-lembu penasihatnya bahawa isu larangan bacaan Quran melalui pembesar suara akan membuatkan sesiapa dikalangan penyokong kerajaan yang membantah akan dilihat menolak hadis Rasulullah saw..

Dan umat Islam yang pro kerajaan dan pro pembangkang akan bercakaran dan bertelagah sesama sendiri didalam isu ni.. DAP hanya tengok dari jauh sambil bertepuk tangan saja... Itulah harapan dorang...

Didalam isu ni, gua setuju bahawa bacaan Quran tak patut dikuatkan sebelum azan subuh selaras dengan Hadis Rasulullah saw..

Hadis Rasulullah dari Abu Sa'id al-Kudri..

"Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: 'Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat’ (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih)

Dalam hadis ni.., Nabi s.a.w melarang kita mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu jemaah lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain.

Tapi kena ingat.., baginda Rasulullah saw larang menguatkan bacaan Quran BUKANNYA melarang terus dari membaca Quran!!

Jadi kenapa pihak JHEIPP melarang terus bacaan Quran sebelum azan dan bukannya keluarkan pekeliling suruh perlahankan bunyi bacaan?

Macam mana pula dengan hadis dibawah ni...

Dari Abu Qatadah RA bahawa Nabi SAW bersabda kepada Abu Bakar RA yang bermaksud:

"Aku telah melintasi kamu ketika kamu sedang membaca, dan kamu merendahkan suara. Jawab beliau: Sesungguhnya aku hanya memperdengarkan kepada Siapa yang aku bermunajat kepada-Nya. Balas baginda: Angkatlah sedikit (suaramu)."

Dan baginda juga bersabda kepada ’Umar RA yang bermaksud:

"Aku telah melintasi kamu ketika kamu sedang membaca, dan kamu mengangkatkan suara. Jawab beliau: Sesungguhnya aku ingin membangkitkan orang yang mengantuk dan mengusir syaitan. Balas baginda: Rendahkan sedikit (suaramu).


Rasulullah saw sendiri suruh kita bersederhana didalam semua perkara.. Jadi sepatutnya suara bacaan Quran sebelum azan Subuh diarahkan supaya diperlahankan agar tak menganggu masyarakat sekitar.., bukannya melarang terus..

Jika mahu umat Islam bertoleransi dengan pihak kafir didalam menjaga masa tidur mereka, pihak kafir juga perlu menjaga sensitiviti umat Islam didalam menjalankan ritual agama dorang..

Gua ada kawan yang berjiran dengan kafir.. Dia mengadu yang terpaksa menghidu bau colok yang dibakar oleh jirannya hampir 24 jam..

Macam tu juga sahabat gua yang sorang lagi bila tinggal dikawasan perumahan yang tak jauh dari kuil.. Bau kemenyan gaharu yang dibakar setiap hari memang menganggu kehidupan..

Lim Guan Eng yang mengetuai portfolio Hal Ehwal Agama bukan Islam di Penang ni patut keluarkan larangan juga terhadap semua tu.. Itu baru ADIL !!

Kenapa pulak umat Islam saja yang kena bertoleransi tapi kafir di negeri ni buat bodoh saja bila ritual agama dorang menganggu kehidupan umat Islam?

Kalau hanya sebelah pihak saja yang bertolak ansur kononnya berlandaskan syarak.. Itu sudah tak adil beb..

So.., persoalan gua sekarang.., JHEIPP dibawah Exco Agama Negeri Malik Kassim ni jaga Umat Islam ataupun jaga kebajikan pihak kafir di Penang??


8 ulasan :

  1. larangan hanya bacaan mengunakan pembesar suara.bila terlalu kuat bacaan menyebabkan orang lain yg mebaca quran atau membuat ibadat lain terganggu..itu saja.saya sokong larangan tersebut.sebagai islam kita patut memikirkan perkara tersebut..ada pun suara azan patut dikuatkan supaya orang lain bangun atau segera membuat ibadat tersebut..

    BalasPadam
  2. Cerdik tak boleh tumpang, bodoh tak boleh diajar...itulah pepatah yg tepat pada PR, sebabnya mereka rasa cerdik tapi dikalangan sekutu mereka saja akui tapi luar sekutu nak tergelak la pulak macam Mat Sabun dan bodoh pula tak boleh ditegur oleh pihak luar yg bukan sekutu mereka..contohnya macam MB Khalib Gagap...

    BalasPadam
  3. ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

    JHEIPP patut rujuk balik ayat-ayat Al Quran surah as Fushilat di bawah:-

    وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ ﴿٢٦

    26. Dan orang-orang yang kafir berkata: “Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Qur’an ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan (mereka).




    فَلَنُذِيقَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا عَذَاباً شَدِيداً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٢٧

    27. Maka sesungguhnya Kami akan merasakan azab yang keras kepada orang-orang kafir dan Kami akan memberi balasan kepada mereka dengan seburuk-buruk pembalasan bagi apa yang telah mereka kerjakan.




    ذَلِكَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاء بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ﴿٢٨

    28. Demikianlah balasan (terhadap) musuh-musuh Allah, (yaitu) neraka; mereka mendapat tempat tinggal yang kekal di dalamnya sebagai pembalasan atas keingkaran mereka terhadap ayat-ayat Kami.

    Apabila HADIS dirjuk terlebih dahulu daripada Al Quran. mcam tu la JADIKnya!

    Wallahualam..

    BalasPadam
  4. setelah fatwa kebangsaan dan kebanyakkan negeri mengikut dengan memfatwakan kalimah Allah hanya milik agama Islam...agama yang BENAR....dan ianya berkaitan akidah umat ISLAM....macamana plak pendirian depa pasai kalimah Allah tu..?

    apakah depa berpendirian fatwa itu bertentangan atau mengikut syarak....?

    depa ni gilerrr biollll!

    BalasPadam
  5. salam ramadan tuan..politik itu bukan agama tuan..

    BalasPadam
  6. TanpaNama 12:56.. Ya betul.. Politik tu memang BUKAN agama.. Cuma makhluk bangang dan Tolol macam penganut PAS dan penyokong Pakatan saja yang sanggup jadikan politik tu sebagai Agama baru dorang... Hahahahaha...

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama berkata...
    salam ramadan tuan..politik itu bukan agama tuan..
    14 Ogos 2011 12:56 AM <- SALAM HARIAN !! BARU TAHU KE? ALHAMDULLILLAH, HARAP SAMPAIKAN PADA SAHABAT2 ANDA YANG DALAM PAS YEAH, RASA RAMAI KAT DALAM TU YANG MASIH CONPIUS !!! TQ

    BalasPadam
  8. Assalam, kpd semua sahabat yg memberi komen, berapa lama masa anda semua peruntukkan membaca & memahami Al Quran setiap hari? baca, fahami, amal & dakwahlah ISLAM...bnyk HUKUM dlm Al Quran yg kita TOLAK... jom kembalikan Al Quran di atas hukum KAFIR... (Undang2 Malaysia masih menjunjung HUKUM KAFIR LORD REID)...so nak jadi org BERIMAN ka nak jadi KAFIR or nak jadi MUNAFIQ?

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online