Ustaz Kazim Alias dipecat dari PAS akibat tak sokong Anwar..

Posted by MPP On Jumaat, 10 Jun 2011 17 comments


Gua dapat berita yang Ustaz Kazim Alias sudah dipecat dari PAS pasal dia banyak bagi ceramah yang tak senada dengan pemimpin atasan parti bulan tu.. Especially isu yang berkenaan PAS berpakat dengan DAP dan isu Anwar

Usul pemecatan Ustaz tu dah pun diluluskan oleh Dewan Ulamak PAS Perak masa dorang buat muktamar bulan lepas...


Muktamar Dewan Ulamak PAS Negeri Perak telah berlangsung di Markas Tarbiyah Air Kuning, Perak pada 14 Mei 2011. Sebanyak 2 usul telah diluluskan sebulat suara iaitu :

1 - Usul agar diluluskan penubuhan Dewan Ulamak PAS Peringkat Kawasan sebagaimana Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat.

2 - Usul agar Ustaz Kazim Alias dipecat keanggotaannya dari PAS.

Ini disebabkan beliau telah bertindak sebagai duri dalam daging dengan menghentam PAS secara terang-terangan terutamanya dalam isu berkaitan penglibatan PAS dalam Pakatan Rakyat.

Tindakan ini amat penting agar beliau tidak merosakkan fahaman Umat Islam termasuk sebahagian ahli PAS sendri yang terpengaruh dengan kepetahannya berpidato.

Muktamar bersetuju bahawa beliau telah menggunakan hujah yang begitu dangkal dan tidak langsung mengambilkira dasar Tahalluf Siasi yang telah diluluskan oleh Majlis Syura Ulamak.

Beliau juga sebelum ini pernah dikesan menghuraikan hukum dan mentafsir Al-Quran tidak berdasarkan tafsiran ulamak mufassirin.

Adalah diharapkan agar semua Kawasan dan Cawangan PAS di seluruh Negeri Perak tidak lagi menggunakan khidmat beliau dalam semua program anjuran parti.






Bagi gua, Ustaz Kazim adalah contoh agamawan yang berada dilandasan yang betul. Apa yang bagus dia puji dan apa yang salah dia tegur.

Ustaz Kazim ni bukan berebut sangat nak memerintah. Walaupun sebelum ni dia ahli PAS, dia tak pulak sibuk mengata kononnya orang lain tak pandai perintah ikut Islam macam PAS.

Inilah kategori guru agama yang boleh kita panggil ulamak. Dia tak sekali-kali cuba menjatuhkan pemerintah islam tapi bertindak menasihatkan dan menjelaskan perkara yang benar.

Gua pernah baca pasal zaman pemerintahan khalifah Umayyah dan Abbassiah.. Memang ada pemerintah yang zalim zaman tu, tapi ulamak zaman itu yang lebih muktabar still tak cuba jatuhkan mereka.

Itu baru laa ulamak yang mengikuti adab Islam sebenar. Bukan ulaRmak yang sibuk nak rampas kuasa dan gila jawatan je beb...

So, gua harap Ustaz Kazim jangan masuk mana-mana parti politik lepas ni.. Gua suka kupasan dia yang tak memihak kepada sapa-sapa baik UMNO atau PAS..

Yang salah tetap salah sebab POLITIK ITU BUKAN AGAMA!!!

17 comments:

Tanpa Nama berkata...

Saya banyak mendengar dan melihat CD ceramah Ustaz Kazim. Kupasannya amat bernas sekali dan sangat senang difahami oleh masyarakat. Oleh sebab kupasan ceramahnya banyak yang terkena batang hidung PAS yang loklak tu, maka pemimpin PAS menggangap Uztaz ini adalah satu ancaman kepada perjuangan jumud mereka.Jadi tak hairanlah mereka pecat Ustaz yang tak berdosa ini.Namun saya syorkan Ustaz Kazim terus berjuang demi Agama dan Bangsa tanpa rasa takut dan silu demi mendapat 'Keredhoaan ALLAH'.

Tanpa Nama berkata...

truskn usaha anda wahai ustaz kazim..

Tanpa Nama berkata...

Salah satu alasan dipecat ialah "Muktamar bersetuju bahawa beliau telah menggunakan hujah yang begitu dangkal dan tidak langsung mengambilkira dasar Tahalluf Siasi yang telah diluluskan oleh Majlis Syura Ulamak." ertinya Ustaz Kazim tak menyokong penyalahgunaan Islam untuk kepentingan siasah. Syura ulama pas memang tak boleh pakailah, sebab tu nik aziz bagi fatwa apapun semua senyap walaupun jelas menyimpang jauh dari kenyataan.
Lepas ni eloklah kalau syura ulama pas bagi fatwa, dibolehkan berzina selagi tidak dilihat oleh 4 orang saksi.
Tubuhkan satu lagi sayap pas selain wanita dan pemuda, cabang lesbian dan Gay.

--Ganasnyer--

Tanpa Nama berkata...

Fatwa terbaru "MENYOKONG PAS MASUK NERAKA" sebab pas bukan lagi menegakkan Islam, tapi menentang pimpinan Islam.

--Ganasnyer--

Tanpa Nama berkata...

pada saya kalau orang seperti Ustaz Kazim ni pun PAS nak salahkan memang PAS ni parti gila keparat la namanya. Ustaz Kazim seorang yang begitu teliti dan berhati-hati dalam setiap isu yang beliau kupas dan setiap kupasannya sentiasa bersandar AlQuran dan Hadis bukan semberono dan disampai dengan gaya tersendiri dengan cukup menarik dan tidak jemu mendengarnya. beliau pada saya contoh tokoh agama yang sebenar yang tidak taksub atau menyebelah mana-mana pihak dalam menegakkan kebenaran. amat menghairankan kalau seorang seperti Ustaz Kazim ini pun masih dikatakan salah oleh PAS. sebelum ini Mufti Negeri pun mereka berani kata 'syaitan'.
apakah jika berceramah yang dicampur fitnah maki hamun macam orang gila seperti Azli Taliban yang janggut pun berserabai tu baru dikatakan betul oleh PAS ????
sesungguhnya telah benar lah PAS hanya lah sebuah parti politik yang hanya berselindung disebalik rupa luaran dan laungan pembohong yang kononnya mahu menegakkan agama Islam dan tidak lebih dari itu ....

Tanpa Nama berkata...

nampak tak bezanya jika BN memerintah dgn PR memerintah?
kononnya duri dlm daging pun dipecat walhal apa yg dilakukan itu benar.
nampak tak jauhnya terpesong pas dari landasan agama?

Tanpa Nama berkata...

bg aku..ustaz ni berilmu..tp tak ckup bukak mate lg ngn situation kt mesia ni..Harun Din sendr pun tak ckp pape pasal kes zina ni psl gune civil court..bukti2 pun tak kukuh..kalo btol ustaz ni bole pk and bukan chai UMPORNO..sound je menteri agama..kes anwar gune mahkamah syariaah..senang je..br tao sape kene ke tak kene..ni sebok main2 kn 4 saksi..

MPP berkata...

@Tanpa Nama 9:58 Haaa.. penjilat PASberg dah mula tuduh Ustaz Kazim bersekongkol dengan UMNO.. Ni lah ayat wajib penjilat PASberg bila ada ustaz yang hentam dorang.. Bangang punya pengikut PAS!! Hahahahahahaha...

Tanpa Nama berkata...

@MPP
sape yg bangang..klo ko tu islam n ustaz lg..ptut nye ko la yg suruh org2 islam lain pertahan kn hukum tuhan..mintah di bicara dlm mahkamah syariaah..ke ko ni org UMPORNO?civil court tak kn same ngn hukum tuhan..wuwuwu..ko tu je tak sedar diri dah jd bangang

MPP berkata...

@Tanpa Nama 10:37 Hahahahaha... memang terserlah kebangangan lu baii.. Apa hal pulak gua yang nak minta dibicara di mahkamah syariah? Bukan gua yang main china doll beb... Hahahahahaha... Itulahh.., bila gua kata penjilat PAS bangang, lu marah... Tapi memang lu bangang pun... huhuhuhuhu....

Tanpa Nama berkata...

betul tu mpp..memang bangang anon2 tunjuk pandai tu
anugerah tuhan depa tak merujuk mahkamah syariah pun. jika nak bela diri, segerakan semuanya demi maruah k\diri dan keluarga. ini tak, tak habis2 spin.
buat report polis pun bukan sebab nak siasat sape pelaku, cuma report sebab tayang bahan lucah. tak ke bodoh tu?

Acilut berkata...

Eh!, Bila pula Ust. Kazim Ahli PAS. UMNO pun tidak... Dia pendakwah bebas... kerana Allah. Setahu aku dia pernah jadi ahli PAS dulu-dulu kala, tetapi katanya berpolitik tidak sesuai dengan jiwa dia. Sebab itu dia tinggalkan PAS dan tidak lagi aktif berpolitik. Katanya didalam salah satu CD (yang menarik), biarlah orang lain sahaja yang menjalankan kerja-kerja berpolitik. Mungkin juga kerana gelagat sesetengah penceramah PAS (tetapi tidak ditegur oleh pemimpin PAS) ketika itu, yang menyebabkan Ust Kazim keluar daripada PAS cari kerja lain (Wallahualam).
Saya telah membeli hampir semua CD (Original - InyaAllah dapat menbantu Ustaz Kazim dan Sekolah Beliau) Ustaz Kazim.
Bagi aku ceramah Ust. Kazim adalah 'balance' dan neutral. Kita mudah faham (dan juga tidak jemu dan 'mengantuk').
Mungkin dia tidak desenangi oleh SEGELINTIR orang2 PAS kerana teguran dan ceramah yang disampaikan terkena batang hidung mereka. Ini adalah kerana ramai juga 'Ustaz-ustaz' PAS yang tak original malah terlebih politik daripada agama. Mereka ini mungkin tercari-cari sesuatu bagi mempertahankan pendapat mereka dan untuk mendapatkan 'political mileage' daripada rakan rakan dan pengundi-pengundi kaum lain. Adjustment dan berhati-hatinya mereka supaya hati kaum lain tidak diguriskan untuk keuntungan undi. Dan sanggup mengadai prinsip asal perjuangan mereka dan meninggalkan rakan melayu dan islam yang tidak sehaluan dengan mereka. Lebih-lebihnya pula mereka kepada kaum lain dan bukan Islam. Prinsip Negara islam dan hudud tidak lagi kedengaran.
Selama ini tidak ada yang berani dan sanggup 'tegur' mereka kerana tidak ramai yang berilmu dan sangup berbuat demikian.
Bagi aku ramai Ustaz-ustaz PAS yang terikut-ikut dengan 'ketua' mereka. Walaupun ramai juga ustaz dan pengikut PAS yang tidak selesa dengan pandangan jumud sesetengan pemimpin PAS, tetapi tidak berani bersuara, kerana takut dicap sebagai tidak cukup ilmu!
Masalah bagi ramai pengikut PAS ialah mereka tidak mahu menambahkan ilmu dan lebih kepada ikut sahaja. Mereka tidak 'dinamik'. Bagi mereka, ilmu hanyalah ditimba daripada jamaah mereka sahaja, malah mereka malas berfikir. Mereka tidak ada pengalaman berkawan dengan kaum lain yang bukan beragama islam. Mereka terlalu idealist. Mereka tidak sedar mereka mungkin boleh tertipu dan masih tidak berhati-hati. Banyak isu yang telah sengaja diadakan sebagai umpan dan mereka telah terperangkap. PAS telah tidak tegas dan mengadaikan prinsip yang mereka perjuangkan selama ini. Sebagai contoh isu kalimah Allah, negara islam, hudud, hak Raja-raja Melayu dan Keistimewaan orang Melayu.
Pulau Pinang tergadai kepada DAP akibat sokongan PAS dan dalam semua hal PAS disisih didalam pentadbiran di Pulau Pinang tanpa apa-apa peranan yang jelas...

Walau apapun harap Ustaz Kazim dapat teruskan perjuangan didalam memberi penerangan, nasihat dan kritikan yang adil sambil memberi kefahaman Islam yang sebenar kepada semua pihak tidak kira kepada PAS, UMNO maupun PKR. Amnya kepada seluruh masyarakat Islam dan juga agar bukan Islam dapat menerima Islam sebagai 'a way of life'

Tanpa Nama berkata...

Engkau ini taksub parti dunia bertopengkan agamalah..gunalah alquran,hadis dan sunnah bukan fatwa agama politik..islam ke engkau ni?

Tanpa Nama berkata...

Nampak sangat engkau ni jumud dan tak ikut perkembangan malaysia,siapa yang minta dibicarakan kat sivil?anuar sendirilah baghal!!dia ada ramai kawan kat court council senang2 bolah lepas tuduhan..engkau ni anwaris ya..

Tanpa Nama berkata...

cakap lah apa bende yg PAS dengan sekutu tak guna dia tu buat pada rakyat? tak payah nak berselindung la dengan islamik sangat. kau ingat BN ni parti bukan islamik sangat kke? pembangkang tau nak jatuh kan keraajaan je . lagi2 pas, talam dua muka

Tanpa Nama berkata...

Kalo btol dia nk prtahan islam,watpe pegi masuk umno plak. Bek duk dlm pas,bg menang dlu golongan yg nk tegakkan islam ni..bru la ko nk btul kn yg mana tersalah 2. Ini x,pg msuk umno buat ape? Bg aku ustaz ni tersalah perhitungan.

Tanpa Nama berkata...

ust ni kdg ntah pape..
baik harin din la..diam je..hnya berkata yg benar..
spatot as ust die kna ckp..kte sbg hamba ats dunia ni,wlu cane skali pn kne laksana kn hukum allah..lantak la bn tima ke x..
dlm pas yg rmi ulamak pn die blh kta sst..
mmg xsmua pas tu bgs..tp agk2 la ko kta pas sst..pemimpin bn yg sah2 xsmyg,lau ade event dr asr pai isyak relax je duk tang stu je..
pemimpin pas ade slh fhm ckit trs cop sst..yg sah2 dpn mata ko tolak hukum tuhan yg tu d landasan yg btl ke??

Catat Ulasan

Media Online

Share

MPP Online