BREAKING NEWS

Edisi Terjah!! Sebab-sebab Nik Ajis malu mengaku dia melayu...


N.ajis ni taklah cerdik sangat. Islam tak pernah mengajar umatnya membuang apatah lagi membenci bangsanya sendiri. Yang dilarang adalah menganggap cuma bangsanya yang mulia atau bangsanya bangsa terpilih atau memandang rendah pada bangsa-bangsa lain.

Ini perangai yahudi yang menganggap cuma bangsanya layak beragama sedangkan bangsa lain tak lebih seperti haiwan ternakan, dan juga seperti sesetengah Arab yg menganggap bangsanya lebih mulia kerana syariat Islam dibawa oleh nabi yang berbangsa Arab.

Ini tidak bermakna kita perlu meremeh-remehkankan kepentingan jatidiri bangsa sendiri. Tidak bermaksud juga kita boleh memperlekehkan kepentingan berbangsa. Mendirikan masjid dengan senibina Cina tidaklah salah tapi tidaklah sampai membawa kepada ‘menghilangkan atau menyelesaikan’ masalah perkauman.

Ini betul-betul nonsense, mengarut dan melalut. Sejak bila masjid di Malaysia dipisah-pisahkan mengikut bangsa? Adakah selama ini masjid kita terlalu ‘melayu’? Dimana yg dikatakan masjid Melayu?

Sedangkan untuk melihat masjid dengan senibina melayu saja amat jarang melainkan kebanyakannya bercirikan senibina timur tengah atau arab atau parsi. Tidak ada satu masjid yg dinamakan dengan nama Masjid Melayu sebaliknya terdapat masjid dengan nama Masjid India, Masjid Pakistan atau surau malbari, surau kerala dll.

Jadi Melayu tidaklah bersifat perkauman dalam beragama.

Nik ajis hidup dalam kepompong Melayu sepenuhnya. Rumah, kampung, daerah, malah negerinya hampir 100% Melayu dan 100% Kelantan, sebab itu dia hairan bagaimana orang Melayu lain yg hidupnya dalam masyarakat majmuk berbilang bangsa yang sentiasa menghadapi persaingan malah mungkin ‘ancaman’ bangsa2 lain bercakap mengenai semangat cintakan jatidiri bangsanya.

N.ajis berada dalam zon yg sangat-sangat selesa dan sangat-sangat selamat. Jadi dia tak tahu dan tak faham akan ertinya mencintai bangsanya sendiri kerana kedudukannya di kampungnya yang tak pernah tergugat oleh kaum-kaum lain.

Di kampungnya tak pernah ada masalah tanah-tanah Melayu yang tergadai dan terjual kepada tauke-tauke Cina satu persatu sehingga kedudukan melayu terhimpit dan terdesak. Di kampungnya juga tak ada masalah pembolotan ekonomi oleh kaum Cina sehingga Melayu cuma mengutip sisa-sisa kekayaan saja.

Jadi, bagi N.ajis, masalah Melayu-melayu lain di negeri-negeri lain bukanlah masalahnya. N.ajis cuma bercakap melalui tempurungnya saja dan dengan sebab itu hanya sesuai untuk permasalahan dalam dunia tempurungnya saja.

Senang cakap, pemikiran N.Ajis memang dah tak relevan serta melampaui tarikh luputnya. Elok dimuziumkan saja otak bebal Mursyidul am PAS yang sorang ini!

13 ulasan :

  1. memang le dia malu mengaku melayu sebab dia bangsa kelantan..cubalah semak dasar2 kerajaan negeri yang lebih-lebih mengutamakan rakyat kelantan dasri aspek pemilikan tanah di negeri kelantan. syarikat2 yang berurusan dengan agensi kerajaan negeri dan kerajaan negeri juga mestilah syarikat2 milik anak kelantan. berapa ramai rakyat malaysia yang bukan keturunan kelantan dapat berurusan dengan mudah di kelantan?

    BalasPadam
  2. Tuan,
    Minta supaya N.Aziz isi borang untuk buang bangsa melayu dia dari daftar jabatan pendaftaran. Biar hak keistimewaan dia sebagai melayu terhapus. Bari dia tahu diri.

    benci manusia hipokrik.

    BalasPadam
  3. Nik Aziz tak nak jadi melayu, mungkin dia nak jadi siam.

    BalasPadam
  4. Apa susah,kalau malu nak ngaku melayu,nik ajis boleh pilih apa saja bangsa di Mlaysia ni. Aku cadangkan dia jadi keling sbb cakap dia pun dah serupa macam keling mabuk.

    BalasPadam
  5. Betul cakap tuan blog. N. Aziz selesa duduk di Kelantan sebab hampir 90% dikelilingi bangsa melayu. Cuba dia menetap di Penang atau tempat yang majoritinya kaum lain, mesti dia tahu erti sayangkan bangsa.

    BalasPadam
  6. DIA TU PERASAN NAK JADI ARAB! PASAL TU LAH MALU NAK MENGAKU MELAYU! KALAU JADI ARAB PUN, TUA KUTUK NI HANYA BERTARAF TAIK UNTA SAJA. SILAP2 UNTA PUN TAK MAU MENGAKU NIK AZIZ TU TAIK DIA!

    BalasPadam
  7. tok cha dekat atas tu pun tau martabat dia lebih tinggi dari nik aziz sebab tu dia tak berdiri pun hormat ..plg kurang hormat sebagai orang tua..dia ampu siam dia ampu dap depa dok senyum aje..senyum akan kedunguan orang tua ni..

    BalasPadam
  8. dia buat2 xpaham perlembagaan. Padahal jika lh org2 pas bacalah perlembagaan maka tahulah bahawa Melayu itu bukan lh bangsa yg mengikut keturunan. Melayu haruslah

    1. Beragama Islam
    2. Lahir di Malaysia
    3. Berbahasa Melayu
    4. Mengamalkn adat melayu

    Org bodoh je yg malu mengaku diri tu Melayu. Respek Utz Ridhuan Tee yg faham perlembagaan dan harus di jadikan contoh pada melayu yg lain.

    Melayu adalah benar2 1 malasia.

    1 agama
    1 bahasa
    1 adat
    1 tempat kelahiran

    mungkin utk lebih gobalkan melayu tu buangkn klausa utk tempat kelahiran. Jika melayu faham apa itu melayu jadi tiada siapa pun yg boleh kata melayu itu rasis. kenapalah pak2 menteri umno xkreatif utk tackle isu2 ni.

    BalasPadam
  9. Kalau dah kata begitu harap nik aziz dan ahli2 pas boleh mohon kpd jabatan pendaftaran supaya status bangsa mereka dlm surat beranak dan kad pengenalan diletakan sebagai tiada berbangsa.
    Kpd Nazri Aziz pula dia boleh letak jawatan dari umno dan tukar ke parti Gerakan atau IPF krn umno tu untuk org Melayu dan bumiputra je boleh la dia bertanding di kws yg mojoriti cina dan india atas semangat malaysia dulu.Harap sangat Nazri pertimbangkan cadangan saya ni.

    BalasPadam
  10. Sah n.ajis ni sesat. Sepatutnya dia menyatakan rasa syukur yang tidak terhingga kerana dilahirkan sebagai Melayu, atau dilahirkan sebagai apa jua bangsa kerana kalahirannya itu adalah nikmat dan ketentuan dari Allah.
    Allah swt jadikan umat manusia dari pelbagai bangsa pun bersebab, iaitu untuk saling kenal mengenal. Itulah juga bukti kekuasaanNya, kerana boleh menjadikan manusia dari pelbagai bangsa dan warna kulit.
    Memperlecehkan kebangsaannya sebagai Melayu bererti memperlecehkan kuasa dan kehendak Allah. N.ajis ni seolah-olah mempertikaikan qada dan qadar Allah kenapa dia tidak dilahirkan seorang Arab.
    Alhamdulillah, hari ini Allah tunjukkan satu lagi kesesatan n.ajis supaya kita semua menjauhkan diri darinya. Kalau nikmat dari Allah pun n.ajis tak reti nak mensyukuri, inikan pula pertolongan dan batuan dari kerajaan UMNO/BN.

    Zul Zab

    BalasPadam
  11. Kut kut Pok Nik keturunan Patani tak. Haaa orang Patani jaga-jaga. KJalau betui kamu semua ada satu liabiliti yang sangat berat. Kesian kalian dahlah hidup dalam huruhara dibunuh sana dibunuh sini. Le ni nak tanggung Pok Nik nyanyok lak.

    BalasPadam
  12. kihkihkih memang le dia malu nak ngaku melayu sbbNya.

    1.mana ada orang melayu yg faham tentang islam menolak persauadaraan
    2.mana ada ketua keturunan melayu memutuskan tali silaturahim sesama islam.Baca al quran tetapi n.ajis telupa baca surah al hujarat ayat 9-12..yng menekankan tntang hubungan persaudaraan sesama islam.
    3.selalu keluarkan fatwa sesat.nik ajis boleh menentukan sape masuk syurga.orng umno confirm masuk neraka.
    3.ikut sedap mulut klu mentafsirkan
    sesuatu ayat cth Allah swt mencarut memang patut le malu mengaku jadi orng melayu.
    4.Mike ni nie orng kelantan hehehe
    memang rupa tu le.. bangga sebut orng kelantan dan malu nak sebut orng melayu ..well u nkow la wak am taking a..bout..
    kesimpulanya ...sape2 belajar sosiology dan antropology ada satu lagi katgoeri melayu ,"rupa mcm melayu tp bukan melayu tapi islam tapi merapu "
    Apa pun berdasarkan tindak tanduknya bagus juga n.ajis malu mengaku dia melayu....

    BalasPadam
  13. Apa yang penting kita semua rakyat MALAYSIA....BERSYUKUR HIDUP DI NEGARA INI

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online