BREAKING NEWS

Tiada lagi DEB utk Mamu, Mami dan Combi. DAP dan Anwar dah lama mansuhkan hak melayu di P.Pinang.



PULAU PINANG 11 Mac 2008– Kerajaan negeri yang baru ditubuhkan hasil gabungan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan membebaskan pentadbiran Pulau Pinang daripada pelaksanaan amalan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam kenyataan pertamanya selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang mendakwa, DEB menjadi punca kronisme, rasuah dan tidak efisien. Beliau berkata, kerajaan negeri akan melaksanakan sistem baru yang memberikan keutamaan kepada semua kaum. Menurut Guan Eng, buat permulaan, kerajaan negeri akan melaksanakan sistem pemberian tender secara terbuka untuk semua kontrak dan pemerolehan kerajaan.

“Kita akan mengamalkan pentadbiran telus. Selain memudahkan orang awam mendapat maklumat mengenai tender-tender tersebut, satu portal Internet akan diwujudkan.
“Kontraktor tempatan yang berpusat di Pulau Pinang akan diberi keutamaan,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau berkata, ekonomi di Pulau Pinang adalah untuk semua tanpa mengira bangsa dan agama serta berdasarkan prinsip perkongsian kemakmuran dalam cara yang saksama.
Pada sidang akhbar hari ini, Guan Eng, 48, menjelaskan agenda-agenda pemerintahan baru kerajaan negeri DAP-PKR dengan langkah ke arah bebas DEB menjadi fokusnya.

DEB adalah dasar yang dimulakan pada tahun 1971 untuk membasmi kemiskinan dan menstrukturkan semula ekonomi Malaysia dengan matlamat menghapuskan pengenalan etnik berasaskan fungsi ekonomi.

Arkib Berita



Hj Hadi baru nak melompat hari ini apabila hak bumiputera sudah mula dipertikaikan secara terang-terangan di media oleh DAP melalui Tony Pua. Tetapi ramai yang tak menyedari hak bumiputera telah lama hapus dibawah negeri yang dikuasai sepenuhnya oleh DAP selepas PRU12 lalu.

Pada permulaan, kaum komunis dan super rasis ini menguasai negeri-negeri. Tak mustahil jika bangsa melayu masih leka dan lalai, selepas PRU13 nanti mereka akan menawan seluruh negara. Pada masa itu, DEB yang menjadi kekebalan buat bangsa melayu akan terhapus sama sekali.

Apabila DEB dimansuhkan nanti janganlah nanti ada yang meminta untuk orang Melayu mendapat kelebihan untuk ke menara gading. Maka tiadalah lagi kuota untuk orang Melayu. UiTM akan dibuka seluruhnya. MARA juga akan dimansuhkan kerana ia termasuk dalam DEB.

Janganlah diharap untuk company-company bukan Melayu akan mengambil Pengarah-pengarah Melayu atau pekerja-pekerja Melayu kerana kuota yang sedia ada adalah juga melibatkan DEB.

Janganlah harapkan lagi pulangan dari ASB kerana dia juga adalah DEB. Samalah
juga dengan kuota yang ada untuk mengambil Guru, Tentera dan Polis, tiadalah
lagi kerana pada hakikatnya ramai takkan layak.

Yang layak pada masa akan datang hanyalah jadi Kerani, Pegawai Rendah, Drebar dan sebagainya. Kerana sudah meritokrasi maka perlu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah. Dengan kedudukan yang ada hanya segelintir sahaja yang akan layak mendapat biasiswa, pinjaman dan sebagainya.

Janganlah nak bermimpi lagi masih boleh masuk matriks kerana itu juga akan dibolot dan dipenuhi oleh juga kaum-kaum lain yang jauh lebih bekerja keras, lebih rajin dan lebih bersatu. Semua akan sama rata dan sama adil.

Mungkin Melayu akan bangun kembali dan akan bersatu. Seperti juga di Singapura di mana Melayu mengambil lebih 30 tahun untuk mula bangun dengan tiadanya DEB dalam 30 tahun.

Melayu pasti juga akan bangun kembali tetapi waktu ketika itu, baru kita tersedar dari lamunan bahawa Tanah Melayu sudah tergadai dan laungan Azan kurang berkumandang kerana bising dan menganggu orang tidur lebih-lebih lagi di waktu Subuh.

Semua dah sama, laungan Azan walaupun tidak ada kena mengena dengan DEB tetapi dia ada kena mengena dengan ketuanan Melayu dan kedaulatan Islam. Jika gereja, kuil2 boleh senyap juga bolehlah satu hari nanti masjid-masjid kerana untuk menjadi adil dan saksama.

Satu hari nanti penggunaan bahasa Malaysia juga akan dikurangkan atau tidak dirasmikan kerana walaupun dia tidak melibatkan DEB tetapi akibat tergadainya ketuanan Melayu kerana ketiadaan atau kekurangan orang yang terpelajar dan berwibawa dalam kerajaan dan swasta maka bahasa Malaysia yang tak canggih juga akan terkubur.

Ini semua akan berlaku jika bangsa melayu masih lagi alpa tentang hak dan maruah bangsanya. Buka mata wahai seluruh anak bangsa dan pandanglah apa yang sedang berlaku disekeliling. Parasit bermata sepet sedang menular dan menjadi barah kepada Ketuanan Melayu itu sendiri.

Jangan gadaikan masa depan generasi anak cucu kita hanya kerana terikut-ikut tari permainan pertelingkahan ideologi politik gampang pemimpin atasan, yang sedang bersenang-lenang melabuhkan punggung dikerusi empuk masing-masing, sambil melihat kita bertelagah untuk memenuhkan tembolok mereka !

1 ulasan :

  1. BABI ( Barua Anwar Bin Ibrahim ) boleh jadi punahsihat di Pulau Pinang terlalu banyak Melayu haprak datang dari Pulau Pinang kes limbang bagi ke Brunai,kes Pulau Pinang serah ke Francis Light masa Sultan Kedah(P.Pinang dibawah kesultanan negeri kedah) kerabat ini jugak yang serah Singapura keluar dari Malaysia...Bapak Yahudi Melayu pun dari Pulau Pinang....Bagus le tu kasi ke Anwar jadi punahsihat orang Melayu ditanah tumpah negeri kelahiran sendiri....Fakta sejarah dah membuktikan semua baka-baka haprak orang melayu datang dari Pulau Pinang....Sila kan Anwar jadi punahsihat Kerajaan Negeri Pulau Pinang...Fakta sejarah 500 tahun dulu hingga sekarang sudah membuktikan segala-galanya dan ia berulang lagi hhuhuhuhuhu...haprak oh haprak....

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online