BREAKING NEWS

Fatwa baru Nik Aziz: Bacaan khutbah Solat Jumaat adalah isu peribadi.



KOTA BAHARU: PAS Spiritual Leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat declined to comment on the issue of the alleged use of Penang Chief Minister Lim Guan Eng's name in the prayer during the Friday sermon in several mosques in Penang.

He said it was a personal issue and did not wish to comment on such matter.

He said that when approached by reporters at his house in Kampung Pulau Melaka here Saturday.

The Star


Nampaknya wali terompah jamban, Nik Aziz Nik Mat telah mengeluarkan "fatwa" baru berkenaan isu doa untuk Lim Guan Eng didalam khutbah kedua Jumaat yang semakin panas diperkatakan di seluruh negara.

Sebelum ini, Karpal Singh yang menolak hudud dan hukum Islam juga "difatwakan" sebagai isu peribadi juga oleh wali agama PAS bagi mententeramkan para pengikut PAS yang kurang senang dengan kenyataan Presiden DAP tersebut.

Benarkah bacaan doa untuk pemimpin Islam didalam khutbah kedua solat Jumaat adalah isu peribadi seperti yang didakwa oleh Nik Aziz ini?

Mari kita lihat 5 rukun khutbah yang perlu ada didalam syarat SAH khutbah Jumaat:,

1. Puji-pujian kepada Allah Subhanahu wa Taala.

2. Selawat ke atas Nabi Sallallahu alaihi wasallam.

3. Berpesan supaya bertaqwa.

4. Membaca ayat dari Al-Quran pada salah satu dari kedua-dua khutbah.

5. Doa kepada orang-orang mu'min pada khutbah kedua.

Persoalan yang perlu dijawab oleh semua pemimpin dan penganut ajaran PAS ialah, apakah Lim Guan Eng tergolong didalam golongan orang mu'min? Bukankah ini sudah bertentang dengan syarat khutbah itu sendiri?

Hari ini, ramai pemimpin-pemimpin PAS serta pengikut PAS mempersoalkan adakah salah untuk menyebut nama dan mendoakan Lim Guan Eng supaya mendapat hidayah dari Allah swt.

Harus diingat, mendoakan kafir supaya memeluk Islam tak salah, tetapi ADAKAH ia memenuhi syarat SAH rukun khutbah Jumaat dan juga boleh dilakukan ketika khutbah Jumaat? Mengapa tak doakan saja didalam solat hajat ataupun solat sendirian di rumah? Mengapa pilih semasa khutbah Jumaat?

Lagipun, mengapa hanya Lim Guan Eng sahaja yang didoakan oleh khatib PAS di P.Pinang? Mengapa kahtib ini tak berdoa supaya seluruh kafir di Tanah Melayu ini menerima hidayah Allah?

Disini jelas menunjukkan bahawa PAS telah menyelewengkan khutbah Jumaat untuk kepentingan politik mereka. PAS juga telah memesongkan aqidah para pengikut mereka terhadap garisan sebenar yang tertakluk didalam Islam.

Perlu diketahui, khutbah Jumaat adalah merupakan diantara syarat SAH untuk solat Jumaat itu sendiri. Jika khutbah Jumaat telah diselewengkan oleh fahaman jumud para pentaksub ajaran PAS dan Nik Aziz, apakah SAH keseluruhan solat Jumaat pada hari tersebut?

Wallahualam.

13 ulasan :

  1. SAH MMG PAS DAH SESAT BILA MEMPERMAINKAN KHUTBAH JUMAAT!!

    BalasPadam
  2. Betullah macam ramai yang kata, Pas bukan tak tahu agama tetapi mereka mempergunakan agama untuk memuaskan nafsu politik mereka sendiri.

    BalasPadam
  3. Kerajaan patut haramkn pas selain haramkan dap. Stu dh jadi perosak melayu dan satu lagi perosak islam.

    Pas mmg SESAT !



    Zulkarnain.

    BalasPadam
  4. DALAM PAS MANA ADA ULAMAK, SEMUA YANG BERSEBAN TU SEBENAQNYA ULAR DALAM SEMAK. NIKAZIZ TU BAPA SEGALA ULAR..

    BalasPadam
  5. Nik Ajes bukannya ulamak tapi pu**mak!

    BalasPadam
  6. Nik aziz tak boleh komen sbb tunggu sahabat dia si setan bagi wahyu dulu. Kan bulan posa ni semua setan kena kurung, sbb tulah no komen.

    BalasPadam
  7. PERKARA ASAS SOLAT JUMAAT PUN PAS BUTAKAN MATA, NI LG CUBA NAK JADI JAGUH AGAMA?? PORAHHHHHHHHH!!! HARKK PTUIHHH!! KEHKEHKEH

    BalasPadam
  8. Maksudnya seluruh khutbah yang dibacakan oleh khatib khutbah yang mendoakan LGE adalah bersifat peribadi. Persoalannya sejak bila pula khutbah Jumaat bersifat peribadi. Jika ya maka selama ini yang orang-orang PAS duk baca khutbah tu khutbah peribadi la.

    BalasPadam
  9. Itu lah akibat daripada mengunakan ayat suci bercampur dengan maki hamun.bebalik kepada diri sendiri.Anda harus bertaubat,pandai pula kapal sink dari puak puak pas.

    BalasPadam
  10. sule je haramjadah tu...

    BalasPadam
  11. isu lain lagi besar...buang nak, berzina...yang ni baru sikit jer..mende lah kau ni

    BalasPadam
  12. bodonya tanpa nama 23 ogos ni.. buang anak, berzina tu dilakukan oleh individu dan kerajaan sedaya upaya membenteras kegiatan tersebut.. manakala isu khutbah ini bila mendoakan org kapir bukan isu kecik bahlol..ini kes besar melibatkan agama dan hukumnya HARAM.. HARAMJADAH BETUL LAH CAI2 PUAK PEMBANGKANG NI.. patutla mereka semakin sesat.. isu mcm ni pun boleh kata isu kecik.. banggang tahap gaban ko ni.. bahalol.. banggang.. tuyuk...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online