BREAKING NEWS

MELETOPP!!!! HAPUSKAN KUOTA BUMIPUTERA DI UITM??? APA LAGI YANG CINA MAU..?


Kalau korang ingat lagi.., dulu sejuta lebih pendatang cina diberikan kerakyatan oleh Tok Nenek kita untuk menetap di Tanah Melayu ni bagi bersama-sama menikmati erti kemerdekaan..

Of course la anugerah kerakyatan kepada puak-puak mata sepet tu bukan diberi secara percuma.., tapi dengan beberapa syarat khususnya dorang kena mengiktiraf dan tak mempersoalkan hak-hak bumiputera di Tanah Melayu..

Dan semenjak dari tarikh kemerdekaan tu, klausa perjanjian hak bumiputera tu dipatuhi oleh puak-puak pendatang walaupun bukan secara keseluruhan..

Malangnya.., 10 tahun kebelakangan ni, gua dah nampak satu trend yang ditimbulkan oleh puak-puak cina di dalam negara ni untuk mempertikaikan segala hak-hak bumiputera yang dah termaktub dalam perlembagaan..

Daripada keistimewaan pembelian hartanah dan kuota perniagaan, sekarang ni cina-cina khususnya puak pembangkang dah mula mempertikaikan hak istimewa anak-anak bumiputera untuk kemasukan dalam Universiti tempatan..

Wahhh..., dah makin melampau nampaknya puak-puak Yahudi Asia tu kannn... Dah kita bagi tempat untuk dorang beranak pinak dalam Tanah Melayu ni.., dorang paksa pulak kita bagi segala hak kita pada dorang.. Memang macam gampang!!!

Sebab tu lah di negara-negara Eropah, kaum cina ni tak diberikan kewarganegaraan tapi hanya sekadar taraf penduduk tetap.. So dorang tak boleh mengundi untuk menentukan halatuju politik di negara-negara berkenaan..

Sebab tu jugak lah korang boleh tengok, mana ada cina jadi orang besar politik di negara-negara Eropah.. Bangsa Mat Salleh tu dah memang sedar perangai lahiriah puak-puak mata sepet ni yang memang suka ambik hak orang beb..

Cuma kita je di Malaysia yang buta perut tak faham karenah kaum kiasu dari Tanah Besar China tu semua..

Secara ringkasnya gua cakap.., puak-puak mata sepet tu akan bermuka-muka bila kita ikut kehendak dorang, tapi bila sekali kemahuan dorang kita tak ikut.., dorang akan fuck off kan kita tak kira banyak mana pun jasa yang pernah kita buat..

Korang tak percaya cakap gua???? Ambik je lah PRU13 sebagai contoh terbaik yee.. Dari keseluruhan cina yang keluar mengundi, 97 peratus tak bagi undi pada kerajaan..

Tu semua menunjukkan apa?? Bukan ke tu menunjukkan bahawa dorang tu semua memang tak sedar diuntung? So nak bagi muka lagi ke?? Boleh blah laaaa!!!!




Suara Rakyat Malaysia (Suaram) baru-baru ini dilaporkan membuat satu kenyataan meminta kerajaan memansuhkan dasar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang hanya menerima kemasukan pelajar Bumiputera ke institusi pengajian tinggi awam itu.

Memetik sebuah portal, Pengarah Suaram, Kua Kia Soong mendakwa dasar UiTM itu melanggar Konvensyen Antarabangsa mengenai penghapusan segala bentuk diskriminasi perkauman.

Isu itu turut didakwa cukup sensitif kerana menyentuh hak keistimewaan orang Melayu di negara ini.

Kenyataan itu dikatakan berpunca daripada cadangan Pro-Canselor UiTM, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad yang meminta kerajaan mengkaji semula sistem sekolah vernakular kerana dirasakan menjadi penghalang kepada perpaduan negara.

Kenyataan Kia Soong tidak seharusnya dipandang ringan oleh kerajaan kerana banyak isu yang kini dibangkitkan kerana tidak berpuas hati dengan layanan Melayu dan Bumiputera di negara ini.

Portal itu turut memetik kata-kata Prof Madya Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah bahawa, agenda Melayu (Islam) mesti diteruskan, jati diri mesti diperkasakan dan Melayu tidak boleh hanyut dalam arus sekular.

2 ulasan :

  1. Puak-puak mata sepet dah makin melampau, yang sedihnya puak-puak Melayu bodoh yang tak sedar diri duk sokong mereka... sebab tu mereka makin berani dan kurang ajar...

    BalasPadam
  2. Memang Tanah Melayu Melayu punya. So Melayu punya sukalah.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online