Cina dah mula tunjuk kurang ajar!!!

Posted by MPP On Jumaat, 18 Januari 2013 32 comments
Tindakan sekumpulan 15 ibu bapa pelajar yang tampil menerima bantuan persekolahan RM100 dengan memakai baju berwarna kuning sempena perhimpunan BERSIH 3.0, telah menjadi buah mulut di laman sosial apabila gambar mereka dengan pakaian berkenaan dimuatkan oleh pengguna.

Seorang daripadanya Wong Chai Soon ketika dihubungi Malaysiakini hari ini berkata, beliau bertindak demikian untuk menyatakan bahawa mereka bukan menerima bantuan itu dengan senang hati.

"Sebenarnya saya memakai baju BERSIH untuk menarik perhatian pihak berkuasa bahawa (apakah) dengan pemberian wang ini membuatkan kita perlu tunduk, bersetuju dan senang hati.

"Sebaliknya, saya menerimanya dengan hati risau dan memikirkan mengenai keadaan negara kita pada masa akan datang," kata Wong Chai Soon yang menerima bantuan tersebut di SMJK(C) Chan di Seremban semalam.

Wong, 45, berkata sekumpulan ibu bapa lain turut memakai baju kuning pada majlis tersebut.

"Saya hanya menerima SMS. Ini inisiatif daripada kawan. Saya hanya terima SMS dan majukan kepada kawan lain. Kawan di pejabat saya pun saya suruh pakai baju kuning. Saya sendiri pakai baju BERSIH," katanya.

Ditanya mengenai reaksi ibu bapa dan guru sewaktu kumpulan mereka memakai baju tersebut, Wong yang bekerja sebagai jurulatih kursus kewangan berkata para guru berkenaan menunjukkan reaksi "biasa dan tidak marah".

"Ada yang pandang-pandang, ada yang tegur-tegur. Yang mana saya kenal, mereka bersetuju. Guru bersikap biasa sahaja. Mungkin mereka penat layan orang... Mereka biasa sahaja," katanya.

Sekumpulan ibu pelajar yang menggelarkan diri mereka sebagai 'BERSIH Mama' mempromosi tindakan itu melalui satu kenyataan kepada media semalam.

Mereka menggesa para ibu bapa menggunakan kesempatan ketika menerima wang bantuan tersebut untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Pada masa ini, apa yang paling diperlukan rakyat di negara ini bukanlah bantuan kewangan RM100, RM250 atau RM500.

"Jika negara ini tiada pilihan raya bersih dan adil, tujuan sebenar pilihan raya tidak akan dicapai dan negara ini tidak akan menjadi benar-benar demokratik untuk memilih wakil yang diingini rakyat," kenyataan itu dipetik.

Bantuan persekolahan sebanyak RM100 kepada ibu bapa merupakan peruntukan yang diumumkan perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pembentangan Belanjawan 2013 di Dewan Rakyat tahun lalu.-MK


p/s: Ni lah masalahnya kalau puak-puak celaka ni dibagi muka.. 

32 comments:

Tanpa Nama berkata...

takpe nak pakai baju apa pun pakailah..tapi hak orang melayu kamu jgn nak usik 'lagi'..

Tanpa Nama berkata...

nampaknya ada rakyat malaysia menerima bantuan kerajaan kerana terpaksa,harap kerajaan dimasa hadapan tidak memberi bantuan secara otomatik,berilah pilihan kepada rakyat samada mau terima bantuanatau tidak.sebab ada RAKYAT MALAYSIA tak pandang pun duit sebanyak tu!!!!!

Tanpa Nama berkata...

funny...kalau korang nak tahu...duit bantuan ni..kita boleh terima atau tolak..kita kene sign kat listing tu...aku tak tahu apa masalah pilihanraya tak adil..ni kat kl ni..if tak silap..hanya 3 parlimen aje BN pegang..selebihnya puak pembangkang...ADIL ke tak ADIL tu..?

adil bila mereka menang semua ke??

Tanpa Nama berkata...

Cakap je la tak tau malu..kutuk2 ambik gak..kalau betul tak nak time tu ambik beli sesuatu tuk sekolah tu mcm bola ke ..apa2 ajelah keperluan sekolah.. Ini ambik gak..dengan hati yang risau pikir masa depan..piangg

Tanpa Nama berkata...

biarkan cina ini menunjukkan hati dan muka mereka yg sebenar....

selama ini mereka takut nak tunjukkan hati biadap mereka...

cina2 di bandar2 semuanya sokong dap.... berani lah naikkan bendera dap didpn kedai mereka....

hanya melayu boddo saja yg sokong mereka... mereka hina agama islam terang2an, mereka nak buang deb yg selama ini cukup berjasa pada org melayu...

mereka kata org melayu bukan penduduk asal tanah melayu..

mereka kata chin peng adalah bapa kemerdekaan..

Tanpa Nama berkata...

Haramjadah!!! Dasar tak kenang budi! Pi mampoih la hampa!

Tanpa Nama berkata...

Ala koa teringin nak pakai baju DAP cuma takut kena perli..koa berani tapi penakut..kalau jantan tak payah ambil RM100.00 celah gigi koa aje..derma saja kat Projek Langkawi..pentan punya bangsa..ramai beranilah cuba sorang sorang kecut..waa cakap lu aa..cikgu pun malas nak layan bangsa yang tamak dan penting diri sendiri..

Tanpa Nama berkata...

memang dasar bangsa yang tak tahu bersyukur dan mengenang budi,menolong meringankan beban mereka umpama kerja melepaskan anjing yang tersepit..

ORANG MELAYU KENA SEDAR DAN INSAF.MOHON AMPUN DARI ALLAH TA'ALA MOGA DIJAUHKAN DARI PUAK-PUAK LAHANAT INI.

Tanpa Nama berkata...

Ni lah muka cina cina yang TAK MALU menerima duit RM 100. Kalau nak protes, jangan ambil duit tu. Pakat ramai2 pulangkan semula duit2 tu.

"Pada masa ini, apa yang paling diperlukan rakyat di negara ini bukanlah bantuan kewangan RM100, RM250 atau RM500.

Pastu nak relate dengan pilihanraya. Kalau nak ambil juga, hormat la sikit, jangan pakai baju celaka macam tu. Cina2 ni bukan sekadar sapu duit 100 ni tapi BR1M pun dorang yang banyak ambil. Pastu nak kutuk kerajaan macam2.

Pulangkan duit2 tu semua dan kerajaan boleh gunakan duit2 tu untuk tujuan pembangunan yang lain. Ramai lagi orang yang memerlukan bantuan di luar sana. Lebih baik bagi mereka yang memerlukan dan mereka akan berterima kasih daripada bagi cina biadap semacam ini...




Tanpa Nama berkata...

Macam gampang. Muka tak malu, seratus pun kebas.... aku nak persoalkan mengapa diberi kerakyatan kepada datuk nenek celaka2 ni dulu....?

Tanpa Nama berkata...

bangsa sialan tak tahu dek untung..

Tanpa Nama berkata...

Biarkan mereka menyalak sepuas2 hati mereka sementara mereka masih mampu utk berbuat demikian..kita diamkan dulu,nanti bila tiba masa kita pula yang bersuara..masa tu baru mereka tahu yang langit tu tinggi ke rendah..

Tanpa Nama berkata...

Knp ada melayu yg bodo pi sokong bangsa celaka ni......

Tanpa Nama berkata...

Yup..org cina cukup sensitif(suka) kpd benda2 percuma..hatta kalau tahi dan dibungkus cantik lalu diberi percuma tetap mereka akan bedal.

Tanpa Nama berkata...

Wei... duit RM100 tu duit rakyat tau, duit kita mmg patut amik pun.. nak sokong saper2 itu hak masing2!

Tanpa Nama berkata...

Segala kemudahan yg ada amat disyukuri oleh org2 melayu amnya dan dipermainkan oleh orang2 Cina saperti yang terbukti. Hati orang2 Islam lain dari org2 kafir Cina ini yang hanya mengambil kesempatan . Jangan sekali2 percaya dengan kata2 manis kerana tak pernah lagi mereka tak mengira keuntungan pada diri mereka. Orang2 Islam doakan beramai2 kita tidak berpecah demi Ugama Islam. PAS dan UMNO mesti dulukan orang2 Melayu dan Islam dari segala2nya yang ada.

Tanpa Nama berkata...

bangsat celaka punya cina..pasal duit rm100 sanggup beratur..malu aku..puihhh

Tanpa Nama berkata...

habis pas x makan duit rakyat la?iye jugak,pas kan x ngaku ambil duit rakyat senyap2...kononnya nak buat syorga

Tanpa Nama berkata...

nak tunjuk anti melayu tu. sialan

Tanpa Nama berkata...

nok tunjuk anti melayu.sialan

Tanpa Nama berkata...

cibai.nok tunjuk anti melayu!!

Tanpa Nama berkata...

cis anti national puny olang

Tanpa Nama berkata...

tatak guna punya olang

Tanpa Nama berkata...

Pundek wakra la punya china. P balik shantung laaaaa.

Tanpa Nama berkata...

biasa lah cina kaya pasal menipu.kalau tak tipu tak kaya.btw cina mmg bangsa yang tamak dan lahoba.
kalau kamu betul nak ajak si bangsa kurang ajar ini.jangan beli buatan atau barang di kedai cina.

Tanpa Nama berkata...

utk kaw.parlimen wlyh pskutuan kl,BN cuma mng 1 kerusi...yg len dap n pkr sapu..xadil ker plihnry? berkaitan hak 20m3 air percuma meter pukal,elaun rm100 bulanan kpd ibu tunggal,insurans takaful warga emas spt yg dijanjikn bukan hak rakyat ker yg undi memilih pemerintah....?

Tanpa Nama berkata...

CINA BANGSAT TETAP BANGSAT,,,KAU TERIMA RM100 DAENGAN HATI BERAT KONON SEBAB SIKIT SANGATKAN? KAU HENDAK SAPERTI PAS KELANTAN BAGI KAT CINA PERAK SIAL TU KAN? KAU NAK HABISKAN HARTA PUSAKA BANGSA MELAYU...BANGSAT PUNYA CINA...MAMPUS TAK NAK NAK MENYUSAHKAN OARNG JE...

Tanpa Nama berkata...

tunggu..... kalo terjadi huruhara,tau la nasib ko cina bangsat

mat13 berkata...

ambil gambornya simpan baik2 bila perlu jadikan tangkal untuk masa depan...hehehe

Jijan Mali.... berkata...

Tak kisahlah mangkuk-mangkuk tu nak pakai apa ke sekolah ambik duit RM100 yg gomen bagi untuk anak mereka tu. Jangan datang berpakaian menjolok mata atau berbogel udah...memang elok di sepak beramai-ramai mangkuk berayon yang buat kurang ajar tu....

Tanpa Nama berkata...

mangkuk2 ni,kalau bangsa depa jer yg menang p/raya,baru lh p/raya tu adil & bersih....'anak haram' tull..

Tanpa Nama berkata...

tak malu ke pakai baju tu, mana bersih taik pun x cebok.

Catat Ulasan

Media Online

Share

MPP Online