BREAKING NEWS

Perdana Menteri Palestin kecam Anwar..


Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh kecewa dengan kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung dengan sokongannya untuk mempertahankan Negara Israel seperti dilaporkan Wall Street Journal (WSJ).

Kekecewaan rakyat Palestin itu disampaikan oleh Ismail Haniyeh kepada Pengerusi Pentadbiran Yayasan al-Quds Malaysia, Nasharuddin Mat Isa, di Kuwait baru-baru ini.

Nasharuddin, yang juga anggota Parlimen Bachok daripada PAS, seperti dilaporkan Bernama berkata Ismail dan rakyat Palestin keliru dan bimbang setelah Anwar membuat kenyataan kepada WSJ bahawa beliau menyokong usaha melindungi keselamatan Israel.

Ismail Haniyeh adalah pemimpin utama kumpulan Hamas di Palestin.

Selepas Hamas berjaya merampas Gaza daripada Fatah pada 14 Jun 2007, beliau telah dipecat oleh Presiden Palestin, Mahmoud Abbas (pro Amerika Syarikat), walaupun dari segi hakikat Presiden Palestin itu tiada mempunyai kuasa untuk memecat atau membubarkan kabinet Ismail Haniyeh.

Oleh kerana itu Ismail Haniyeh menolak pembubaran dan pemecatan itu kerana tidak termaktub dalam perlembagaan Palestin.

Haniyeh dilantik sebagai Perdana Menteri pada 16 Februari 2006 selepas Hamas menang dalam Pilihan Raya Legislatif Palestin 25 Januari 2006 dan beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 29 Mac 2006.

Namun, sekali lagi, Haniyeh terpaksa meletak jawatan pada 15 Februari 2007 kerana pembentukan kerajaan perpaduan antara Hamas dan Fatah.

Akhirnya, beliau sekali lagi dipilih dan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Palestin pada 18 Mac 2007.

Dari kaca mata Israel, Ismail Haniyeh dianggap sebagai tokoh yang berbahaya kerana tidak mengiktiraf kewujudan negara Israel dan enggan mematuhi syarat Israel supaya meletakkan senjata.

Oleh itu Israel melakukan sekatan ekonomi dengan tidak menyerahkan lebih USD600 juta wang cukai milik sah warga Palestin di Gaza.

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online