BREAKING NEWS

A Samad Said sarankan anak muda "SERANG" Najib..


“Jika suasana demokrasi negara tetap juga tidak berubah, saya sendiri menyarankan agar di mana sahaja Najib pergi, mesti ada sekumpulan anak muda yang berusaha hampiri dan sampaikan memo kepadanya,”

Itu kata A Samad Said bila diminta mengulas pasal kejadian 10 anggota PKR yang ditahan di KL Sentral ketika menyerbu Perdana Menteri.

“Saya mengikuti peristiwa ini dari masa ke semasa sehingga semua anak muda ini dibebaskan malam tadi. Mereka ingin sampaikan hasrat untuk murnikan perlembagaan negara dan meningkatkan demokrasi dan sepatutnya jika saya datang ke tempat umum, itulah yang akan layan terlebih dahulu.

“Sebab itu adalah suara kelompok angkatan muda yang memang berpelajaran, berazam dan ingin membantu negara sebenarnya.

“Saya tidak faham seorang perdana menteri yang mengatakan 1Malaysia dan Rakyat Didahulukan, nampaknya secara praktis tidak mengamalkannya."


Gua tak faham langsung apa yang orang tua janggut ni nak sebenarnya..Dia bercakap soal demokrasi macamlah dia tu seorang ahli politik.., tapi bila kita tanya pendirian..., dia tak mengaku pulak cenderung kepada politik..

Bagi gua, orang macam Samad Said ni adalah contoh terbaik manusia tak mengenang budi.. Selama dia hidup, banyak kemudahan serta penghormatan yang kerajaan bagi kat dia sebab bakat penulisan yang dia ada..

Tapi nampaknya orang tua tu pilih untuk jadi jumud sewaktu di semakin hampir ke penghujung usia.. Gua difahamkan, Pak Samad ni berpihak kepada Pakatan sebab habuan RM..

Dan gua rasa orang tua ni silap percaturan apabila membiarkan diri dia diperalatkan oleh pemimpin Pakatan hanya kerana wang ringgit..

Takkan hanya kerana buku tak terjual dan tak dapat projek kerajaan pun dah meroyan Pak Samad oii..? Murah sangat ke maruah diri sampai sanggup di jadi hamba kepada duit dan kafir?

4 ulasan :

  1. kawan rasa lebih baik kita tak tuduh pak samad kerana laparkan habuan RM. kita takde bukti, maruah pak samad lebih tinggi dari itu dari kita tidak sehina pembangkang menuduh semua orang yang tidak sehaluan dengannya laparkan duit dan sbginya.

    Pak Samad sebenarnya dari dahulu lagi mmg menyokong perjuang reformasi Kawan masih ingat ketika menjemputnya membacakan sajak dalam satu majlis semperna menyambut kemerdekaan negara 10 tahun yang lalu. tajuk sajak yang dipilih adalah reformasi. intipati sajak berkenaan banyak menyebut tentang perjuangan rakyat dijalanan..

    Ramai dari golongan sasterawan sedar sebelum ini akan kecenderungan Pak Samad kepada pembangkang cuma hanya sekarang baru Pak Samad berani menunjukkan belang.

    Pak Samad tetap berjasa dengan karyanya pada kita, cuma Pak Samad telah dibutakan pemikirannya untuk melihat kebenaran kerana falsafah dirinya sendiri.

    Kita doakan agar Pak Samad diberikan hidayah oleh Allah agar dibukakan hatinya untuk melihat kebatilan yang sedang didokongnya..
    Semoga kebenaran akan terserlah jua akhirnya...

    Keris Melayu

    BalasPadam
  2. Cuba tanya Pak Samad mengenai `Demokrasi` yang macam mana yang dia mahukan.

    BalasPadam
  3. ALAHAI PAK SAMAD, KAMU TU ORANG TUA,
    SEPATUTNYA AJAR ANAK2 MUDA HORMAT ORG TUA, HORMAT PEMIMPIN, HORMAT HAK2 ORANG, HORMAT UNDANG2..
    AJAR MEREKA TERUTAMA AMK TU ADAB DAN TATASUSILA. AJAR MEREKA APA BUDAYA MELAYU.
    ORANG TUA APA KAMU INI? BAGAIMANA KAMI ORG MUDA HENDAK HORMAT KEPADA KAMU JIKA KAMU TIDAK MEMBERI CONTOH YG BAIK?

    BalasPadam
  4. ..alahai Pak Samad Muka Serabut dah tukar profession dari seorang Sasterawan Negara kepada Sasterawan Jalanan..apa boleh buat itu hobi dia..Kalau BN jadi pembangkang, dia akan bersama BN pula buat demo jalanan..jangan marah kat orang tua ni. Itu minat dia sejak zaman muda hingga ke tua..Sasterawan Jalanan yg sejati...

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online