BREAKING NEWS

PANAS!! Majlis Syura PAS tak sependapat dengan Nik Aziz..


Setiausaha Majlis Syura Pas Pusat, Abdul Ghani Samsudin yang juga calon Pas kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Burung, Selangor, berkata, pendedahan tentang hakikat sebenar seorang pemimpin dibenarkan oleh syarak bagi mengelakkan orang ramai teraniaya.

‘‘Pendedahan itu dilakukan demi kebaikan dan berdasarkan keilmuan supaya pemilihan pemimpin dibuat dengan teliti dan difikirkan secara matang.


‘‘Konsep ini adalah dibenarkan dalam Islam kerana jika tidak didedahkan keburukan dan kelemahan seseorang pemimpin yang bakal dipilih itu, bimbang nanti berlaku kerosakan yang lebih besar,”katanya.

Abdul Ghani yang juga bekas Presiden Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengulas laporan Utusan Malaysia semalam yang menyebut Abdul Hadi mengeluarkan ‘fatwa’ membenarkan semua calon Pas yang bertanding mengumpat, membuat tuduhan serta mendedahkan keburukan lawan masing-masing.

Menurut Abdul Ghani, meskipun Allah menyatakan dalam ayat 148, Surah al-Nisa tentang larangan mendedahkan keburukan seseorang secara terang-terangan tetapi dalam ayat tersebut juga menyatakan perkara itu dikecualikan jika melibatkan mereka yang teraniaya.

‘‘Dalam hal ini, rakyat akan teraniaya jika kita tidak menyatakan hakikat sebenar dan rekod perilaku seseorang pemimpin.


‘‘Sebab asas memilih pemimpin mesti berasaskan kepada ketakwaan mereka kerana mereka yang tinggi martabatnya ialah mereka yang paling bertakwa,” jelas beliau.

Katanya, pendedahan tentang segala kelemahan dan rekod buruk seseorang itu dilakukan demi kepentingan umum seperti skandal atau kelakuan buruknya.


‘‘Ini termasuk dalam perkara amar makruf dan nahi mungkar dan nasihat dalam agama atau hisbah. Ini sama seperti dalam proses memilih pasangan atau meminang, mesti dinyatakan hakikat sebenar latar belakang pasangan kerana proses membina rumah tangga berasaskan kepada mahabbah iaitu kasih sayang,” katanya.


Katanya, konsep tersebut juga boleh diamalkan dalam proses memilih kepimpinan yang membabitkan soal kepentingan negara.


p/s: Syurga Nik Aziz dibawah tapak kaki Anwar... Hahahahahaha....

6 ulasan :

  1. ye setuju, haji hadi pun pernah kata boleh mengumpat pemimpin supaya semua rakyat dapat memilih pemimpin yg elok saja..

    jadi boleh kita umpat anuwar jika ada bahan supaya rakyat msia terselamat drpd bahaya anuwar dapat menjadi pemimpin msia..

    BalasPadam
  2. MAU MENANAH TELINGA PENJILAT NUAR DAN AJIS NI

    AJIS SEPERTI BIASA AKAN SPIN GHANI SEBAGAI ALAT UMNO

    TUA KUTUK TAK SEDAR DIRI

    BalasPadam
  3. Tuan,
    Bapa borek anak rintik.
    Bapa murshid anak asyik.
    Apa nak kata lagi, mereka sahaja yang betul.
    Apa nak kata mereka sahaja yang boleh.
    Apa nak kata syurga hanya untuk mereka.
    Sendiri mau ingat lah. Allah maha mengetahui.

    BalasPadam
  4. Salam Bro, mohon izin dicopy utk dimasukkan dlm blog saya atas tujuan disebarkan ...Thanks...

    BalasPadam
  5. Taipingmali
    Tu dia. , . .dah mai dah. Mai pakat2 tengok. Tapi boleh ka kita kata lelaki y dlm video clip tu pak sheikh? Perut dia ka bontot dia ka? Masa ada pakaian. . Semua tampak segak. . Semua terlindung. . . Tapi yang herannya macamana johari samdul tahu perut lelaki y bukan perut pak sheikh. . Buncit la dan mcm2 alasan lain. Tanya la sukma ka azizan ka shamsidar ka atau saipul ka. . Dpa ni la yg layak komen sb depa tau. . Tapi mai tanya jijah . . Masa laki anugerah tuhan tu keluar bilik mandi. . Mcmana dia pakai towel. . Cara ikat towel. Cara dia lap anu celah kangkang dia. . . Cara jalan dia. . . Cara dia ngenjut amoi tu. . Lama mana dia ngenjut. . Cara dia klimax. . . .Hanya jijah je tau. . Kita mana tau. Jijah je yg tau. Elok sgt lah kapal poosingh minta tayangan perdana d parlimen. .. Tp pastikan jijah dan laki anugerah tuhan itu tgk sama. Jgn lah lari pulak. . .panggil nicky najis tgk. Tp jgn tgk video. . Tgk telatah dan wajah lakibini tu. . . Nuar akan gelabah n jijah akan merah padam muka dia masa tayangan perdana. . . Lakibini ni boleh berlakun sepanjang masa tapi bila tayangan perdana. . . . Kita pakat2 tgk depa. . Tak terlakun dah. . .akhirnya solat hajat depa menampakkan bibit kebenaran.dan kemungkaran dato seri anwar ibrahim . Lantak lah nuar nak baham depan ke belakang ke. Lubang kubor masing2 . . Tapi boleh kah kita terima dia yg perangai mcm tu . . . Munafik memutar alam dan mcm2 lagi sebagai PEMIMPIN YANG AKAN MEMIMPIN KITA DAN MEMIMPIN NEGARA KITA. . .LU PIKIOR SENDIRI LA BEB. . .

    BalasPadam
  6. Inilah sebenarnya ulama yg sepatutnya kita hormati dan sanjungi. Mengupas sesuatu tafsiran ayat itu sepenuhnya, bukan sekerat2 semata2 utk kepentingan peribadi dan politik sempit. Ulama dari jenis inilah yang memesong, merosak dan menghancurkan ummah... Ini baru satu contoh, bnyk lagi tafsiran dan fatwa2nya yg mengelirukan. Benarlah agaknya pendapat yg kata Nik aziz = Ayah Pin @ mungkinkah Nik Aziz Tok Guru kpd Ayah Pin dan lain2nya.....???? Sebelum PAS dan UMMAH menjadi lebih parah JOM PAKAT RAMAI2 NYAH DAN SINGKIRKAN ULAMA dari jenis ini.

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online