BREAKING NEWS

Edisi bongkar!!! Cerita sebenar mengapa Guan Eng naikkan tarif air di P.Pinang.


Lim Guan Eng yang selalu melaungkan slogan kerajaan berkebajikan telah mengumumkan kenaikan tarif air sebanyak 20% di P.Pinang berkuatkuasa bulan depan.

Ini katanya adalah sebagai hukuman kepada segelintir rakyat P.Pinang yang suka membazirkan air. Tindakan menaikkan tarif air ini juga disifatkan oleh Ketua Menteri kuat bohong ini sebagai satu langkah mengajar rakyat P.Pinang berjimat cermat.

Benarkah niat dan cakap Lim Guan Eng ini ataupun ianya merupakan satu lagi siri pembohongan bagi membodohkan rakyat P.Pinang dan juga rakyat seluruh negara?

Mengapa Lim Guan Eng sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah PBAPP tak bercerita serta membuat kenyataan mengenai kedudukan kewangan Perbadanan tersebut sebelum membuat usul untuk menaikkan tarif air?

Apakah Guan Eng mahu menutup kerugian yang dialami oleh PBAPP selama 2 tahun berturut-turut sejak ia diambil alih oleh DAP dan Lim Guan Eng sendiri? Jika benar begitu, ini bermakna Lim Guan Eng dan DAP memang sengaja mahu membodohkan rakyat di P.Pinang dengan menutup cerita yang sebenar!

Perbadanan Bekalan Air P.Pinang (PBAPP) sewaktu dibawah kendalian pemimpin kerajaan Barisan Nasional, mengalami pertumbuhan keuntungan yang amat memberansangkan. Pada tahun 2007, keuntungan bersih sebanyak RM43.9 juta dicatatkan oleh pihak PBAPP.

Malangnya, keadaan ini tak kekal lama setelah pentadbiran negeri beralih kepada DAP dibawah pimpinan Lim Guan Eng. Dan keadaan makin parah setelah Lim Guan Eng serta kroni-kroninya masuk ke dalam pentadbiran PBAPP.

Untuk tahun 2008, dicatatkan bahawa pendapatan PBAPP telah menurun kepada RM31.3 juta. Dan keadaan menjadi lebih teruk pada tahun 2009 apabila keuntungan bersih PBAPP hanya tinggal sekitar RM15 juta sahaja.

Alasan yang diberikan oleh pihak terbabit mengenai penurunan keuntungan ini ialah ianya disebabkan oleh penurunan jualan air dan kos lebih tinggi daripada jualan serta beban pentadbiran.

Persoalannya sekarang, apakah yang dimaksudkan dengan kos lebih tinggi dari pengeluaran dan juga beban pentadbiran yang menjadi alasan diatas kerugian PBAPP ini?

Mungkinkah beban pentadbiran yang dimaksudkan ialah merujuk kepada karenah birokrasi kerajaan negeri? Ataupun mungkin ia merupakan signal wujudnya campurtangan pemimpin negeri didalam perolehan keuntungan PBAPP?

Saya yakin bahawa rakyat P.Pinang berhak mengetahui tentang kebenaran perkara tersebut. Dan Lim Guan Eng selaku Pengerusi Lembaga Pengarah PBAPP patut jawab hal ini.

Lim Guan Eng dan DAP jangan hanya asyik menipu rakyat seolah-olah rakyat negeri ini semuanya bodoh dan tak tahu apa satu pun yang terjadi didalam pentadbiran negeri. Rakyat negeri P.Pinang ini bukannya pekak dan buta kesemuanya!

1 ulasan :

  1. sib baik siti nurhaliza batal buat konsert hari tu,kalau tak diapun dapat saham juga..

    BalasPadam

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online